• regnbågshimmel

Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?

Det finns så många nackdelar med både innekatter, och utekatter.

Utekatter är det enda djuret i Sverige som man har på det viset, och det har gjort så dem har parat sig hej och vilt
    så nu finns det massa hemlösa katter. Sedan dör tyvärr inte dem flesta utekatter utav ålderdom, utan för att en bil har kört på dem efter ett par år, eller så har ett större djur fångat in den om man bor ute på landet (kan ju hända),
    sedan drabbas utekatten enklare av sjukdomar, skador, elaka människor osv..
    Man är aldrig där när väl olyckan är framme för katten om den är ute utan tillsyn.

Innekatten därimot har ett understimulerat liv i dem flesta fall är jag säker på,
    ägaren går ut med sin innekatt väldigt sällan eller aldrig? Jag är väldigt skeptisk till att katten trivs med detta liv som "total innekatt",
    dem kan ju inte rå för vart dem hamnar någonstans hos vilken ägare. Vissa ägare köper klösmöbler till sin innekatt eller annat jättelitet har jag märkt, men det räcker inte, även om möbeln var enda upp till taket måste man hitta på något sätt att stimulera sin innekatt med. Det är många innekattsägare som bryter mot lagen att katten som är inomhus hela tiden ska sysselsättas tyvärr.

Det optimala sättet är att ha en mittimellan katt!

*Man går ut med sin katt 2 gånger per dag, minst 15 minuter per gång (Med sele i början, och sedan behöver inte katten ha sele för den vet att den är ute med dig och springer inte bort)
    *Man köper en klösmöbel som är Stor, och lär katten att apportera med en boll, och sedan kastar man bollen upp på möbeln högt upp som den ska springa o hämta och få motion.
    *Man släpper inte ut katten utan tillsyn.
    *Man låser inte in katten i lägenheten.

Jag har 2 katthonor som är jätte smidiga, tränade, smala (inte underviktiga) dem har ingen fetma eller något sånt, dem är mina mittimellan katter.

Och jag tänker varje dag på att "tänk om alla hade mittimellan katter, det är så ansvarigt att ha det och alla katter skulle mått så bra, lyckost mina katter"... Någon som ska prova på och ha en mittimellan katt? :)

• Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?
  • faffner
    faffner skrev 2010-12-25 17:36:44 följande:
    Jag har tre innekatter och jag tror att man skall anpassa sig efter hur katten är som individ. En av katterna tycker om att gå ut med sele när det är varmt och då får han komma ut också. De andra två tycker att balkongen räcker, och då får de vara där om de vill. Katterna har ju också mycket yta att röra sig på inomhus och leker gärna med varandra. Vi har också exempelvis en "fiskespö-kelsak" som de älskar. De är innekatter hela vindern eftersom de inte uppskattar snö och kyla, men understimulerade är de inte! De sover, äter, gosar och leker när de känner för det, och tjocka blir de ju inte :)
    Fiskespö-leksak ;-D inte kelsak
  • Apocalypso
    tamate skrev 2010-12-22 16:57:38 följande:
    ha ha du försöker setta dit fel person ha ha

vi har en newfoundland och en tax och dom går fritt  ute och inne året runt, vi har 8,5 ha med mark som dom rör sig på så det går ingen bet på dom inte =)
    vi har hestar vi har höns och alla djuren har gott om utrymme och blir bra ompysslade. vi har even utegrisar men just nu så er dom slaktade och en ny omgång kommer om någon månad.
    och alla djuren har lika verde!
    Är du medveten om att hundar inte får springa lösa utan uppsikt även på egen mark under tiden det råder koppeltvång? 
  • Apocalypso
    regnbågshimmel skrev 2010-12-21 19:36:49 följande:
    Om han var raskatt då för 10.000:- skulle du släppa ut han sådär fortfarande?
    Mina raskatter kommer och går som de vill själva sommartid när jag är hemma, dörren står öppen så det går ut och in som de själva vill, likaså bonnkatten. Alla sover inne nattetid året om.
  • tamate
    Apocalypso skrev 2010-12-26 00:48:07 följande:
    Är du medveten om att hundar inte får springa lösa utan uppsikt även på egen mark under tiden det råder koppeltvång? 
    vem har sagt att dom inte har uppsikt?
  • ForReal

Tror också det är väldigt individuellt, en av mina katter tycker jättemycket om att gå ut i koppel eller lös (men tillsammans med mig), den andra vägrar och är rädd av sig utomhus men trivs toppen inne. Så jag tänker ju inte tvinga den andra att gå ut för sakens skull :) Men visst finns det katter som kan må jättebra av att vara "mittemellan".

Däremot har jag sett flertalet gånger då det blivit svårigheter till följd. Katten har fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden, dvs. vara utekatt, och så bår familjen nära n stor väg och miljön passar inte. Jag tror absolut inte att det är fel att hålla katter inne, man får ta dem som de individer de är.

