-
Hålle med! Jag är lite förvånad över att det är så många som köper ut åt sina barn. Undersökning på undersökning som presenteras visar just att barn som serveras sprit hemma och där inte föräldrarna vågar säga nej till att köpa ut, de har större risk för att råka i missbruk. Faran är nog inte de öl man sätter i handen på tonåringen utan ens eget förhållande till att sätta gränser och den inställningen man visar när det gäller sprit. Jag tycker att det är fel, fegt och dumt att köpa ut till tonåringarna.Esther M skrev 2010-12-24 12:55:31 följande:Om du förväntar dig påhopp eftersom du vet att det du gör är fel, vad är problemet? Fortsätt med att göra fel om det är lättare för dig.
-
Men det är inte det som är grejen, det är din inställning, att du godkänner att han/hon dricker som är skadligt. Jag tycker att detta är helt logiskt med tanke på annan barnuppfostran att man som förälder är en förebild + alla de undersökningar som gjorts och som visar att detta kan vara början på ett missbruk.Sense of happiness skrev 2010-12-24 13:06:29 följande:Jag ser hellre att jag vet vad mina barn dricker, än att de får i sig hembränt skit och andra grejer.
-
Hmmmm ....det är olagligt att köpa ut ....så man gör ju faktiskt inte som man vill i detta fall. Och här är civil olydnad oerhört dumt och destruktivt och omoget.Misery skrev 2010-12-24 14:13:05 följande:....Men var och en gör som dem själva vill så klart.
-
Mycket, mycket egendomligt sätt att resonera!Anonym skrev 2010-12-25 01:37:33 följande:jag tycker du gör rätt ts, så gjorde mina föräldrar och så kommer jag att göra.
tycker att det är tryggare och man blir en större del av sitt barns liv då.
På vår sons skola hade vi ett föräldramöte där skolan gav information om just riskerna att köpa ut för barnen och där vi föräldrar gemensamt diskuterade hur vi skulle hantera situationer med ungdomar och alkohol. Jag upplevde ett stort engagemang och konsensus hos alla föräldrar och det var nästan alla som närvarade på mötet.
Därför är jag förvånad över att många här anser att det är ok. Ni langar ju sprit till era barn ... dem ni älskar och skall skydda. Vad får för bild av er som föräldrar och hur stor är er trovärdighet om det plötsligt är tyngre saker än sprit det handlar om? -
Hur går det till? När spriten du langat är slut varför skulle han/hon sluta dricka då? Omdömet lär ju vara påverkat och varför säga nej om det bjuds på mer ...neukd skrev 2010-12-25 10:13:45 följande:En fördel med att köpa ut är ju att du som förälder kan påverka mängden alkohol som dricks. ....
-
Det finns många studier på detta - Googla - och deras slutsatser är inte kontroversiella: ungdomar kan ha svårt att hantera alkohol så var rädd om dem och langa inte till dem.EttLångtOchJolligtNamn skrev 2010-12-25 14:39:57 följande:Så för att en studie visar att det fungerar på ett antal ungdomar måste det fungera på alla? herregud var lite källkritisk och gå efter egna erfarenheter.
Det finns ett perfekt exempel och det är Hitler.
1. Han hade "forskning" som stödde hans teori om att judar är undermänniksor.
2. Han propagerade för det tills alla trodde på han.
Vad Hitler har att göra med detta förstår jag inte. Lite väl häftigt att jämföra rasistisk propaganda med att langning till minderåriga är fel. -
En liten ot-reflektion; det är ju starkcider som ni talar om? Är inte de på ca 7 % och ni snackar om 4-5 sådana att köpa ut till barnen? Jag blir snurrig i huvudet på en, hur blir inte en tonåring på 5-6 stycken då?
-
Kojbe skrev 2010-12-26 14:43:17 följande:Det är skrämmande o se att så många har sina randiga o rutiga skäl till att sätta sig över lagen.
Sorgligt att alla de föräldrar som inte bara köper ut utan även tom dricker ihop med sina minderåriga barn inte har mer vett i sina inskränkta huvuden.
Inte en enda unge kommer hantera el dricka mindre för ni gör de denna *tjänsten*.
Ja vissa inte alla barn kommer dricka tidigare än 18 år men hur det än är så kan ni inte bortse från det faktum att OM föräldrar har nolltolerans kommet detta drickande vara bra mycket mindre och bra mycket mer sällan än OM föräldrar tillåter de. -
AngelEye skrev 2010-12-26 14:40:46 följande:Oavsett hur man resonerar i den här frågan så är det rätt.
Det är rätt att inte köpa ut alls innan 18 och det är rätt att göra det. Allt är relativt och jag tycker egentligen man inte ens behöver diskutera.
Låt var och en göra som den vill istället, som just DEN föräldern tycker är bäst för SITT barn.
Varför lägga sig i och börja debattera?
Ts. Du kommer aldrig få ett korrekt svar på din fråga om det är rätt eller fel.
För MIG var det rätt att köpa ut till mig iallafall. Likaså för mina vänner.
Sen om det är rätt för just ditt barn.. Det märker man ju att det är individuellt. :)
Överlag så TROR JAG att det är helt okej att köpa ut till en 16åring om man känner att man KAN lita på.
