Anonym (me2) skrev 2011-01-17 08:31:58 följande:
Vad starkt gjort av dig *kramar om* Hur reagerar de runt omkring dig? Jag bor ju på en mindre ort där folk tenderar att vara lite trångsynta...
Jag är är nästan där...för stressen att se sin halvkala hjässa i spegeln och märka av allt hår som ramlar av är otroligt stressande, och det lär ju inte hjälpa någon ev. återväxt
Det värsta som är just nu är att jag sedan 2 månader tillbaka är tillsammans med en underbar kille som jag berättat för men som aldrig sett mig "barhuvad" för tom då jag sover har jag på mig mitt hårband...Han SÄGER att han inte bryr sig om det, men jag undrar om han tycker likadant då han ser mig flintskallig...och då jag på dagtid använder peruk som jag sen tar av mig på kvällen =(
Någon med den erfarenheten? Jobbigt...

Tack
Tja...jag har ännu inte kommit så långt att jag faktiskt visat så många...ännu så har jag inte klarat av att gå ut utan att ha en sjal på huvudet (typ som på "sjörövarvis"...) man kan ju lugnt säga att det var många på jobbet som stirrade när jag kom dit...men inte många som faktiskt sa någonting, o de kommentarer som kom fram till mig var mest ex: dålig hårdag? / åh, har du sjal i dag... En del, eller, snarare några få, berättade jag den riktiga anledningen för, andra lät jag bara få ett : "japp" åt kommentaren. Beroende på hur nära man står, en del är ju "bara" arbetskamrater medan andra är mer nära. men jag kan tänka mig att snacket går, det brukar göra det på min arbetsplats
-Sen blir det nog inte bättre av att jag varit sjukskriven väldigt mycket de senaste 3 månaderna pga ryggproblem...men det är det ju långt ifrån alla som vet så då är det nog många som lägger ihop sjalen med det faktum att jag inte är på jobbet..."suck" märkligt vad många det är som har livlig fantasi...
Även jag bor på liten ort, en riktig håla där man INTE går obemärkt genom stan (om man nu kan kalla den det...) Fast, å andra sidan så gör jag ju inte det sedan tidigare i alla fall pga mina tatueringar

De reaktioner från folk jag berättat för, de har varit positiva, men ytterst få har ens haft en hint om vad alopecia faktiskt är, jobbigast har nog varit de som tycker så synd om mig...alltså, visst är det skönt när människor bryr sig, men det kan bli lite FÖR mycket. Sen kan jag tycka att det blir lite jobbigt att svara på alla frågor...om ev "botemedel o allt annat, en del får det att låta nästan som om man vore döende "suck"
Nej, det var så för mig med, jag blev mer stresad av att försöka dölja fläckanra än nu när jag faktiskt tagit bort allt, plus att jag känner mig mer o mer bekväm med att faktiskt se ut så här, jag börjar acceptera detta och jag tror att jag kommer kunna gå utan någonting alls som döljer skallen när det blir varmare ute, för nu e de knappt jag är utan när jag är inne, väldigt kallt om skallen när man e van med tjockt hår...
Allra jobbigast kommer nog folks blickar vara....jag har alltid haft svårt för att folk tittar på mig...o detta har ju inte precis gjort saken lättare.
Min dotter har vetat om det från början, även när jag drabbades för 2 år sedan, däremot så var det först nu, när jag rakade av mig håret, som jag berättade för min son.
Jag var rädd för att HAN skulle bli rädd, att han inte skulle förstå...Mycket eftersom håravfall oftast ses som en del av cancerbehandling...men han lyssnade o tog åt sig o blev inte alls förskräckt el något när jag tog av mig sjalen o visade honom, tvärt om, han tyckte att det var cooolt

Så, i söndags när hans pappa kom och hämtade honom (bor vv) så gick även sonen omkring med "sjörövarsjal" på huvudet
Åh, men jag tror att när det gäller killen så måste du lite på det han säger...jag är iof singel...men jag har väldigt mycket mail o sms-kontakt med en kille som jag aldrig träffat...han har ju sett bilder på mig o där har jag ju haft håret...men, när jag rakat bort det så tog jag en bild och mms-ade honom den...
-Jag fick tillbaka "Wow, en sån snygging, precis en tjej i min smak"

Så, man är inte mindre kvinna för att man förlorat sitt hår, även om det kan kännas som det, man är även samma person utan håret, för personligheten sitter i DIG, inte i ditt hår... Och, som du sa, han vet om det, har bara inte sett det...Så då accepterar han ju dig för den du är, han är t.o.m så go att han accepterat att du inte varit mogen att visa honom... När det känns rätt för dig, visa honom, är han det minsta man att ha, ja då kommer han inte tycka ett dugg mindre om dig för det, utan du kommer vara precis lika fin i hans ögon som du är nu
KRAM