• pindile

Vad kan en brevbärare kräva??

Jag har i ett par månaders tid haft problem med vår brevbärare.

Den vi hade förut var jättebra, han cyklade i vått och torrt och kom alltid i tid. Vi hade aldrig några problem med honom. Nu har vi fått en ny och han kommer aldrig lika tidigt som den andre. Han kör alltid bil.

Flera ggr har han lämnat otrevliga lappar i vår brevlåda. Tex: ställ inga bilar här.....  Ok, så han äger rätten till kanten på vår gata då eller?

han har satt posten på våra torkarblad flera ggr ute i regnet, bara för att han inte orkat stoppa ner dom i brevlådan. Viktiga papper som blivit helt blöta när han lagt dom så. Har lägger heller inte alltid ner posten riktigt i lådan , utan halva sticker upp, vilket ju inte är så bra när det snöar för fullt.

De övriga på vår gata har snöslungor så han kan köra med sin bil längs med hela deras trottoarer, men vi äger ingen sån och kommunen har ju skottat upp flera ton snö på våran kant. Nu har vi fått lappar 3 ggr av honom om att vi måste ta bort snön så han kan köra ända fram med sin bil. Vi tar bort snö ungefär 1 meter brett fram till brevlådan och vår ingång från gatan sett. Mer kan vi knappast få bort...vart ska vi lägga snön då? ska vi bära in den i trädgården eller?

Fattar inte vad han tycker vi ska göra nu? Fick ett brev idag från honom att om vi inte skottar bort så får vi hämta posten i en stad 2 mil bort....

Kan han hota oss så? Och har han rätt att säga till oss att vi tex inte får ställa någon bil på gatan? (det var föresten inte ens vår bil)

Är inte posten ett slags service-yrke? Ska dom inte vara trevliga mot sina kunder?

nån som vet eller råkat ut för liknande? 

• Svar på tråden Vad kan en brevbärare kräva??
  • Alcea

Vi hade lite problem medvår brevbärare och jag skickade in ett klagomål via Posten. Ganskakort därefter blev jag uppringd av chefen på den aktuella postcentralen och allt löste sig till det bästa. Han hade ju ingen anleding att tro att vi skulle ljuga om våra problem. Så kontakta du posten, men håll dig till de fel som brevbäraren verkligen har gjort, dvs. misshandlat er post på olika sätt. Att brevbäraren sen har problem med er snö är ju en annan sak, och ingen anledning till att han får förstöra er post.    

• enlitenbitkaka
    Alcea skrev 2010-12-22 15:55:12 följande:
    t. Att brevbäraren sen har problem med er snö är ju en annan sak, och ingen anledning till att han får förstöra er post.    
    Sant. Men han kan vägra leverera posten.
    Ebbe BF 31/7 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Dr Mupp
    Mentat skrev 2010-12-22 12:24:27 följande:
    Jag mötte tidningsbäraren när jag skulel iväg till jobbet en morgon i veckan. Det hade snöat ett par dm under natten och givetvis är folk inte ute och skottar kl 4 på natten även om jag skottade fram min brevlåda innan jag for. Det var så mycket snö på vägen att han inte vågade köra in på vår villaområdesgata utan han stannade på matarvägen, tog en bunt tidningar i famnen och promenerade längs gatan.

Det kallar jag service!
    Tidningsbuden måste dela ut oavsett hur det ser ut, detta eftersom de som ska ha tidningen faktiskt betalar för det och skulle tidningen inte levereas skulle de sluta prenumerera. 
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • pettsons

brevbäraren har rätt att påpeka om något missgynnar dennes jobb, tex för stora buskar om brevlådan inte är i rätt höjd, och dessutom om denne inte kan ta sig enda fram pga snön, ja då har de rätt att inte lämna post utan vi får själva hämta. I alla fall är det så i vår stad;) hur skulle det se ut om ingen skottade eller klippte buskar då skulle deras runda ta flera gånger längre tid, men de som alla andra ska väl kunna utföra sitt jobb så smidigt utan att behöva hoppa ur och i en bil för att inte vi orkar skotta etc

• norgesessan

Fru U, jag hade VELAT att det var så...
    Vaddå särbehandla? Att levera posten till personer som inte kan hämta själv? Jag har inte sagt att hemhjälpen skulle göra det, henvisade till att hemhjälp finns...För dom som behöver hjälpen...Eller vill du ha hemhjälp med bara för att andra får?

Vi som kan gå kan hämta posten någon annan stans (Vi hade inte postlådan 2 meter utanför dörren förresten, som jag skrev innan var postlådorna i området samlade på ett ställe..Fattar inte varför varje hus ska ha en postlåda framför sitt hus, vilket slöseri...
    (och är det då ett problem för vissa att hämta den så hade det varit en möjlighet att posten lämnade til dessa personer, det hade underlättat enormt att inte behöva lämna direkt i postlådan utanför vartenda hus.)