Och som jag sagt tidigare: undantag finns alltid, i alla frågor.Nej du, det stämmer inte. Jag förstår faktiskt inte ditt resonemang!
http://www.fhi.se/Handbocker/Tonarsparloren/Tips/Kopa-ut/
De flesta tonåringar tycker det är fel att föräldrar köper utSå är det faktiskt, det har man kunnat se i undersökningar. Den som lyckas övertala sin förälder blir säkert nöjd för stunden, men innerst inne är han eller hon vanligtvis lite besviken – om man ska tro forskningen. Hur går det ihop? Förmodligen är det så att tonåringar kan tjata för att se var gränserna går, men det innebär inte nödvändigtvis att de vill att föräldrar ska ge efter. De behöver känna att någon säger stopp någon gång, tar ansvar och talar om vad som är rätt och fel. Det kanske kan hjälpa dig att veta detta om du själv blir utsatt för tjat och tycker att det är jobbigt att säga nej.
I sverige är det förbjudet att sälja alkohol till personer under 20 årSåvida du inte blir serverad på restaurang eller köper folköl. Då är åldersgränsen 18 år. Brottet begås alltså av den som förser minderåriga med alkohol, inte av den minderårige som tar emot den. Även »oaktsamhet vid försäljning« (till exempel att glömma att kolla legg) kan medföra straffansvar. Straffet för olovlig försäljning av alkohol och så kallad langning är böter eller fängelse i högst två år. Är det fråga om grovt brott kan det bli fängelse i högst fyra år. Om brottet anses vara ringa tilldöms inget straff. För restauranger och livsmedelsbutiker kan olovlig försäljning till ungdomar också innebära att deras rätt att sälja dras in.
Man undviker inte att barn dricker hembränt genom att langa självMan undviker inte att barn köper av langare genom att langa själv. En del vuxna köper hellre ut en flaska vin än riskerar att deras barn skaffar alkohol på annat sätt – och får tag på starkare grejer av langare eller rent av hembränt. Men så fungerar det inte. Den som får en flaska vin eller ett par öl hemifrån kommer sannolikt inte att nöja sig med den lilla skvätten. Det troliga är att den alkohol som föräldrar ger sina barn adderas till de mängder som de ändå skulle ha satt i sig. Inga tecken tyder på att tonåringar undviker att kontakta langare för att de har fått en flaska vin. Istället är nog en fl aska vin precis vad de behöver för att känna sig självsäkra nog att skaffa mer sprit och kanske dricka hembränt.
-
Hmmm.... tror inte det är en bra idé - utan helt enkelt en urbota dum idé.oOOo oOOo skrev 2010-12-26 22:56:16 följande:Alkoholens effekter. Så de lär känna sig själva under kontrollerade former istället för att råka illa ut undertiden de lär sig.
*ser en bild i mitt inre hur en mamma häller i de yngre tonåringarna sliskig sprit så de får känna hur det känns, glas efter glas ...* -
Känner mig väldigt träffad .... not.oOOo oOOo skrev 2010-12-26 23:22:37 följande:Det är väl just för att sådana som du inte kan tänka själv som det behövs en trubbig lag som reglerar vad icke tänkande individer kan ta sig för.
-
Har du verkligen gjort det?oOOo oOOo skrev 2010-12-26 23:41:11 följande:Ja, ungefär så....
-
Hur menar du här? Menar du att alkoholforskning och hälsokampanjer för visa att alkohol skadar, skördar liv? Hur gör det det?new age skrev 2010-12-27 13:38:39 följande:För att jag ser till resten av förbudspolitiken som kostar miljarder om året och skördar liv utan att komma med några positiva resultat, ....
-
Donum argumenterar väl tycker jag. Själv skakar jag bara på huvudet när det gäller din egendomliga inställning till denna fråga. Det är inte bara det att jag inte håller med dig utan jag förstår inte ens din tanke, den är helt befängd: "tonåringar KOMMER prova på olika berusningar, jag ser hellre att det kommer från mig än från Kalle, om ungen springer till Kalle". Och "Människors hälsa äventyras av noll tolerans politiken" ....new age skrev 2010-12-27 15:18:13 följande:Du har tappat den röda tråden så många gånger att du nu har garnnyste i händerna, du frågade mig hur resten av förbudspolitiken skadar.
Du låter för övrigt som en söndrig lpskiva, svamlar om och om och om igen.
Du går förbi poängen, tonåringar KOMMER prova på olika berusningar, jag ser hellre att det kommer från mig än från Kalle, om ungen springer till Kalle så är ODDSET att denna blir skadat mycket högre än om det kommer under mer kontrollerade former på hemmaplan.
Du måste utgå från någonslags nyliberal drogromantik där full tillgänglighet när det gäller allt är det som gäller. -
Värt att upprepas!mamzer skrev 2010-12-27 16:13:57 följande:.... Jag tror visserligen att du har en poäng i att de tonåringar som vill kommer att dricka alkohol oavsett om man som förälder köper ut eller inte. Däremot tror jag inte att lösningen på det problemet är att man ger med sig och förser dem med alkohol själv som någon slags kontrollåtgärd. Snarare tror jag att man som förälder gör ett tydligt ställningstagande när man väljer att köpa ut eller att inte köpa ut. Det kvittar om du lämnar över en flaska vin till din dotter med orden, "Du vet att jag inte tycker om att du dricker": det tydligaste budskapet är att du har köpt ut, att du trots allt tillåter det. Du kanske inte kan kontrollera om din dotter dricker, men du kan vara tydlig med att du inte vill att hon gör det. Och tydlig är du genom att inte köpa ut. Det låter som en dåres försvarstal att tro att man gör världen tryggare för sin tonåring genom att köpa ut alkohol till dem.
-
Men att problem kan uppstå i form av att ungdomar dricker är det väl ingen som förnekat. Klart att det kan hända oavsett föräldrarnas förhållningssätt till langning. Inte heller hävdar vi att vi vuxna är rabiata helnykterister ...oOOo oOOo skrev 2010-12-27 16:26:17 följande:Hur tar du ditt ansvar genom att låtsas som om problemet inte fanns?