Inlägg från: JAG är BÄST |Visa alla inlägg
  • JAG är BÄST

Storlek på kläder?

Försök att få längd & vikt på pojken!

Så har ni hyffsat nå att gå på.

Oftast är adoptivbarn lite mindre i stl.
    Dock inte alltid!!!!

I vårt fall då vi fick bb så var trollet strax under 90cm (han hade fyllt 2+1v) då vi fick träffa honom så hade han blivit 90cm,,just innan vi åkte ner så kontaktade vi översättaren i Polen å frågade om hon kunde ringa fostermamman agn hans "nuvarande"=DÅ stl å enligt henne hade han allt från 92-104 joo tjen tyckte jag. Jag fick vikten+längden då i dagsläge.
    Efter det köpte jag kläder.

Dom första köpte jag i 92 (allt i baskläder) sedan tog jag allt annat i 98 som dock blev förstort.

Kom dock ihåg att alla märken skiljer sig MYCKET ang sina stl.

Jag har precis lagt undan en tröja som det står 92 i bara för drygt 1mån sedan,,,,,normalt i alla andra kläder har han dragit normalt så som 92,,,,98(som jag köpt mest av från början),,sedan har han alltid varit mellan en 98-104 länge,,,PANG så drog han 110 helt plötsligt vissa kläder 116.

Men just nu har han i sin "bas" garderob 104 & 110,,,,,dock drar han i vissa märken 116=som en 5åring (han är 3 1/5år,,å han är ett huvud längre än dom han nu ska gå med på sin förskola i Januari)

• JAG är BÄST
    Marie IE B skrev 2010-12-22 23:05:26 följande:
    A var 73 cm och vägde 8 kg vid 11 mån ålder. Det skiljer till att börja med otroligt mycket i storlek mellan olika märken. H&M är generellt ganska stora medan de danska kända märkena är lite mindre, ofta smalare.
    Vi hade en hel del strl 68 men mestadels 74 men de satt väldigt löst. Hon växte snabbt hemma och efter ca 5-6 veckor vägde hon strax över 9 kg. Nu vid nyss fyllda 2 är hon 87 cm lång och väger drygt 12 kg och har strl 86 även om t ex en body i strl 74/80 fortfarande funkar och sitter bra.
    Jag skulle satsa på strl 80
    Som jag sa tidigare i mitt inlägg att barnen växer till sig så snabbt (TROR själv att det beror på regelbundna tider av intag av mat,,dvs frukost,,mellenmå,, lunch,,mellanmål,,,middag,, kvällsfika.
    Vi VET att trollet bara åt DÅ åt äter folket så i Polen) frukost,,,mellanmål,,,,lunch/middag två snåret på dan för att vara oviktig,,,,ingen middag,,,dock bara typ en mack/frukt typ,,sedan en kvällsfika som bestod av för trollets del en macka+ en glas västaska.

Adoptivbarn ÄR oftast mindre än svenska barn i stl,,inget snack om saken,,dock växer dom i det snabbt som fan,,,,å det TROR jag starkt på att vi ger dom den maten som dom behöver för att växa!!!

TS du får om du vill kontakta mig via boxen,,vissa saker vill jag inte berätta här.

Annars så kommer dom som adopterat från ert land in här i tråden å ger sin erfarenhet!

Dock lycka till i allt..
    Så köp en mini bas i den längden han har idagsläge sedan köper du 2stl större!!! dom växer i det fortare än du kan tänka dig.
  • JAG är BÄST
    M2003 skrev 2010-12-23 00:28:32 följande:
    Nu när hon är 7 år på väg på sitt åttonde år drar hon storlek 110-116, så hon är fortfarande ingen jätte.
    holy shit!!
    Är hon 7år och har 110-116????

Shit alltså trollet vårt måste vara en JÄTTE som är 3 1/2år (han har på dom flesta kläder stl 110.
    Ytterkläder köper vi stl 116.
  • JAG är BÄST
    Ethi skrev 2010-12-26 16:40:35 följande:
    Haha, våra söner har båda haft 110/116 från tre år... Faktum är att storleksguiderna, som jag för länge sen slutat titta på och sen glömt att de finns, säger att:

2-3 år: 98
    3-4 år: 104
    4-5 år: 110
    5-6 år: 116
    6-7 år: 122
    7-8 år: 128
    8-9 år: 134

Vilket ger att mina pojkar mellan tummen och pekfingret har kläder passande 5 och 9 år gamla barn... De är nyss fyllda 3 år och snart fyllda 6 år gamla. Fast de flesta tror att de är äldre utifrån längden, för de är långa för sina åldrar. Det verkar er son också vara
    Själv tycker jag inte han är så lång. Det ser jag bara då han står brevid andra barn som är exakt lika gammal som han. Då skiljer det nästan ett helt huvudlängd
    Namaste72 skrev 2010-12-26 19:06:51 följande:
    Jag tycker inte 110-116 låter jättelitet på en tjej som är 7-8 år...speciellt inte om hon har asiatiskt påbrå.

10 cm hit eller dit liksom.

Däremot hörde jag om att den längd barnet har vid 24 månader, dubbla den längden och så långt blir barnet som vuxen. Stämmer det blir dottern nästan 1,80cm vilket verkar ganska otroligt...
    Ahh så hon var 90cm vid 1års ålder?

Det var trollet med då jag kollar i hans journalbok som vi fick med oss hem,, å vägde 13,5kg,,hmm kan det verkligen stämma??

Å när han var 3mån vägde han 7kg,,,,,,kan det verkligen stämma???alltså han har då gått upp nästan3kg sedan han föddes.
    Vad är normalt att gå upp per månad för en nyfödd?
  • JAG är BÄST
    Thi 08 skrev 2010-12-26 21:03:37 följande:
    Hon var 90 vid 24 månader, alltså 2 år.

Min stumpa var runt 88 ungefär när hon fyllde 2 (född i september) och jag har också hört att man ska dubbla längden vid 2 års ålder (dock ej från BCV). Jag tror verkligen inte det stämmer. Min magkänsla är att min dotter kommer bli runt 1.65, dvs "normallängd" i Sverige.
    OJ hur tusan läste jag där
  • JAG är BÄST
    JAG är BÄST skrev 2010-12-26 21:10:12 följande:
    OJ hur tusan läste jag där
    Menar självklart att trollet var 90cm då han var 2år + att han vägde 13kg.
  • JAG är BÄST
    Thi 08 skrev 2010-12-26 21:24:41 följande:

Min dotter väger 12 kg och är runt 90. Precis som er son. Men jag tycker hon är mindre än de flesta tjejerna här i hennes ålder, fast stor bland de asiatiska tjejerna. De flesta tjejer har stl 98 på dagis & väger ett par, tre kilo mer.
    Sedan växte er son ikapp kan man lungt säga
    Det kan man lungt säga att han gjorde
    Han var ju 92cm då vi fick han & vägde 13kg då var han 2,4år. Nu är han ju som sagt 1år äldre och väger 18kg och växt 13cm på 1år.
Svar på tråden Storlek på kläder?