• Isnogood

Alopecia areata / totalis / universalis...

för 2-3 år sedan så drabbades jag för första gången av Alopeci, flertalet kala ytor på huvudet där allt hår försvann...
    Efter nästan 6 månader så hade jag fått tillbaka hårväxten på dessa ställen o det har varit lugnt sedan dess...
    -Ända tills nu.
    Åter igen faller håret av, denna gång mycket mer än första gången, denna gång mer synligt, i dag funderar jag fram o tillbaka på att raka av mig allt hår som är kvar  på huvudet, funderar på om det kanske skulle kännas bättre än att gå omkring med dessa stora kala fläckar på huvudet o konstant ha en mössa / keps el sjal på huvudet (går aldrig ut numera utan att ha någonting som döljer håret, eller rättare sagt, hårbristen)

Någon annan med samma problem..?
    -Någon som känner för att dela med sig av funderingar o känslor kring detta..?

Jag har valt att lägga denna tråd i "känsliga rummet" och jag hoppas verkligen att den kan få stanna här då detta för många är ett känsligt ämne att prata om.

Mvh. Jag

I live on the dark side...the devil is my confederate
  • Svar på tråden Alopecia areata / totalis / universalis...
  • jfsebastian

Hej Jag

Raka dig du om det känns bättre. Du lär upptäcka när det kommer tillbaka och då kan du ju låta allt växa ut igen
    Kallt om skallen bara nu mitt i vargavintern.

Hur får man din åkomma?
    Finns det botemedel?

Kram

• Anonym

det finns inget botemedel, däremot så läste jag om citronsaft och vitlök skulle tydligen kunna ha en positiv inverkan. Man ska alltså stryka på det området. Hitta det när min man fick likadant och han har fått håret tillbaka. Är väl rätt vanligt att när det kommer igen, kan man tappa mer.
    Men om du känner dig trygg i och raka helt så gör det.

• Anonym (Areata)

Hej, Jag har en form av alopecia. Tappar mest hår just på hjässan men utan att få heeelt kala fläckar. Men det är så pass tunt att långt hår inte är ett val för mig. Jag rakar. Känns mycket bättre.

• Isnogood
    jfsebastian skrev 2010-12-22 23:00:06 följande:
    Hej Jag

Raka dig du om det känns bättre. Du lär upptäcka när det kommer tillbaka och då kan du ju låta allt växa ut igen
    Kallt om skallen bara nu mitt i vargavintern.

Hur får man din åkomma?
    Finns det botemedel?

Kram
    Hej vännen

Jaa, det är just det...OM det känns bättre...

Hur man får det... Man har otur...

Nepp, finns ingenting som botar detta...

Kram
  • Isnogood
    Anonym skrev 2010-12-23 07:11:48 följande:
    det finns inget botemedel, däremot så läste jag om citronsaft och vitlök skulle tydligen kunna ha en positiv inverkan. Man ska alltså stryka på det området. Hitta det när min man fick likadant och han har fått håret tillbaka. Är väl rätt vanligt att när det kommer igen, kan man tappa mer.
    Men om du känner dig trygg i och raka helt så gör det.
    Har ju nu "bara" haft en omgång tidigare...o då kom allt hår tillbaka, däremot så är själva hårstråna aningen tunnare o mjukare där. Jobbigaste är ju just tiden...eller rättare sagt väntan på att se om det verkligen kommer tillbaka..
  • Isnogood
    Anonym (Areata) skrev 2010-12-23 10:49:55 följande:
    Hej, Jag har en form av alopecia. Tappar mest hår just på hjässan men utan att få heeelt kala fläckar. Men det är så pass tunt att långt hår inte är ett val för mig. Jag rakar. Känns mycket bättre.
    Ah, tack för ditt svar

ja, jag har märkt att ena fläcken inte är 100% kal, det finns tunna strån i den, men det är ju så glest så på lite håll så ser det helt kalt ut.
    Jag har ganska tjockt hår, problemet är väl för mig själva placeringen av fläckarna, minsta vindpust gör dem ju synliga
    -Velar fortfarande fram o tillbaka... "raka eller vänta, raka eller vänta" suck...

