Inlägg från: mamman1 |Visa alla inlägg
  • mamman1

Jag köper ut åt min dotter

Ja du skrivit rätt el fel i din signatur och jag tycker absolut du gör fel. Vad var syftet med din fråga? Vet du inte hur du ska göra el vad?

Att man köper ut till minderåriga betyder att du tycker det är ok att dricka i hennes ålder. Allt annat är irrelevant. Om en person börjar dricka i så tidig ålder löper hon en större risk att då hon är 30-40 vara alkoholiserad än vad en person som börjar senare har. Att vara alkoholist innebär inte bara att man "festar" mycket. Det innebär att man får skador på kroppen och förstör sitt sociala liv. Jag vet detta eftersom jag har alltför många bekanta i min omgivning som drabbats av detta.
    Jag växte själv upp i en fam med alkoholism och elände. Detta går i arv och den enda vägen att bryta är att informera barnen istället med vad alkohol ställer till med. Sök information och tänk på att nästan alla brott och familjetragedier som händer hela tiden runt omkring oss är relaterat till droger, den vanligaste alkohol.

Det är inte snällt att börja bygga upp en alkoholkonsumtion till till barn för att du tror du har bättre koll då. Det är bara att vara okunnig. Din dotter behöver lära sig att det är skadligt att börja så tidigt och att hon gott kan vänta med det för att skydda kroppen som ska hålla en sådär, 80-90 år.

Jag har två tonåringar själv som inte dricker fast dem t.om får det pga åldern. Jag har pratat mycket med dem om baksidan. De förstår och har därför "ärvt" min sunda inställning till alkohol.

• mamman1
    hemljuvahem skrev 2010-12-24 13:20:31 följande:
    ..Jag är också "nykterist"; kanske för att jag fick dricka av mig som tonåring :p
    Ja fast så kan man inte resonera för jag vet folk som är både döda och alkoholiserade idag för att dem fick dricka som unga. Du hade nog bara tur. Fast jag tror inte man fattar saker förrän man sett det själv, folk har en alltför slapp inställning till droger idag. Man kan inte yttra sig egentligen förrän man själv har en anhörig som super el drogar. Då är det inte lika kul längre.
  • mamman1
    tilving skrev 2010-12-24 18:34:41 följande:
    folk e döda eller alkisar idag för de drack även om de inte fick oxå... så du kan ju inte skylla på det... vill en tonåring dricka så gör de det  då konsekvent tänkande inte e så moget... och har man sett missbruk själv så har man definitivt inte en sund syn på alkohol eller droger för det blir ofta överdrivet åt andra hållet... om man inte bearbetat händelserna och gått vidare vilket du tydligen inte har
    att man inte kan yttra sig  har vi inte yttrandefrihet ( jag vet förödelsen av missbruk så, men jag vet oxå att har man uoolevt det så kan man va lite för sträng i sina åsikter åt andra hållet) alla som dricker i tonåren blir inte alkisar
    ?? osammanhängande text. För det första så "skyller" inte jag på ngt alls! Vet inte vad du menar där..
    Yttrandefrihet har såklart alla, löjligt! Men det ordet måste tolkas rätt också. Jag tror du ska ta och läsa på en gång till vad jag skrev..
  • mamman1
    Sense of happiness skrev 2010-12-24 14:50:43 följande:
    Och tror du inte att de flesta tonåringar dricker vare sig de får eller inte?
    Jo faktiskt! Det är väl klart att tonåringar dricker och det betyder ju inte att jag behöver hjälpa till att öka den konsumtionen! JAG TYCKER ATT MAN SKA INFORMERA SINA BARN TIDIGT, INTE KÖPA UT OCH UPPFÖRA OSS SOM VUXNA. bARN OCH UNGDOMAR TAR EFTER OSS SOM BEKANT!

