• giftfri

Köpa projektor för föredrag - Hjälp!

I princip är det samma projektorer, men ändå inte. Du vill ha en ljusstark projektor, å inget annat, till hemmabio vill man ha en tyst kontratsrik bild å hög upplösning å en hel del ingångar, nåt som sällan det finns i en å samma projektor.

Här får du en sida som gör valet lätt, säger lätt, för till det du ska ha projektorn så kan du bortse från personliga aspekter å enbart välja den som passar behovet å plånboken: http://www.projektorshop24.se/
    Hos dom ser du hur lämplighet är uppdelat i Privat    Förtetag    Skola  så du kan lätt hitta lämplig projektor för det behov har..

PS.Ska du ha en för hembio, så välj en BenQ W1000+, den är billig å ger dig en massa valuta för pengarna, dessutom en "billig" lampa med lång brinntid.. DS.

• giftfri

Ha ha ha den försäljaren visste inte vad han pratade om, eller så tyckte han att han skulle förklara på ett enkelt sätt, fast jag som hållit på med ljud, bild, data, support av det i "hundra år" kan inte riktigt begripa vad han menade...

Fast har jag förklarat så illa, att du inte alls blev hjälpt, gör ett försök till då.

Du behöver en projektor som kan visa bilder i besvärliga miljöer, då behöver den vara ljusstark, det är i princip allt. Finesser som många ingångar, att den är tyst, att den kan klara alla format å en riktigt hög upplösning som äkta HD, det behöver du inte.

I en hemmabio så är det andra krav som gäller, den ska var tyst, inte kul med höljudd projektor när det ska var tyst i en film. Det som är svart ska visas svart, bra kontrast m.a.o, du vill ha högupplösning, t.ex kunna visa Full-HD eller iaf HD som sänds som tv-signal. Du vill kunna ansluta flera olika källor, som dator, spelboxar å dekodrar.. Att den sen inte är så ljusstark spelar ingen roll, på bio vill man iaf inte ha solsken i rummet.., så dt kravet kan man tulla lite på, å istället på köpet få en bättre bild...

Jasså mitt alias.., hmm, inte för förstår, men älska på du

• giftfri
    IlsaBlackWidow skrev 2010-12-22 12:34:56 följande:
    Haha jovisst blev jag hjälpt, du förklarade ju det väsentliga! Sen mitt utspel om tv-shoppingen kanske var helsnurrigt!

Jag kikade på länken och har mailat dem mina önskemål, väntar på svar. Ska se om jag hinner kika runt i affärer idag med och nu vet jag vad jag ska säga!

Ljusstark, bra kvalitet till lägsta pris - ingångar och upplösning oväsentligt men att den är tyst är ett plus, inget måste.

Angående ditt alias så är jag en sån där miljö- och hälsoiivrare som strävar efter ett giftfritt liv och leverne.  
    Förstått att du är en "sån", var in å kollade din profil.., men även om jag gillar riktig mat utan en massa skit i å ivrar för solfångare m.m, så betyder mitt "giftfri" nåt helt annat.., som jag kanske inte ska förklara här
  • giftfri

Ja ljusstark är det allra viktigaste, så du slipper ta halva föredragstiden i anspråk, till att försöka mörklägga...

• giftfri
    IlsaBlackWidow skrev 2010-12-29 11:25:33 följande:
    Tack, då blir det infocusen som var min känsla. Han jag talade med var inte helt insatt men efter att ha jämfört sa han att de hade likvärdig upplösning, tur att det finns forum.

Varmt tack till alla som hjälpt till!  
    Den kommer du att klara dig bra med.., å ursäkta jag inte varit in här å hjälpt till, jag började ju med det.., men Julen har stökat till det..

Det finns säkert 2-3 möjligheter att lagra förinställda inställningar (användare/user), så jag rekommenderar att du "knappar in" ett par sånna, för olika ljusförhållanden, så du endast behöver finjustera lite, eller inget alls varje gång du ska använda den.., bara välja "användare".
  • giftfri
    IlsaBlackWidow skrev 2010-12-30 12:53:26 följande:
    Åh "profiler" som på mobilen *tjejigt förtjust*  

Haha ja julen har fått mig mycket på efterkälken, eller omständigheter omkring! Men jag tycker jag har fått bra råd av allihop och är supernöjd. Är infocusen crap så är det inget jag kunde ha löst innan.

Stort tack!  
    Infocus brukar få bra betyg av användare, så du lär bli nöjd med den..
    Det är lamppriset, som med alla projektorer, du lär bli grinig över.., vet inte vad denkostar till "din" projje, men räkna med nåt mellan 1500-2500 sek.., så låt lampan kallna innan du packar ihop å drar iväg med den...

Å köp hem en reservlampa.., ibland håller dom "hur länge som helst", ibland inte ens garanti-tiden..

Här brukar jag handla lampor: http://www.electrified.com/ Lite bökigt att handla, men brukar löna sig ordenligt.., trots att frakt å tull tillkommer..
  • giftfri
    IlsaBlackWidow skrev 2010-12-30 13:21:24 följande:
    Oh ja det var ju en skillnad! Men man fick en treårsgaranti på lampan så det blir ett senare problem (om inte jag har sönder den då :-P)

Ska spara länken!  
    Läs om den garantin, så ser du att 3 år, är om du inte använder lampan.., elller rättare sagt, det finns en timbegränsning...
    Men den kan du fuska med, då timräknaren kan nollställas via en meny, vilket gör att du kan sträcka ut garantin att gälla i 3 år.., om ditt samvete tillåter det...

Jag "nollar" alltid timräknaren lite då å då, då vissa projjar helt enkelt släcker ner efter ett visst antal timmar, för att markera för lampbyte..., helt idiotiskt, jag vet.., men så är det..., har aldrig bytt lampa i en projje, innan den slocknat, eller blivit så bränd i lamphus-glaset, att bilden är dålig...

Det finns ännu ett sätt att spara pengar, å det är att enbart byta bulb (glödlampa) å inte hela lamphuset..
    Det kräver lite teknisk kunskap, men bör klaras av den normalhändige, ev behövs lite kunskaper om lödning.
    Men innan man gör ett sån´t köp, så kolla att glaset i lamhuset inte har missfärgats, då är det bortkastat att enbart byta bulb..
Svar på tråden Köpa projektor för föredrag - Hjälp!