Nya modet: Varken innekatt eller utekatt. Varför inte Mittimellan katt?
Det finns så många nackdelar med både innekatter, och utekatter.
Utekatter är det enda djuret i Sverige som man har på det viset, och det har gjort så dem har parat sig hej och vilt
så nu finns det massa hemlösa katter. Sedan dör tyvärr inte dem flesta utekatter utav ålderdom, utan för att en bil har kört på dem efter ett par år, eller så har ett större djur fångat in den om man bor ute på landet (kan ju hända),
sedan drabbas utekatten enklare av sjukdomar, skador, elaka människor osv..
Man är aldrig där när väl olyckan är framme för katten om den är ute utan tillsyn.
Innekatten därimot har ett understimulerat liv i dem flesta fall är jag säker på,
ägaren går ut med sin innekatt väldigt sällan eller aldrig? Jag är väldigt skeptisk till att katten trivs med detta liv som "total innekatt",
dem kan ju inte rå för vart dem hamnar någonstans hos vilken ägare. Vissa ägare köper klösmöbler till sin innekatt eller annat jättelitet har jag märkt, men det räcker inte, även om möbeln var enda upp till taket måste man hitta på något sätt att stimulera sin innekatt med. Det är många innekattsägare som bryter mot lagen att katten som är inomhus hela tiden ska sysselsättas tyvärr.
Det optimala sättet är att ha en mittimellan katt!
*Man går ut med sin katt 2 gånger per dag, minst 15 minuter per gång (Med sele i början, och sedan behöver inte katten ha sele för den vet att den är ute med dig och springer inte bort)
*Man köper en klösmöbel som är Stor, och lär katten att apportera med en boll, och sedan kastar man bollen upp på möbeln högt upp som den ska springa o hämta och få motion.
*Man släpper inte ut katten utan tillsyn.
*Man låser inte in katten i lägenheten.
Jag har 2 katthonor som är jätte smidiga, tränade, smala (inte underviktiga) dem har ingen fetma eller något sånt, dem är mina mittimellan katter.
Och jag tänker varje dag på att "tänk om alla hade mittimellan katter, det är så ansvarigt att ha det och alla katter skulle mått så bra, lyckost mina katter"... Någon som ska prova på och ha en mittimellan katt? :)