• MammaCajsa

Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?

Jag är 50 min man 51 vi har en dotter på 5

• Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?
  • Significant
    MammaCajsa skrev 2010-12-25 19:40:57 följande:
    får vi barn naturligt så går de annars är de stopp för oss
    Hur länge tänker ni försöka blir gravida naturligt då?
    För det lär ju ta tid!
  • jagäraf
    The Hermit skrev 2010-12-25 19:29:43 följande:
    Om man blir gravid på naturlig väg när man är 50 så är man rätt ovanlig. 
    Och blir man gravid så stöts fostret vanligen bort eftersom man redan är i klimakteriet
    Naturen säger vanligen ifrån när barnafödandets tid är över.
    Men visst finns det undantag och då är det bara att gratulera.
    Inte måste man vara i klimakteriet bara för att man fyllt 50. En del kommer inte i det förrän långt, långt senare. Men efter 35 blir det allt svårare att bli gravid, äggkvaliteten försämras och när man är runt 45 är chansen att bli gravid 0,5-1 % chans. På det kommer en 50%-ig risk för missfall så det ska till ett smärre under för att få barn vid 50 års ålder.
  • Loriyana

Tja, ni kan ju alltid försöka. Går det så går det. Vore ju trevligt med ett syskon till er dotter. Men räkna med att det kanske inte går vägen. Ni har tiden emot er.

• Eldsjäl

om man måste fråga folk på ett forum om en sådan viktig sak kanske man inte är mogen för det

• Göteborgsmamman75

Ja varför inte men jag är rädd du kommer bli gruvligt besviken om du har för höga förväntningar på detta.. Vet du hur ovanligt det är att lyckas bli gravid vid 50?

Visst du lyckades vid 45 men bara det måste ha varit en stor portion tur. För varje år typ halveras fertiliteten vid den åldern.

Men kan du bli gravid - så kör på tycker jag. Dessutom kan det ju vara bra för din dotter eftersom då har hon åtminstone ett syskon att dela allt med. Men var även inställd på att det kanske inte går är mitt råd. Men jag önskar lycka till i alla fall.

• ladynorway

Hur skulle det gå till,isåfall? Med tanke på eran/din ålder? Är ni friska o krya;kör hårt!

• Minkärlek09
    MammaCajsa skrev 2010-12-25 11:38:11 följande:
    hej ts! det är ju upp till er om ni känner att ni har kraft och ork.
    Är det fortfarande möjligt för dig att bli gravid så pass sent?
  • Tindragull
    MammaCajsa skrev 2010-12-25 11:38:11 följande:

Nej, det tycker jag faktiskt inte.

• Stinky

Nej. Ni har passerat bäst före datum nu. Det är dock inte sista förbrukningsdag på er, så ta vara på er dotter och den tid ni har tillsammans istället.

Den farligaste av våra fördomar är tron att vi inte har några.
Svar på tråden Tycker ni att vi skall skaffa fler barn?