Esther M skrev 2010-12-24 13:08:44 följande:
Då ser du också hellre till ATT de dricker.
Men det lär de ju göra iallafall? De allra flesta tonåringar dricker, och inte kan jag hindra en sextonåring att gå på fest iallafall. Om de visar att de kan ta ansvar, så varför inte? Då är ju iallafall risken mindre att de får i sig en massa skit. Annat är de om de är oansvariga, då köper jag inte ut. Det är ju väldigt individuellt.
Hickupp skrev 2010-12-24 13:10:35 följande:
Men det är inte det som är grejen, det är din inställning, att du godkänner att han/hon dricker som är skadligt. Jag tycker att detta är helt logiskt med tanke på annan barnuppfostran att man som förälder är en förebild + alla de undersökningar som gjorts och som visar att detta kan vara början på ett missbruk.
Jag kan inte hindra en sextonåring att gå på fest direkt. Vad skall jag göra? Låsa in han/hon på sitt rum varje helg? Nej, det går inte. Så då ser jag istället till att upplysa mina tonåringar om att dricka med måtta och lära dem lite vett och ettikett när det gäller alkohol. Jag själv är nykterist, så det har inget med det att göra. Och ändå köpte mina föräldrar ut åt mig när jag var sjutton. Det är ju inte direkt så att man köper hur mycket som helst. Några öl eller cider räcker ju gott och väl.