• Nyima

Vill simma med min son, hur löser vi omklädning och dusch?

Min kille fyller strax sju och jag vill så gärna börja besöka en simhall regelbundet tillsammans med honom. Jag känner att han är för gammal för vara med mig på damerna omklädningsrum och dessutom skulle han själv tycka att det var jobbigt. Att han skulle vara själv på herrarnas är förstås otänkbart.

Hur har ni andra gjort? Är det någon som vet om det finns simhallar i Göteborg där man kan byta om och duscha mer privat, typ som de hytter som tidigare fanns på Valhalla (för de finns väl inte kvar?)

Behöver tips! 

• Svar på tråden Vill simma med min son, hur löser vi omklädning och dusch?
  • Karolina1982

Min son blir 8 i februari och är vi ensamma på badhuset så är han inne hos mig. Jag tycker inte dom är för gamla för det. Han börjar själv bli generad nu så det är dags att lära honom hur man gör inne på herrarnas.

• JeanneDArc

Min styvbror och jag simmade ihop och han var med i vårt omklädningsrum tills att han fixade att gå ensam på herrarnas. Det var inget konstigt med det. Annars tänker jag att om han själv tycker det är jättejobbigt, är det då så otänkbart att han fixar att gå in på herrarnas och duscha och klä på/av sig och sen mötas utanför igen? Pappan eller någon annan kan väl gå med någon gång och bara visa runt och kolla så han fixar det. Fast barn är ju olika mogna, det var bara en tanke.

• enny signatur

varför är de otänkbart? han är ju rätt stor? Det enda som ska göras är väl byta om och dusha?

• Dr Mupp

Varför kan han inte vara ensam inne hos herrarnas. Han ska ju bara dusha och byta om. Det bör en nästan sjuåring kunna göra.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Vilmagbg

Vår son som är snart 7 år byter om inne på damernas med mig. För mig är det otänkbart att låta honom klä om själv inne på herrarnas själv. 

• Dr Mupp
    Karolina1982 skrev 2010-12-26 02:31:57 följande:
    Min son blir 8 i februari och är vi ensamma på badhuset så är han inne hos mig. Jag tycker inte dom är för gamla för det. Han börjar själv bli generad nu så det är dags att lära honom hur man gör inne på herrarnas.
    Så du bryr dig bara om din son. Alla tjejer som kanske tycker det är jättejobbigt med stora pojkar inne i omklädningsrummet skiter du i? Min dotter skulle tex tycka det är jättejobbigt om det var främmande pojkar i hennes ålder inne i omklädningsrummet. Och faktiskt jag har sagt till personal när det varit 7+ åriga pojkar i tjejernas omklädningsrum just för att tjejerna ska slippa tycka det är jobbigt. Varje gång har personalen då sett till att pojken förflyttats till det omklädningsrum där han hör hemma.

Vad är det med mammor som tror att deras skolbarn är totalt okunniga att dusha och klä om själva. Hur tror ni att det fungerar i skolan. Och glöm tjafset om pedofiler, finns ingen pedofil som skulle försöka nått inne i ett fullt omklädningsrum. Han skulle ju bli lynchad.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Punkster

Jag tycker absolut att en kille i den åldern klarar av att byta om och duscha i herrarnas omklädningsrum själv. Har inte dom flesta badhus och simhallar regler för hur gamla barn som får vara i "fel" omklädningsrum? Många har väl dessutom speciella omklädningsrum som man kan låna? En bekant som sitter i rullstol använder det när han byter om tillsammans med sin assistent t.ex.

• ByggareBob

Ahh, det här har diskuterats innan här på FL. Jag berättade om när jag och mina 2 tjejer och deras kusin ( tjej) var  i badhuset och en kille i kusinens skola var inne på damernas, tjejerna tyckte det var jättejobbigt, speciellt kusinen som kände igen killen. Det slutade med att kusinen gick in och bytte om på toan.
    Då fick jag förklarat för mig att det var tjejerna det var fel på, ngt sexuellt fel, det var helt galet att tjejer i 9-10 årsåldern kände sig obekväma i sin nakenhet med jämngamla killar...Ungefär här lämnade jag tråden...

• Hannajo
    ByggareBob skrev 2010-12-26 15:17:03 följande:
    Ahh, det här har diskuterats innan här på FL. Jag berättade om när jag och mina 2 tjejer och deras kusin ( tjej) var  i badhuset och en kille i kusinens skola var inne på damernas, tjejerna tyckte det var jättejobbigt, speciellt kusinen som kände igen killen. Det slutade med att kusinen gick in och bytte om på toan.
    Då fick jag förklarat för mig att det var tjejerna det var fel på, ngt sexuellt fel, det var helt galet att tjejer i 9-10 årsåldern kände sig obekväma i sin nakenhet med jämngamla killar...Ungefär här lämnade jag tråden...
    Underbara fl...
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Ova

Jag tror inte att det är för att de inte klarar av att duscha och byta om som mammor inte vill lämna sina pojkar ensamma på herrarnas, utan för att det finns en risk för att de blir utsatta för övergrepp. I en perfekt värld skulle vi inte behöva oroa oss över det, men verkligheten är inte sådan. Fram för familjehytter.

Svar på tråden Vill simma med min son, hur löser vi omklädning och dusch?