• pindile

Vad kan en brevbärare kräva??

Jag har i ett par månaders tid haft problem med vår brevbärare.

Den vi hade förut var jättebra, han cyklade i vått och torrt och kom alltid i tid. Vi hade aldrig några problem med honom. Nu har vi fått en ny och han kommer aldrig lika tidigt som den andre. Han kör alltid bil.

Flera ggr har han lämnat otrevliga lappar i vår brevlåda. Tex: ställ inga bilar här.....  Ok, så han äger rätten till kanten på vår gata då eller?

han har satt posten på våra torkarblad flera ggr ute i regnet, bara för att han inte orkat stoppa ner dom i brevlådan. Viktiga papper som blivit helt blöta när han lagt dom så. Har lägger heller inte alltid ner posten riktigt i lådan , utan halva sticker upp, vilket ju inte är så bra när det snöar för fullt.

De övriga på vår gata har snöslungor så han kan köra med sin bil längs med hela deras trottoarer, men vi äger ingen sån och kommunen har ju skottat upp flera ton snö på våran kant. Nu har vi fått lappar 3 ggr av honom om att vi måste ta bort snön så han kan köra ända fram med sin bil. Vi tar bort snö ungefär 1 meter brett fram till brevlådan och vår ingång från gatan sett. Mer kan vi knappast få bort...vart ska vi lägga snön då? ska vi bära in den i trädgården eller?

Fattar inte vad han tycker vi ska göra nu? Fick ett brev idag från honom att om vi inte skottar bort så får vi hämta posten i en stad 2 mil bort....

Kan han hota oss så? Och har han rätt att säga till oss att vi tex inte får ställa någon bil på gatan? (det var föresten inte ens vår bil)

Är inte posten ett slags service-yrke? Ska dom inte vara trevliga mot sina kunder?

nån som vet eller råkat ut för liknande? 

• Svar på tråden Vad kan en brevbärare kräva??
  • Fru U
    pindile skrev 2010-12-21 17:18:11 följande:
    Ja, vi bor i ett villaområde.
    det är inte så att han får hoppa över stora drovor för att nå vår låda, vi har ju som jag skrev skottat ca en meter brett fram till lådan och lite extra runt den.
    Jag får nog tycka att den nye har en rätt bra arbetsmiljö om man jämför med han som cyklade året runt, eller drog runt sin cykel när det var snö på vintern.
    Jag tycker att oavsett så ska han väl inte ha rätt att beordra oss om att inte ställa bilar på gatan, lägga post på torkarbladen och  slänga in posten på gräsmattan(ja det hände en ggn i höstas).....?
    Har svårt att tro att han har stöd i det från sina chefer?
    Har tänkt ringa , men vill helst inte förvärra situationen, men nu börjar ju detta bli löjligt......
    Han får inte lämna posten mer än i brevlådan. Om han inte kan dela ut posten så  ska han lämna en lapp som beskriver varför posten inte delas ut, exakt vad ni ska göra för att uppfylla kraven för postutdelning och berätta exakt var och när ni kan hämta posten på utdelningstället i stan. (vilket han har gjort om jag förstår dig rätt)

"PTS prövar inte enskilda klagomål såvida dessa inte är av principiell betydelse för postmarknaden. Om du vill anmäla ett sådant klagomål till PTS kan du skicka det till [email protected]." (från pts.se) Så tyvärr så måste du kontakta posten, man kan inte gå genom tillsyns/tillståndsmyndigheten post och telestyrelsen (pts)

http://www.posten.se/kontakta_oss ni kan också trycka på kontakta oss via epost längst ner på sidan ifall du inte vill ringa

har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Fru U
    pindile skrev 2010-12-21 17:21:31 följande:
    Men vart i detta ska man få fram vems ansvar det blir när kommunen skottar för hela vår kant och infater utan att sen ta bort snön på hela vintern?
    Vart ska vi göra av snön?
    Vi äger ingen traktor med släp(!) så det blir ju loite svårt att frakta bort snön ju....
    Sen är ju högarna runt kanten redan så höga att jag inte klarar att slänga upp snö ännu högre.....
    :( undrar hur jag ska lösa detta då?
    kanske jag borde ringa kommunen och be dom lösa problemet åt mig då?
    men att jag tänker klaga på att han gjort så där med bilen, slängt post i gräset osv...det e helt klart
    Då har ni ett problem med kommunen och det bör ni definitivt ta upp med dem så att ni kan lösa denna situation.

