Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Affektkramper

Jag hade affektanfall mellan 1 års ålder och 5 års ålder. Nu börjar jag märka att min dotter på 9 månader verkar ha tendeser till detta. Hon blev så enormt arg för några dagar sedan när jag sa åt henne, att hon skrek och började hyperventilera för att sedan bli okontaktbar i typ 10 sekunder. Alltså knäpptyst och helt okontaktbar, men inte avsvimmad.

Någon med barn som har affektkramper som har bra råd att ge, eller vill dela med sig av sina upplevelser?

• Svar på tråden Affektkramper
  • Anonym (orolig)
    Anonym (abc) skrev 2010-12-25 20:13:39 följande:
    Mitt barn har inte det, men jag har jobbat med barn med affektkramper. Det är som du själv skriver helt ofarligt, men ta för säkerhets skull kontakt med BVC.
    Jag ska göra det. Men tänkte se om man kunde få lite tips och råd härifrån också så länge. .=)
  • Anonym (orolig)
    Anonym (abc) skrev 2010-12-25 20:17:24 följande:
    Vad är det du vill ha tips och råd om?

Det barnet jag jobbade med fick kramper när hen inte fick som hen ville. Det gjorde att omgivningen hade svår att säga nej till barnet. Föräldrarna fick gå till psykolog för att bearbeta detta.
    Ja men allmänna råd bara, från föräldrar som också har barn med affektkramper. Höra andras erfarenheter, helt enkelt
  • Anonym (orolig)
    Dagsmeja skrev 2010-12-25 20:24:32 följande:
    Vår son affektkrampade ganska långt upp i åldern, han kanske var 4 när det klingade av. Mina tips är

- håll dig lugn själv
    - blås barnet i ansiktet eller "kasta/hissa upp" barnet i luften (du vet så där som man gör när man busar med dem ibland)

Det brukar få barnet att dra efter andan igen och bryta affektkrampen. Det är jobbigt att se, speciellt när de blir äldre tycker jag, och man ser hur de själva får panik av det som händer. Men som sagt - håll er lugna!
    Det där med att blåsa barnet i ansiktet visste jag inte om, tack!
    Jo kan tänka mig att det är obehagligt. Min mamma har ju berättat en del om när jag var liten och fick anfall.
Svar på tråden Affektkramper