Lider med postutdelarna som cyklar runt i Malmö nu...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Raskask
    norgesessan skrev 2010-12-22 19:47:05 följande:

Jag med. Utom snubben i mitt kvarter som cyklar omkring i kortärmad t-shirt. Vi skvallrande grannar tippar på att det är något slags vadslagning om vem som kan ha t-shirt på sig längst inom brevbärarkåren som pågår.
  • Mentat
    Dr Mupp skrev 2010-12-22 18:35:52 följande:
    Tidningsbuden måste dela ut oavsett hur det ser ut, detta eftersom de som ska ha tidningen faktiskt betalar för det och skulle tidningen inte levereas skulle de sluta prenumerera. 
    Hmmm, jag påstår inte att du har fel men de som skickar brev har ju faktiskt också betalt för det så det känns inte som något skäl till att tidningar och post skulle hanteras olika.
  • Fru U
    norgesessan skrev 2010-12-22 19:47:05 följande:

Fru U, jag hade VELAT att det var så...
    Vaddå särbehandla? Att levera posten till personer som inte kan hämta själv? Jag har inte sagt att hemhjälpen skulle göra det, henvisade till att hemhjälp finns...För dom som behöver hjälpen...Eller vill du ha hemhjälp med bara för att andra får?

Vi som kan gå kan hämta posten någon annan stans (Vi hade inte postlådan 2 meter utanför dörren förresten, som jag skrev innan var postlådorna i området samlade på ett ställe..Fattar inte varför varje hus ska ha en postlåda framför sitt hus, vilket slöseri...
    (och är det då ett problem för vissa att hämta den så hade det varit en möjlighet att posten lämnade til dessa personer, det hade underlättat enormt att inte behöva lämna direkt i postlådan utanför vartenda hus.)

Varför skulle jag vilja ha hemhjälp? Om du läser vad jag skriver så handlar det om 100-150 olika personer där jag bor som inte kommer att få sin post.

Det är en kraftig tillbakagång i service och det är lagstadgat att posten minst ska utdelas till huset där flera bort, de ska inte behöva gå till en uppsamlingspunkt någon annanstans.

Nej man får inte särbehandla på det viset. Och jag anser att det är grovt kränkande att att tusentals personer i en större stad skulle behöva söka läkare för att få intygat att de är för sjuka eller gamla för att hämta sin post på ett uppsamlingsställe.

Tidningarna ska delas ut som vanligt. Och reklamkunderna (till posten, inte själva konsumenterna) lär inte bli nöjda med postboxar eftersom deras reklam inte kommer att delas ut - fler kommer att välja bort reklamutskick då postådorna är ganska små.
    har ont i handen o skriver därför som en kråka - mobilsurf på fl suger
  • Dr Mupp
    Mentat skrev 2010-12-22 22:30:03 följande:
    Hmmm, jag påstår inte att du har fel men de som skickar brev har ju faktiskt också betalt för det så det känns inte som något skäl till att tidningar och post skulle hanteras olika.
    Fast är olika. Skulle tidningsbuden vägra dela ut om det är snö i vägen osv så skulle ju folket sluta prenumerera. Vägrar posten dela ut för att det inte är skottat så drabbas inte posten av det utan bara den som inte får breven utdelade. Folk komemr fortsätta skicka brev med posten.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Trotsa

Vill du ha din post levererad OCH oförstörd så får du följa de regler Posten satt upp. Posten bryr sig inte nämnvärt om det är viktiga brev eller inte. Deras jobb är att dela ut posten, går inte det pga att det inte är skottat, står en bil för lådan etc så är det faktiskt inte Postens problem. (Håller däremot med om att lämna posten ute i regnet på en bil inte var den lämpligaste lösningen...men alla kan göra misstag, ochkanske det inte regnade när brevbäraren lämnade posten?)

Är uppvuxen i villakvarter. Mamma och pappa kämpade som djur varje vinter för att hålla det skottat framför brevlådan och utfarten, så att de själva kunde köra nånstans. När Posten bad dem köpa en större brevlåda så gjordes det utan att knysta. Alla vann ju på en större låda, Brebäraren kunde lämna ALL post på en gång och mamma och pappa slapp åka iväg för att hämta nånannanstans.

Sen finns det stora snöslädar som man kan skotta med, då får man med sig mer snö varje gång. Och att skotta in snön på sin tomt är det som gäller, eller att fylla på kommunens berg.

Svar på tråden Vad kan en brevbärare kräva??