I värsta fall får ni lägga snön på er tomt
  • pindile
    Fru U skrev 2010-12-21 17:24:31 följande:
    Han får inte lämna posten mer än i brevlådan. Om han inte kan dela ut posten så  ska han lämna en lapp som beskriver varför posten inte delas ut, exakt vad ni ska göra för att uppfylla kraven för postutdelning och berätta exakt var och när ni kan hämta posten på utdelningstället i stan. (vilket han har gjort om jag förstår dig rätt)

"PTS prövar inte enskilda klagomål såvida dessa inte är av principiell betydelse för postmarknaden. Om du vill anmäla ett sådant klagomål till PTS kan du skicka det till [email protected]">[email protected]." (från pts.se) Så tyvärr så måste du kontakta posten, man kan inte gå genom tillsyns/tillståndsmyndigheten post och telestyrelsen (pts)

www.posten.se/kontakta_oss ni kan också trycka på kontakta oss via epost längst ner på sidan ifall du inte vill ringa

Tack för tipsen och adresserna.!!
    jag får väl acceptera att jag måste få bort snön....eller iaf ringa kommunen som ju får ta sitt ansvar i det hela.
    men kan ju maila om vad han gjiort f.ö.v med vår post iaf.
  • Lilli77

Verkar som att det är bäst att kontakten bade posten och kommunen kanske, speciellt da det gäller snöröjningen.

Men jag maste bara fraga, du skriver att han aldrig kommer i tid. Men finns det verkligen nan garanti pa vilken tid posten ska delas ut? Bara nyfiken, har aldrig tänkt pa det.

• Fru U
    Lilli77 skrev 2010-12-21 17:28:06 följande:

Verkar som att det är bäst att kontakten bade posten och kommunen kanske, speciellt da det gäller snöröjningen.

Men jag maste bara fraga, du skriver att han aldrig kommer i tid. Men finns det verkligen nan garanti pa vilken tid posten ska delas ut? Bara nyfiken, har aldrig tänkt pa det.

Nej, det finns det inte. Bara att post ska delas ut inom tre dagar från det att de postats
  • pindile
    Fru U skrev 2010-12-21 17:26:27 följande:
    Då har ni ett problem med kommunen och det bör ni definitivt ta upp med dem så att ni kan lösa denna situation.

I värsta fall får ni lägga snön på er tomt
    Ja vet......och det lär ju bli värre om det blir som förra vintern....

Problemet där är ju att vi har en hög häck, så för att jag ska kunna få in snön där så måste jag alltså gå runt hela tomten med varje omgång snö jag tar med spaden för att slänga in det i min trädgård.....det blir ju liksom ohållbart,,,
  • Fru U
    pindile skrev 2010-12-21 17:27:35 följande:
    Tack för tipsen och adresserna.!!
    jag får väl acceptera att jag måste få bort snön....eller iaf ringa kommunen som ju får ta sitt ansvar i det hela.
    men kan ju maila om vad han gjiort f.ö.v med vår post iaf.
    Tycker definitivt att ni ska påtala hur han delat ut posten men jag tror inte att ni kommer någon vart med det om ni inte kan nämna datum (handlar om bevisvärde, ert ord vs hans ord)
  • Fru U
    pindile skrev 2010-12-21 17:29:40 följande:
    Ja vet......och det lär ju bli värre om det blir som förra vintern....

Problemet där är ju att vi har en hög häck, så för att jag ska kunna få in snön där så måste jag alltså gå runt hela tomten med varje omgång snö jag tar med spaden för att slänga in det i min trädgård.....det blir ju liksom ohållbart,,,
    Borsta/sopa då? (inte vid jättemängderna som kommit nu men när det kommit mindre)
Svar på tråden Vad kan en brevbärare kräva??