• Peter1978

En faders rättigheter

Hej.
    Jag undrar vad jag som fader till 2 barn har rätt till i umgängessyfte.
    Jag vill ha mina barn tex varannan helg men blir nekad till detta.
    Mamman i fråga har vårdnaden och låter mej ej träffa mina barn eller ha dom hemma hos mej på besök över huvudtaget.
    Jag har absolut aldrig gjort mina barn illa på något vis utan jag tror det handlar om någon sorts svartsjuka då jag skilde mej från mamman för några år sedan.
    Har försökt att prata henne till rätta men utan resultat så nu har jag en tid för möte hos familjerätten den 10:e januari och hoppas dom kan hjälpa mej.
    Men tänkte kolla lite här om någon vet vad jag har för rättigheter och lite tips på vad jag kan göra för att få träffa mina barn igen.

Tack på förhand.
    Mvh: Vilsen pappa

• Svar på tråden En faders rättigheter
  • singelpappa1977

Hej!
    hur gick det?
    Mvh

• Separerad

Tja allihopa!

www.pappamanualen.se
    Ge sidan fem minuter av din tid och du har en vän för livet Glad

www.pappaliv.se
    Bra forum med oerhört mycket erfarenhet av pappor som setat i likadana situationer år ut och in.
    Stockholmsträffar på G.

www.pappaombudsmannen.se
    Journalist och rådgivare i sådana ärenden. Han är väldigt lyhörd och kunnig i problematiken. Inte bara en girig advokat med vårdnadstvist i kikarn.
    Han är oftast nåbar på tel och har möjlighet att ställa upp som vittne/stöd vid kontakt med familjerätten och socialen i de fall man blir konstigt bemött av dem.

www.minpappa.nu
    Sidan finns även som facebookgrupp med många medlemmar.
    MinPappa.nu var det som släppte nyhetsbomben för ett par månader sedan på TV4 om pappor som förlorar vårdnaden.

Läs.. läs.. läs.. och ställ frågor till dem som ofrivilligt har suttit i liknande situationer i många år. Och tro mig.. Det är bra många fler pappor  än man kan tänka sig.

• singelpappa1977

Hej inlägg 21!

Tack för inlägget

mvh

Singelpappa

• Separerad

You are welcome friend Skrattande

Tipsa gärna vänner och bekanta så de får sätta sig in i problematiken tillsammans med dig!

• Peter1978

Så här har det gått för mej.
    Jag ska träffa mina barn varannan söndag en tid framöver.
    Sedan ska vi gå över till lite mer intensiva besök.
    Sen är det planerat att jag ska få ha dom hemma hos mej varannan helg.
    Det är en lång väg det men det är värt allt att kämpa för mina barn.

Tack för alla tips.

Mvh: Peter
    Lite gladare Pappa 

• Alias01
    singelpappa1977 skrev 2011-01-13 21:31:07 följande:
    Sånt här är verkligen sorgligt att höra. Att avtal kan bara brytas så, då undra man vilken riktning man ska gå till tingsrätten eller familjerätten. Hoppas det löste sig för dej.

Kommer hålla tummarna för Peter1978 den 20:de.
    Skriver på! Dem är ett skämt och skall avecklas omgående. Trots att vid samtal ser att den ena förälder uppvisar aggressivitet och bångstyrhet så får detta inte gå vidare till soc eller i tingrätten. LÄGG ner skräpet! Det funkar bara om båda vill.

Tyvärr är det så att man lever kvar i en värld där amman och barnet är en individ och sen kommer pappan. Att man sedan skall få betala en krona föär att hävda barnen bästa i sverige 2011 är sinnesjukt! Sorry men har sett för mycket det sista och att pappor och mammor skulle ha samma chans i en vårdnandtvist finns inte!
  • Separerad

Själv har jag suttit i vårdnadstvist i alldeles precis 3 år nästan på dagen.
    Jag blev stämd och snart är det huvudförhandling.
    ungens morsa är måste ju ha någon personlighetsstörning, men så mal ju rättvisans kvarnar långsamt. Det får man inte glömma. Jag är ju inte utesluten ur barnets liv än, fastän mamman nog vill ha det så.
    Orättvist? Absolut!
    En galning som drar riktlinjer för hur vanliga människor ska leva? Japp!

Vem har sagt att livet är rättvist och normalt bara för att man sköter sig?
    Det är nåt vi blev itutade när vi var små... det var en myt, berättad av dem som hade haft turen att inte stöta ihop med en galning!

Kör så länge det ryker ;)

• WhoKnows

oj då , fler pappor som sitter i skiten, men såg redan att någon lagt ut dom "bra" länkarna...Hoppar in i gruppen, återkommer med mer info ang mig o min situation...

• singelfar

jag fick själv hjälp av pappa ombudsmannen,, och det var jättebra,, han är lugn och sansad och ser till familjens behov,, han är heller inte ute efter att köra över mamman utan det som verkligen är bäst.
    han hjälpte mej genom tingsrätt osv.. bara bra att säga om honom

• Peter1978

Så här ser det ut nu.
    Jag har träffat mina barn i söndags och det har gått jätte bra.
    I ett sånt här läge funkar det bara om båda föräldrarna vill.
    Tyvärr går det inte om bara mamman eller pappan vill att det ska funka.
    Familjerätten är endast några som sitter mer vid ett tvåpartsamtal som opartiska
    och hjälper en med råd att få det att funka.
    Dom har ingenting med lag och rätt att göra.

Kämpa på. Det löser sej till slut. 

• singelpappa1977

Hej!

Har med känsla, vet inte vad jag själv skulle gjort om jag vart i din situation.

Kämpa på

Ha det bra

Mvh

Singelpappa

Svar på tråden En faders rättigheter