• regnbågshimmel

Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?

Det finns så många nackdelar med både innekatter, och utekatter.

Utekatter är det enda djuret i Sverige som man har på det viset, och det har gjort så dem har parat sig hej och vilt
    så nu finns det massa hemlösa katter. Sedan dör tyvärr inte dem flesta utekatter utav ålderdom, utan för att en bil har kört på dem efter ett par år, eller så har ett större djur fångat in den om man bor ute på landet (kan ju hända),
    sedan drabbas utekatten enklare av sjukdomar, skador, elaka människor osv..
    Man är aldrig där när väl olyckan är framme för katten om den är ute utan tillsyn.

Innekatten därimot har ett understimulerat liv i dem flesta fall är jag säker på,
    ägaren går ut med sin innekatt väldigt sällan eller aldrig? Jag är väldigt skeptisk till att katten trivs med detta liv som "total innekatt",
    dem kan ju inte rå för vart dem hamnar någonstans hos vilken ägare. Vissa ägare köper klösmöbler till sin innekatt eller annat jättelitet har jag märkt, men det räcker inte, även om möbeln var enda upp till taket måste man hitta på något sätt att stimulera sin innekatt med. Det är många innekattsägare som bryter mot lagen att katten som är inomhus hela tiden ska sysselsättas tyvärr.

Det optimala sättet är att ha en mittimellan katt!

*Man går ut med sin katt 2 gånger per dag, minst 15 minuter per gång (Med sele i början, och sedan behöver inte katten ha sele för den vet att den är ute med dig och springer inte bort)
    *Man köper en klösmöbel som är Stor, och lär katten att apportera med en boll, och sedan kastar man bollen upp på möbeln högt upp som den ska springa o hämta och få motion.
    *Man släpper inte ut katten utan tillsyn.
    *Man låser inte in katten i lägenheten.

Jag har 2 katthonor som är jätte smidiga, tränade, smala (inte underviktiga) dem har ingen fetma eller något sånt, dem är mina mittimellan katter.

Och jag tänker varje dag på att "tänk om alla hade mittimellan katter, det är så ansvarigt att ha det och alla katter skulle mått så bra, lyckost mina katter"... Någon som ska prova på och ha en mittimellan katt? :)

• Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?
  • Buttelina

och om katten inte tycker om att vara ute då?

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • regnbågshimmel
    Buttelina skrev 2010-12-21 17:37:31 följande:
    och om katten inte tycker om att vara ute då?
    Man kan lära alla katter att gå ute om man vill, mina katter var rädda att gå ut i början men nu tycker dem att det är roligt, man ska inte ge upp! Det är något som alla katter vill innerst inne. Har du en innekatt som du tror inte vill gå ute? :p
  • Filuren83

Jag vet inte om det har att göra med ras och temperament, men två av mina tre katter skulle aldrig funka som varken innekatter eller mittemellankatter. De ÄLSKAR att springa fort, fort och sträcka ut över gräsmattorna för att sedan flyga upp i ett träd och sedan springa vidare. Sen kommer de in efter någon/några timme/-ar nöjda och glada med att de har fått vara ute och röra sig och också bara ligga i buskarna och titta.
    Vi började också med koppel på alla tre men det har inte gjort att de tycker att det är aktuellt att hålla sig vid min sida. De är ju inte flockdjur direkt.

Den tredje katten är nöjd om han får ligga i buskarna hela dagen och kanske jaga sina kompisar en stund.

Leker gör vi inne ändå, även då de får vara ute.

Jag har hellre en katt som lever lycklig och som får bestämma lite själv hur den vill göra. Att folk sen släpper ut okastrerade katter, det är ren idioti. Och hur man har sin katthållning får man kanske anpassa lite efter hur man bor, olyckor kan hända ändå såklart men man kanske inte ska ha katt om man bor i lägenhet precis bredvid en stor väg.

• Majsan70

Kanon om det funkar för dig!
    Själv går jag ut med mina katter när det finns tillfälle. En vill inte gå ut alls och hon slipper. Å andra sidan har mina katter fri tillgång till balkongen som är innätad och sen inredd för just katterna.

• Buttelina
    regnbågshimmel skrev 2010-12-21 17:41:33 följande:
    Man kan lära alla katter att gå ute om man vill, mina katter var rädda att gå ut i början men nu tycker dem att det är roligt, man ska inte ge upp! Det är något som alla katter vill innerst inne. Har du en innekatt som du tror inte vill gå ute? :p
    haha du är rolig du. min ena katt gillar inte att gå ute och inte min systers ena katt heller. inte i koppel och inte utan koppel. trivs bra inne och busar och leker med sin kattkompis och mina barn.
    min ena granne har en katt och hennes katt har i alla år avskytt att vara ute. hon har ytterdörren öppen i sommarstugan men katten ligger på tröskeln och vill inte alls gå ut..
    så ALLA katter vill inte vara ute. trångsynt du är
    Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • regnbågshimmel
    Filuren83 skrev 2010-12-21 17:50:18 följande:
    Jag vet inte om det har att göra med ras och temperament, men två av mina tre katter skulle aldrig funka som varken innekatter eller mittemellankatter. De ÄLSKAR att springa fort, fort och sträcka ut över gräsmattorna för att sedan flyga upp i ett träd och sedan springa vidare. Sen kommer de in efter någon/några timme/-ar nöjda och glada med att de har fått vara ute och röra sig och också bara ligga i buskarna och titta.
    Vi började också med koppel på alla tre men det har inte gjort att de tycker att det är aktuellt att hålla sig vid min sida. De är ju inte flockdjur direkt.