• enny signatur

"*Man släpper inte ut katten utan tillsyn.
    *Man låser inte in katten i lägenheten."

så man är aldrig borta själv? 

• regnbågshimmel
    ForReal skrev 2010-12-26 03:37:14 följande:

Tror också det är väldigt individuellt, en av mina katter tycker jättemycket om att gå ut i koppel eller lös (men tillsammans med mig), den andra vägrar och är rädd av sig utomhus men trivs toppen inne. Så jag tänker ju inte tvinga den andra att gå ut för sakens skull :) Men visst finns det katter som kan må jättebra av att vara "mittemellan".

Däremot har jag sett flertalet gånger då det blivit svårigheter till följd. Katten har fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden, dvs. vara utekatt, och så bår familjen nära n stor väg och miljön passar inte. Jag tror absolut inte att det är fel att hålla katter inne, man får ta dem som de individer de är.

Men om jag jämför lite med hundar nu igen.. :p

Jag har en kompis som bor i lägenhet med sin hund, och hon är ute med sin hund ungefär 1 timme per dag (ibland lite kortare), och den hunden kanske inte heller tycker det är helt perfekt, om den fick bestämma kanske den skulle velat vara längre ute också, precis som katter som du säger som fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden? Det är så med dom flesta djur skulle jag ha gissat på =/
    Hennes hund blir helt galen av lycka och börjar hoppa och springa runt när det är dags att gå ut, jag och mina mittimellan katter har den bestämmelsen att när dom börjar jama så tar jag ut med. (Katter är vanedjur och när man väl har vant dom vid att gå ut vissa tider på dygnet, 15 min här, 15 min där, så tycker dom att det är okej) det borde inte bli svårigheter till följd tycker jag om man gör på rätt sätt för dom är vanedjur?

• lennartsdotter
    regnbågshimmel skrev 2010-12-26 18:16:40 följande:

Men om jag jämför lite med hundar nu igen.. :p

Jag har en kompis som bor i lägenhet med sin hund, och hon är ute med sin hund ungefär 1 timme per dag (ibland lite kortare), och den hunden kanske inte heller tycker det är helt perfekt, om den fick bestämma kanske den skulle velat vara längre ute också, precis som katter som du säger som fått mersmak och vill gå ut själv hela tiden? Det är så med dom flesta djur skulle jag ha gissat på =/
    Hennes hund blir helt galen av lycka och börjar hoppa och springa runt när det är dags att gå ut, jag och mina mittimellan katter har den bestämmelsen att när dom börjar jama så tar jag ut med. (Katter är vanedjur och när man väl har vant dom vid att gå ut vissa tider på dygnet, 15 min här, 15 min där, så tycker dom att det är okej) det borde inte bli svårigheter till följd tycker jag om man gör på rätt sätt för dom är vanedjur?

Och jag tror på lära sig vilka grundläggande behov varje art har och att försöka se på djuren hur de mår. Ibland tillskriver vi våra djur mänskliga känslor de kanske inte har. De flesta hundar,  iaf från storlek mellanstor till stor får inte den fysiska stimulans de behöver om de bara är inomhus (eftersom det brukar sätta mattes/husses möblemang på spel). Därför behöver hundar komma ut. Dock, har du en hel gymnastiksal att tillgå kan hundens fysiska behov tillgodoses inomhus men de flesta har inte det.

Katter kan dock få sitt behov av fysisk stimulans tillgodosett inomhus förutsatt att hemmet är tillräckligt stort och inrett med klös- och klättermöjligheter... samt att ägarna inte får spatt så fort katterna springer.

Mental stimulans kan man erbjuda både hundar och katter inomhus men med hundar kombinerar man oftast den biten med utomhusvistelsen hunden ändå behöver för att få sin fysiska stimulans. Dock glömmer dock många bort att stimulera innekatter mentalt och det är såklart varken bra eller OK. Då brukar det dock uppstå "bieffekter" som ägarna märker av.

Jag tycker fortfarande att du ska sluta jämföra katter med hundar. Jag har fiskar i akvarium eftersom de behöver den miljön för att överleva och må bra. Det innebär inte att jag stoppar in fåglar eller hamstrar i akvarier. Kaniner får grenar att gnaga på eftersom de har ett gnagbehov, det innebär inte att jag ger mina katter grenar att gnaga på.

Jag har tre katter hemma. De är av en högaktiv ras, de är intelligenta och nyfikna och mår alldeles utmärkt i sin tillvaro.

