Mariay skrev 2011-02-16 21:25:55 följande:
Min ett-åring fick ett rejält anfall igår. Han blev jätteledsen för att jag inte kunde ta upp honom precis just då. Pappan tog honom men det dög inte så han skrek tills han blev alldeles blå-lila och svimmade. Vi hade lite svårt att få igång honom igen, andningen alltså. I vanliga fall svimmar dem ju och andningen går igång automatiskt. Så har det i alla fall varit när den andra lillkillen fått anfall. (Min andra son har haft ca 5 anfall, han är nu 3 och anfallen kommer väldigt sällan) Nä, det var lite obehagligt.. men man får ju intala sig att det är ofarligt. Men jag undrar så.. är det verkligen ALLTID ofarligt. Att inte andas på en så lång stund kan ju inte vara nyttigt! Känns som att han borde få syrebrist? Tror jag ska ringa till BVC och fråga också...
Men bra tips med att "kasta" upp i luften.. ska testa det nästa gång. Fler bra tips mottages tacksamt! :)
De barn med affektkramper som jag jobbade med, hade syrgas i hemmet. De fick en "puff" när de drog det första andetaget efter krampen. De barn jag jobbat med hade mellan 10-50 affektkramper/dygn. Jag tycker gott du kan rådfråga BVC.