Om/ när du rakar, synns fläckarna "tydligt" då eller ser det jämnt ut..?
    -Anledningen till att jag frågar e för att eftersom jag dels har tjockt mörkt hår med kraftiga hårstrån så lär det ju synas väl även om jag rakar, fast det känns i alla fall mer ok, om det synns mer då alltså, än om det synns nu när håret är "långt" då fläckarna blir så väldigt tydliga.
    "GAH" Jag avskyr velandet Obestämd
  • Anonym (me2)

Hej! Jag lider oxå av håravfall, men inte i fläckar utan mitt hår är väldigt tunt, mest uppe på hjässan men även på sidorna, läkarna vet inte vad det beror på men troligen stress...Och att se sig själv i spegeln lättar ju inte på stressen precis

Jag vet ju inte om det kommer växa tillbaka eller inte och även jag går i tankarna på att raka av det...Har blivit beviljad peruk genom landstinget, men gråter då jag sätter på den, för jag tycker ju att det syns, och det känns som om jag går omkring med en mössa på huvudet

Ni kvinnor som har haft modet att raka av er håret, hur blir ni bemötta? Jag sörjer verkligen över detta, och jag känner mig så okvinnlig och ful utan mitt hår....Hur hanterar ni de känslorna? Jag har sett kvinnor med rakat hår och tycker att DE är vackra, men jag vete sjutton hur jag skulle tycka om mig själv...så jag velar lika mycket som du ts

• Isnogood
    Anonym (me2) skrev 2010-12-29 10:39:39 följande:
    Hej! Jag lider oxå av håravfall, men inte i fläckar utan mitt hår är väldigt tunt, mest uppe på hjässan men även på sidorna, läkarna vet inte vad det beror på men troligen stress...Och att se sig själv i spegeln lättar ju inte på stressen precis

Jag vet ju inte om det kommer växa tillbaka eller inte och även jag går i tankarna på att raka av det...Har blivit beviljad peruk genom landstinget, men gråter då jag sätter på den, för jag tycker ju att det syns, och det känns som om jag går omkring med en mössa på huvudet

Ni kvinnor som har haft modet att raka av er håret, hur blir ni bemötta? Jag sörjer verkligen över detta, och jag känner mig så okvinnlig och ful utan mitt hår....Hur hanterar ni de känslorna? Jag har sett kvinnor med rakat hår och tycker att DE är vackra, men jag vete sjutton hur jag skulle tycka om mig själv...så jag velar lika mycket som du ts
    Hej

Oj, ja det måste ju vara precis lika jobbigt att ha det på ditt sätt...

I övre tonåren hade jag rakat o tyckte att det var helt ok, men då tog jag inte bort allt utan jag hade en tjock lång lugg kvar...Fråga mig inte varför...
    -Nu är det mer..."men jag är ju vuxen" liksom Obestämd
    Gah, blir ju sådan ångest bara av funderingarna på om man SKA eller inte...

Kan föstå känslan din pga av peruken, nu har jag ju inte någon sådan men jag har ju konstant mössa på mig så då är det ju alltid känslan av att alltid ha någonting på skallen o inte "bara vara"...
  • Anonym (me2)

Mmmm, det är ju just det där, att "bara få vara"...Låt mig veta vad du beslutar dig för, då kanske jag oxå kan få modet till mig att ta fram hårklipparen

Och det där med att blivit äldre....inte nog med att jag tappar håret, nu börjar det dessutom bli grått, paniiiiik!!!dubbla anledningar till att raka av det alltså *asg*

• Anonym (GBP)

Jag tappade enormt mycket hår i samband med en överviktsoperation jag genomgått. Det är en biverkning som är väl känd, men jag trodde inte att jag skulle drabbas så hårt. Fick djupa vikar framme vid luggen och allt hår glesnade ur, jag blev så tunnhårig att jag såg skallig ut. Det var hemskt.

Jag blev en expert på att dölja min hårlöshet med diverse huvudbonader och en "kamma-över-frisyr" som såg ok ut. Jag visste ju att håret ANTAGLIGEN skulle växa ut igen, men att det kunde dröja, därför valde jag att inte raka mig, annars hade jag nog gjort det.

Nu är jag gravid och har fått tillbaka precis allt hår. Jag är enormt lycklig över det, men samtidigt livrädd att allt ska ramla av igen när jag ammar, har hört att man tappar mycket hår då.

Tycker hår kan vara så stigmatiserande och just det här med rakade kvinnor kan väcka så mycket oanade reaktioner. Känns också lite subkultur och man kanske bara vill vara en helt vanlig tjej ibland, även om jag har en sådan stil som inte skulle brytas av med ett rakat huvud.

Svar på tråden Alopecia areata / totalis / universalis...