Den tredje katten är nöjd om han får ligga i buskarna hela dagen och kanske jaga sina kompisar en stund.

Leker gör vi inne ändå, även då de får vara ute.

Jag har hellre en katt som lever lycklig och som får bestämma lite själv hur den vill göra. Att folk sen släpper ut okastrerade katter, det är ren idioti. Och hur man har sin katthållning får man kanske anpassa lite efter hur man bor, olyckor kan hända ändå såklart men man kanske inte ska ha katt om man bor i lägenhet precis bredvid en stor väg.
    En av mina katter brukar springa fort och klättra i träd också och ner igen, hon är mittimellan katt. Hon är i rasen vanlig huskatt. Men jag måste fråga, vad skulle du ha gjort om du hade en raskatt för 10.000:- hemma hos dig? Skulle du ha släppt ut den också sådär om den ÄLSKADE att springa fort och allt det där? Eller spelar pengarna en stor roll för att man är rädd att katten blir snodd? Det känns konstigt att pengar ska ha sån stor betydelse och att man vågar släppa ut sina katter bara för att dem var köpta för småpengar.
    Jag är rädd om mina katter som om dem VORE raskatter.
  • MammaG

Det är till att vara kategorisk. Till att börja med: utekatter parar sig inte hejvilt rent kategoriskt. För honkatter finns både sterilisering och p-piller som alternativ. Hankatter kastererar alla som bryr sig. Bryr man sig inte så spelar inga alternativ på hur man håller katter någon roll.
    Min första katt blev 18 år. Hon var utekatt i hela sitt liv, utom de första 4 månaderna, då hon inte var min. Hennes dotter blev 17 år, också hon utekatt.
    Bor man i stan anser jag att man ska ha innekatt, gör man det inte anser jag att de ska få gå ut. De katter jag har nu, en mamma och två ungar (och ja, hon har fått ungar, och det med min planering eftersom jag ville ha ungar efter henne) är snart tio resp 9 månader. Mamman är utekatt, men sover inne på nätterna, och nu vintertid går hon knappt ut alls. Av "ungarna" gillar den ena att vara ute, och den andra är glad om den slipper. Jag har inte kattlucka, och de går och kommer därmed inte som de vill, utan jag vet alltid om de är ute, och ser till att de är inne när jag går och lägger mig eller åker till jobbet. Mina katter är mycket friska och lyckliga katter. Jag har däremot haft två katter som jag fått avliva, det var när jag bodde i stan och de var innekatter. De var i allra högsta grad aktiverade, men fick olika typer av sjukdomar. Min erfarenhet är att väl omhändertagna utekatter mår bäst.

Jag är väl medveten om att det finns djupt olyckliga både inne- och utekatter, men de får man hjälpa på annat sätt.

• Apocalypso

Mina katter är katter och inget "mittemellan", så här års är raskatterna inne och sommartid är de ute tillsammans med mig och inne när jag åker bort. Bonnkatten som bor kvar hos ex går ut på morgnarna när hon känner för det och kommer sedan in på em/kväll och sover inne över natten. Nu när det varit kallt har hon på sin höjd varit ute och vänt 5 minuter för att sedan ligga inne på skrivbordet i värmen och ägna sig åt en av sina hobbies, fågelskådning. Katt

De är heller inga "dem" utan ett par de.

• MammaG

"tio" står alltså för tio år

• Nice Girl Wrong Place

Vår katt är ganska blind (har mycket nedsatt syn) och ska enligt veterinären hålla sig inne. På sommaren och delar av våren är hon dock ute på vår uteplats. Hon håller sig till de buskar hon känner igen lukten av och går aldrig längre än ca 20 meter år båda håll. Hon tycker mest om att vara ute om vi är det men så fort mörkret faller har vi gått ut med ficklampa och hittat henne. Hon sitter ofta under samma träd och bara sitter och njuter.

Så fort det börjar bli kallare vill hon inte ut. Då har hon sin korg, sina leksaker och ganska fasta sovtider. Hon har leksaker och min man och min dotter leker väldigt mycket med henne. Hon avskyr snön och vägrar gå ut när det är snö, hon fryser om tassarna.

Så hon är halva året inne, halva året ute och det funkar bra. Hon går som sagt aldrig långt från vår uteplats och kissar eller bajsar aldrig ute, vi vet det för även om hon är ute en hel dag rusar hon in och kissar eller bajsar då och då, under dagen. Hon förstår inte att det kan göras ute och det är väl lika bra det, uteplatserna ligger tätt.

Katter och deras behov är individuella

Beautifully Human
Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?