Inlägg från: delirium |Visa alla inlägg
  • delirium

Nanoakvarium

Köp ett aquatic nature av cocoonserien, de är de absolut snyggaste nanoakvarien tycker jag! Filtret hänger på utsidan så du slipper att ha pump i akvariet. Passar väldigt bra för små räkor och minifiskar :) 

• delirium
    chartreux skrev 2010-12-30 16:37:23 följande:
    Tack för tipset. :) Får se vad det blir för något om det blir av. :)
    Självklart ska ni ha akvarium! Skrattande
  • delirium
    qenzo skrev 2010-12-30 19:02:22 följande:
    Hahaha jaa och börjar man så blir man ofta fast med fler än man planerat :D
    jag fick ta mig i kragen rejält för att packa ihop mitt 105L. Men bara mina växter tar sig (de la av innan vintern) igen så blir nog burk nr 5 aktivt igen hehe 
    Haha, det är ju där risken ligger.. Vi har väl en sju-åtta stycken här hemma plus terrarierna. och ändå har man inte fullbordat hälften av alla planer och idéer man har.. 

TS om du bor i närheten av stockholm tycker jag du ska kika lite i akvariebutiker, till exempel på akvarielagret, södermalms akvariebutik och akvarielieasing för mer inspiration :) Bromma zoo har grymt bra pris på cocoonakvarierna, mitt kostade 800 ungefär(vissa butiker tar 1500). 
  • delirium
    qenzo skrev 2011-01-01 22:46:43 följande:
    Ja jag startade ju med en lagom storlek som första burk, 105L. Men som allt annat så är man ju aldrig nöjd utan kräver mer och mer. Till slut hade jag då bara en liten liten yta som faktiskt rymde ett kar med räkor xD Så det blev det.. senaste köpet blev en liten burk (20L kanske) med Cherry Shrimp. helt hopplöst.

Nackdelen med Nano, tycker jag, är att man inte kan pilla som man vill. Eller det är iaf vad jag fått höra/läst.  Nano-tavlorna är fina också. Ett sånt skulle jag kunna ha.. utan fisk. :D Har lite för dålig koll på Nano eränner jag. Måste ta och läsa på mer för man blir ju lite sugen på ett till.
    Hm hur menar du med att inte pilla som man vill? :) och 20l, det klassas väl som nano ändå Flört
    De där tavlorna är ett helvete att plantera och inreda, på mitt förra jobb hade vi såna - inget jag skulle vilja ha hemma..
    Annars funkar de ju med småfiskar och räkor, de är praktiska på ett sätt men inget för mig, jag gillar att pilla med växter mm Glad
    nästa projekt här hemma är ett litet sötvatten med co2, mycket växter, mossa och ev. räkor(har inte bestämt oss än). 2 st nya saltvattensakvarier, två terrarier. Uj uj.. 
  • delirium
    qenzo skrev 2011-01-10 23:29:43 följande:
    Hahaha ja jag sa just det. Att det är ju nano jag haft (bland annat) i många år xD Men eftersom det varit något större intresse förrän nu (räkorna) har jag bara läst lite lite om nano, och då stod där att ett nano är "slutet" system. Ack så fel man kan ha :D

Vi har 2 projekt som komma skall.. nano salt, går allt bra blir det sexy shrimp och någon trevlig snäcka där i och ett nytt räk-kar. Pumpen ger upp på mitt nuvarande vilken sekund som helst så nytt kommer att införskaffas från tyskland.
    Kanske jag tom skaffar 2 kar för jag är lite sugen på en annan typ av räka med. För omväxlingsskull :)
    Hmm ett tips är ju att börja med lite större, ca 60-70L, då har man så mycket större urval på både fisk och lägre djur och det behöver ändå inte bli så värst dyrt Glad 
  • delirium

heh, personligen räknar jag under 100L som nano i saltvattensakvarier Tungan ute Förstår att det är jobbigt med att skaffa en ny burk och större plats, men jag började själv med ett 30L och efter ett tag blev det väldigt frustrerande eftersom det ju finns så mycket roligt att ha i saltvatten, så jag "bytte upp mig" efter några månader.. Så det är mitt råd iaf, att skaffa ett 50-80L, känns helt klart värt det Flört 

Svar på tråden Nanoakvarium