På sommaren får de vara ute i rastgård när vi är på sommarstället. Det är inga problem att återgå till vardagslivet hemma när vi åker hem. Inte ens under en övergångsperiod. De är samma katter. Något jag tolkar som att de har en mycket tillfredsställande miljö.
  • regnbågshimmel
    lennartsdotter skrev 2010-12-26 22:24:41 följande:
    Och jag tror på lära sig vilka grundläggande behov varje art har och att försöka se på djuren hur de mår. Ibland tillskriver vi våra djur mänskliga känslor de kanske inte har. De flesta hundar,  iaf från storlek mellanstor till stor får inte den fysiska stimulans de behöver om de bara är inomhus (eftersom det brukar sätta mattes/husses möblemang på spel). Därför behöver hundar komma ut. Dock, har du en hel gymnastiksal att tillgå kan hundens fysiska behov tillgodoses inomhus men de flesta har inte det.

Katter kan dock få sitt behov av fysisk stimulans tillgodosett inomhus förutsatt att hemmet är tillräckligt stort och inrett med klös- och klättermöjligheter... samt att ägarna inte får spatt så fort katterna springer.

Mental stimulans kan man erbjuda både hundar och katter inomhus men med hundar kombinerar man oftast den biten med utomhusvistelsen hunden ändå behöver för att få sin fysiska stimulans. Dock glömmer dock många bort att stimulera innekatter mentalt och det är såklart varken bra eller OK. Då brukar det dock uppstå "bieffekter" som ägarna märker av.

Jag tycker fortfarande att du ska sluta jämföra katter med hundar. Jag har fiskar i akvarium eftersom de behöver den miljön för att överleva och må bra. Det innebär inte att jag stoppar in fåglar eller hamstrar i akvarier. Kaniner får grenar att gnaga på eftersom de har ett gnagbehov, det innebär inte att jag ger mina katter grenar att gnaga på.

Jag har tre katter hemma. De är av en högaktiv ras, de är intelligenta och nyfikna och mår alldeles utmärkt i sin tillvaro.

På sommaren får de vara ute i rastgård när vi är på sommarstället. Det är inga problem att återgå till vardagslivet hemma när vi åker hem. Inte ens under en övergångsperiod. De är samma katter. Något jag tolkar som att de har en mycket tillfredsställande miljö.
    Jag jämför katten med hunden för att hundar har mycket högre status i vårat samhälle än vad katten har.
    När en valp kommer  till sitt nya hem är det genast koppelträning, långpromenader, man registrerar hunden, man ID märker och vaccinerar osv.
    Tänk om man gjorde allt detta med kattungar som kommer till nya hem? (det finns ingen lag att man ska ta ut katten var sjätte timme, eller registrera den som det finns med hundar.)
    Eller menar du att man skaffar katt bara för att "slippa" ha så mycket jobb som det är med hundar?
    Dom flesta människor bor inte i villor eller har egna sommarställen?
    Jag vill påpeka att jag främst talar om rastningen nu för dig.
    När hundar kommer till lägenheter är det en självklarhet att dom ska rastas, men så är det inte för katter, fastän jag anser att dom båda har rätt till att gå ut regelbundet. Men det är vad jag tycker.
  • lennartsdotter
    regnbågshimmel skrev 2010-12-26 23:00:44 följande:
    Jag jämför katten med hunden för att hundar har mycket högre status i vårat samhälle än vad katten har.
    När en valp kommer  till sitt nya hem är det genast koppelträning, långpromenader, man registrerar hunden, man ID märker och vaccinerar osv.
    Tänk om man gjorde allt detta med kattungar som kommer till nya hem? (det finns ingen lag att man ska ta ut katten var sjätte timme, eller registrera den som det finns med hundar.)
    Eller menar du att man skaffar katt bara för att "slippa" ha så mycket jobb som det är med hundar?
    Dom flesta människor bor inte i villor eller har egna sommarställen?
    Jag vill påpeka att jag främst talar om rastningen nu för dig.
    När hundar kommer till lägenheter är det en självklarhet att dom ska rastas, men så är det inte för katter, fastän jag anser att dom båda har rätt till att gå ut regelbundet. Men det är vad jag tycker.
    Jag menar att man skaffar katt för att man vill ha en katt. En hund skaffar man om man vill ha en hund. Att sitta och jämföra två olika arter och mena att de ska skötas på samma sätt är dumt. En katt och hund är olika arter och har olika behov precis som en fisk och en fågel är olika arter med olika behov. När hundar bor i lägenhet är det en självklarhet att de ska rastas eftersom det krävs för att de ska få den fysiska stimulans de behöver. Kattens behov av fysisk stimulans kan tillgodoses inomhus, därför är det inte självklart att katter ska rastas.

Visst har katten generellt sätt lägre status än hunden och många som skaffar katt har inte den kunskap som krävs vilket gör att många katter far illa, men det som behövs är kunskap om katter. Inte att börja behandla katter som små hundar för det är de inte.

Jag har haft utekatt, jag har haft "mittemellankatt" och jag har innekatter. De har varit olika individer med olika behov, men alla har mått alldeles förträffligt. Nyckeln är att känna till grundbehoven och att kunna läsa sina djur, sedan tillfredsställa deras behov och det kommer behövas olika "insatser".
Svar på tråden Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?