Jag VET att ALLA inte blir alkisar, jag är inte dum i huvudet! Men jag anser att man kanske förskönar alkohol om man inte sett dess baksida! Och jämför länder med "fri" alkohol och skador så ser ni själva. Förstår ni mig nu då??
  • mamman1
    tilving skrev 2010-12-24 18:39:10 följande:
    du har ingen sund syn!!!! alla tonåringar festar det hör till.... även om de ljuger för föräldrar,  OCH  har man för sträng syn så kan det lätt gå åt andra hållet.. för stränga bestraffningar om de skulle dricka osv...  om mina barn BÖRJAR dricka när de e 16 kommer jag va glad att de inte börja när de va tolv....och dina barn kan ALDRIG lära av dina erfarenheter.... de måste få uppleva själva.... och bestämma sig för var deras gränser går...
    Hallå....!!??? Undrar vem du är arg på? Och vem pratar om att vara sträng?? Mina barn anser INTE att jag är sträng! Tvärtom. De säger att fler borde ha föräldrar som bryr sig och de är glada för att jag berättat och informerat om VAD som kan hända. Då deras släkting betett sig illa pga av alkoholism så har jag berättat varför han gjorde si el så. Därmed har dem fått se vad som kan hända och hur folk blir. Dem är inte dummare än att dem kan förstå sammanhang. ALKOHOL kan vara = förstört liv om man inte kan ha en sund inställning. Dvs drick då du är vuxen med måtta. Inte Råsupa varje helg som ung. Jag är alltså absolut inte sträng el elak el ngt korkat! Jag har också sett att ungdomar som är för hårt hållna gör tvärtom. Men det gäller inte mig för sån är jag inte så sluta skriv så!
  • mamman1
    Anonym (fakta) skrev 2010-12-24 19:07:04 följande:
    gott m värderingar i denna tråd. Rätt o fel hit o dit. Jag jobbar med ungdomar o  har nyss  varit med o sammanställt en jätteenkät till alla högstadie o gymnasieungdomar i min kommun.  Det talar sitt väldigt tydliga språk. De som får alkohol hemma dricker mindre mängder men oftare. De dricker inte mindre hembränt än andra för efter att ha trubbat av sinnena med en viss mängd alkohol så bryr de sej inte alltid om vad de får i sej resten av kvälle, bara de får i sej nåt.
    Så mängden alkohol utslaget per månad är högst blande de som får av sina föräldrar.
    Då ska man komma ihåg att ungdomar inte är färdigutvecklade i kroppen. Hjärnan växer tills man är 20 år. Inre organ utvecklas till någonstans mellan 18-20 år.
    De utsätter sej för större risker ang. våldtäckter, oskyddat sex, ofrivilliga graviditeter, andra droger, generellt våld m.m.
    Men som tur är blir en massa ungdomar klokare vuxna än sina föräldrar. Ni som hävdar att det blev bra med er fast era föräldrar köpte ut åt er är ju ett bevis för detta.
    Att köpa ut åt minderåriga är en brottslig handling, sen får man försöka snirkla sej runt det hur mycket man vill. Faktum kvarstår. Jag skulle omedelbart anmäla om jag kom på nån med att köpa ut åt mina tonåringar.
    Tack för denna upplysning! Det här borde alla läsa och sen var det slut på diskussionen! Äntligen en som kom med fakta!
  • mamman1
    Anonym (nej) skrev 2010-12-25 13:20:26 följande:
    Om ni vet (tror) att era tonåringar klarar av att hantera alkohol fastän ni köper ut så är väl det jättebra.
    Men forskning visar att...

- Inget  tyder på att tonåringars alkoholvanor går att reglera och kontrollera genom att du som förälder köper ut alkohol.

- Det finns ett starkt samband mellan föräldrarnas attityd och hur mycket tonåringar dricker.

- De flesta tonåringar dricker alkohol för att bli fulla. Inte för att "socialdricka"

- Det finns inga studier som visar på att en skvätt rödvin vid familjemiddagen leder till att tonåringen sedan dricker mindre med sina kompisar. Tvärtom. Bjuder du din tonåring på alkohol hemma så kan du snarare addera det till tonåringens övriga drickande.

- Risken att din tonåring skaffar alkohol någon annanstans minskar inte genom att du som förälder bistår med en flaska vin eller några starköl. Tvärtom! Samma alkohol leder snarare till att tonåringen dricker ännu mer vid samma tillfälle. Idag finns det inte heller något som tyder på att tonåringar undviker att kontakta en langare bara för att de har fått en flaska vin hemifrån. Snarare förhåller det sig så att samma alkohol leder till en ökad självsäkerhet varpå det känns enklare för tonåringen att försöka skaffa mer alkohol någon annanstans och då ofta alkohol i form av starksprit och hembränt. 

- Undersökningar visar på att många tonåringar har hamnat i gräl med sina kompisar, haft sex fast de egentligen inte ville eller haft sex utan att använda skydd på grund av att de har varit berusade. I åtta av tio fall av våldsbrott finns alkohol med i bilden. Berusade ungdomar löper ökad risk att drabbas av skador, olyckor och brott.

- För en tonåring är det svårare att bedöma berusningsgraden och de blir ofta berusade alldeles för fort! I tonåren är man dessutom extra känslig. Ett återkommande drickande kan leda till ett framtida beroende på bara några år! (För vuxna tar det oftast längre tid och det är i regel enklare att se olika varningstecken som gör att man kan ta tag i situationen.)

- De allra flesta som testar droger gör det efter att ha druckit alkohol och blivit berusade. Av det kan man dra slutsatsen att ett av de säkraste sätten att hålla sin tonåring borta från droger är hjälpa honom eller henne att avstå från alkohol.

- De tonåringar som börjar dricka alkohol tidigt löper större risk att få alkoholproblem senare i livet. Risken för ett framtida alkoholberoende ökar ju tidigare i livet som man börjar dricka. Detta gäller oavsett om det handlar om en välvuxen tonårsson eller en mindre dotter!

Det här är fakta som forskningen visar. Sen får ni inbilla er vad ni vill utifrån era egna liv, men att du klarat dig bra är absolut ingen garanti för att din tonåring gör det.

Jag har en kompis som hade samma inställning som många av er som langar till era barn här i tråden. Hon tyckte att om hon köpte ut så hade hon koll på hur mycket han drack och vad han drack. Hennes föräldrar hade gjort likadant och hon är väldigt skötsam när det gäller att dricka alkohol själv.
     Den killen dog en midsommar för några år sen eftersom han körde moped full. Hans alkoholnivå i blodet motsvarade långt ifrån inte de två cider som hans mamma hade köpt ut åt honom.
    Tack för detta! Så sorgligt med pojken..
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter