• Nyima

Vill simma med min son, hur löser vi omklädning och dusch?

Min kille fyller strax sju och jag vill så gärna börja besöka en simhall regelbundet tillsammans med honom. Jag känner att han är för gammal för vara med mig på damerna omklädningsrum och dessutom skulle han själv tycka att det var jobbigt. Att han skulle vara själv på herrarnas är förstås otänkbart.

Hur har ni andra gjort? Är det någon som vet om det finns simhallar i Göteborg där man kan byta om och duscha mer privat, typ som de hytter som tidigare fanns på Valhalla (för de finns väl inte kvar?)

Behöver tips! 

• Svar på tråden Vill simma med min son, hur löser vi omklädning och dusch?
  • morotsland
    Bestla skrev 2010-12-27 01:13:38 följande:
    Lundbybadet har pojkomklädningsrum vet jag.
    Jag har aldrig funderat över detta själv då min pojk bara är tre år ännu, men att det är ett dilemma råder det väl inga tvivel om.
    Jag tycker att man ska respektera att småflickor inte vill ha pojkar i omklädningsrummet, absolut. Men vart ska pojkarna byta om då? Inte sjutton vill jag släppa iväg ett barn ensamt in i herrarnas utan sällskap, det funkar inte.
    Jag skulle nog snacka med receptionen om att få låna ett rum och byta om tillsammans, eller så får man byta på toa.
    Jag vet inte om ni bor på orter med oerhört små badhus men alla badhus jag har varit på har stora omklädningsrum med flera avdelningar och linjer med skåp som skiljer av. OM den sjuåriga pojken nu mot förmodan skulle hamna alldeles bredvid en generad sjuårig tjej (ingen jag känner skulle bry sig men det finns ju känsliga barn) så kan väl nån av dem flytta sig till en annan del av rummet? Förstår inte hur det kan bli ett stort problem.
  • Dr Mupp
    morotsland skrev 2010-12-27 10:30:12 följande:
    Jag vet inte om ni bor på orter med oerhört små badhus men alla badhus jag har varit på har stora omklädningsrum med flera avdelningar och linjer med skåp som skiljer av. OM den sjuåriga pojken nu mot förmodan skulle hamna alldeles bredvid en generad sjuårig tjej (ingen jag känner skulle bry sig men det finns ju känsliga barn) så kan väl nån av dem flytta sig till en annan del av rummet? Förstår inte hur det kan bli ett stort problem.
    Här är omklädningsrummet helt öppet och likaså dusharna. Finns ingenstans att gå undan och det är verkligen inte meningen att tjejerna ska behöva byta om på toa för att slippa skolpojkarna.

Mina pojkar byter om inne hos herrarnas.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Padme

Jösses! Har aldrig ens tänkt så långt... Min dotter simtränar och har gått självoch bytt om sedan hon var 6 år..... Fast så borvi ju visserligen i en liten stad. När de går med skolan till simhallen, vilket de började göra i förskoleklass, går de ju utan vuxen och får sköta schamponering och allt helt själva och dessutom passa tiden till när bussen går hem....

Men pedofiler.... har aldrig tänkt så långt.... Jag har mest oroat mig för hur hon ska få bortschampot ordentligt ......

Sjuksköterskestuderande mamma till Prinsessan Alma och Prins Emil
  • Tindragull
    Nyima skrev 2010-12-26 00:45:50 följande:
    Min kille fyller strax sju och jag vill så gärna börja besöka en simhall regelbundet tillsammans med honom. Jag känner att han är för gammal för vara med mig på damerna omklädningsrum och dessutom skulle han själv tycka att det var jobbigt. Att han skulle vara själv på herrarnas är förstås otänkbart.

Hur har ni andra gjort? Är det någon som vet om det finns simhallar i Göteborg där man kan byta om och duscha mer privat, typ som de hytter som tidigare fanns på Valhalla (för de finns väl inte kvar?)

Behöver tips! 
    Varför är det otänkbart att han är själv på herrarnas? Min dotter är 6 år och efter gymnastiken i skolan duschar de och byter om själva. Det hade hon klarat i en simhall också...
  • morotsland
    Dr Mupp skrev 2010-12-27 17:11:22 följande:
    Här är omklädningsrummet helt öppet och likaså dusharna. Finns ingenstans att gå undan och det är verkligen inte meningen att tjejerna ska behöva byta om på toa för att slippa skolpojkarna.

Mina pojkar byter om inne hos herrarnas.
    Tråkigt att ni har så dåliga omklädningsrum, här är alla badhus vi besöker rätt stora med flera rum/bås/korridorer och möjligheter att ställa sig någon annanstans. I sådana fall tycker jag att det är helt oproblematiskt att ta med ett pojkbarn (ja, sexåringar är barn) på damernas. Och jag har så svårt att se att en sex/sjuårig tjej skulle ta illa upp.
  • Miss Lau

Min son var med på damernas tills han drygt 7 år. Gick jättebra och finns det jämnåriga som det kan bli känsligt kring kan man väl välja en annan del av omklädningsrummet/duschen?

Här har simhallen tyvärr rätt dåligt rykte så att lämna honom själv på herrarnas är helt uteslutet, och det handlar inte om att han inte kan klä på sig och duscha själv.  Men nu när han är 10 år får han gå med pappa till simhallen för nu vill han själv inte gå till damernas längre.

• MizzTez
    Padme skrev 2010-12-27 18:46:57 följande:
    Jösses! Har aldrig ens tänkt så långt... Min dotter simtränar och har gått självoch bytt om sedan hon var 6 år..... Fast så borvi ju visserligen i en liten stad. När de går med skolan till simhallen, vilket de började göra i förskoleklass, går de ju utan vuxen och får sköta schamponering och allt helt själva och dessutom passa tiden till när bussen går hem....

Men pedofiler.... har aldrig tänkt så långt.... Jag har mest oroat mig för hur hon ska få bortschampot ordentligt ......
    Åh, det var inte bara jag!! Satt just i samma tankebanor.. Skit alltså! Bor åxå i en mindre stad och min dotter åker med skolan och duschar och badar, de har två fröknar i klassen och jag tror inte att de springer in med killarna i herrarnas omkl.rum. Kan däremot tänka mig att en av killarna som jobbar på badis går in och säger åt killarna om de är sena. Måste fråga gumman.. 
    Hon går i tvåan min dotter och jag har mest funderat på om hon får bort kloret ordentligt så hon inte får utslag.
    När jag började tänka efter så har jag gått själv på badis sedan jag var 8-9 år gammal, kommer så väl ihåg att det kostade en tia att gå in och bada! Brukade gå efter skolan och komma hem när det stängde.. 5-6 timmar på badet efter skolan tog så slut på mig så jag brukade drömma att jag dök och landade alltid med ansiktet i kudden!!
    Bara att inse att det var bättre förr...
    Frågade min dotter hur de gör på badis med skolan och ena fröken följer med killarna!
  • vampyria2

Vi bor i en ganska stor stad och min dotter har bytt om själv sen hon var 6 år, hon simtränar flera gånger i veckan och det är hennes papap som tar henne dit. Man kan itne håll apå och vara orolig över pedofiller hela tiden, det kan hända vart som helst se till att barnen vet hur de ska bete sig om de hamnar i situationer som de känner är obehagliga på något sätt sen måsta man låta den vara stora också...de växer massor om man bara låter dem göra såna saker.

• Padme
    vampyria2 skrev 2010-12-27 23:31:56 följande:
    Vi bor i en ganska stor stad och min dotter har bytt om själv sen hon var 6 år, hon simtränar flera gånger i veckan och det är hennes papap som tar henne dit. Man kan itne håll apå och vara orolig över pedofiller hela tiden, det kan hända vart som helst se till att barnen vet hur de ska bete sig om de hamnar i situationer som de känner är obehagliga på något sätt sen måsta man låta den vara stora också...de växer massor om man bara låter dem göra såna saker.
    Håller med!
    Sjuksköterskestuderande mamma till Prinsessan Alma och Prins Emil
  • miss nöjd

Ehhh? Min son blir 7 i sommar och jag tänker då ha med honom på damernas omklädningsrum 1-2 år till. Tycker det verkar skitlöjligt att ngn skulle se det som ett hot att en 7årig pojke är inne på damernas :D hahaha. Skärp er för fan... Konstigt att människor blir konstiga i skallen av att umgås med det andra könet när sånnt ska bli hysch redan i 6-7-8åringars värld? Se det som naturligt ist- är ni rädda för er dotter ska få psykiska men så är det ER skyldighet att lära barnet sunt förnuft. 

• Bedhead

Mina är 6½ och förljer med mig på damernas. Jag har inte fått kommentarer eller blickar från andra kvinnor.

It´s better to have loved and lost than never to have seen Lost in Space/Kelly Bundy
  • Skrotis77

Jag tycker att det beror mycket på hur mogen pojken är....
    De är så himla olika från barn till barn. men man kan ju som mamma sköta de hela lite "snyggt"
    å kanske gå lite i skymm undan...  min son e snart 7  å jag skulle då låta han följa med mig
    iaf tills han SJÄLV väljer å säger tat kan vill prova själv  ..  å sen så kan han  ju alltid be om  hjälp
    och  som mamma kan man  skicka in nån  kille å fråga eller en personal

Lycklig 2 barns mor
  • Lallamen

När vår 7-åriga tjej är med bara pappa på badhuset byter hon om inne på killarnas men har oftast en handduk runt sig eller går in på toan. Förstår helt att du inte vill låta din 7-åring byta om själv inne på killarnas.

När vi var och badade med en annan familj förra året satt en ensam man inne vid småbarnsbassängen i en av solstolarna och tittade. Mamman i den andra familjen kände igen honom från sin hemort och han har två gånger varit straffad för att förgripit sig på barn. Det kändes inte jätteskoj måste jag erkänna och efter det är jag faktiskt lite försiktigare. 

• Tangent

Min 7-åring får inte byta om själv inne på herrarnas. Man kommer ut på helt olika ställen i simhallen och jag litar inte på att han inte hoppar i poolen innan jag kommer ut i simhallen, han kan simma men inte så bra.
    På simskolan (speciell liten varm pool) står det på en dörr mammor med barn och på den andra dörren pappor med barn, så alla pojkar som har mammor (eller annan kvinna) med sig byter om på damernas, de verkar inte bry sig.

• Norrskenet

Jag har inte heller haft tanken att INTE låta sonen byta om själv på herrarnas pga rädsla för att nåt ska hända, utan i början var jag orolig om han skulle klara det själv. Men det blev helt naturligt att när han började skolan så sa han själv att han kan gå o byta om själv där o så möttes vi sen i simhallen. Vi bestämmer alltid en tid när vi ska träffas i simhallen, så om han inte dyker upp, kan jag säga till personalen.

Kan ju tillägga att jag bor på en liten ord där alla känner alla...

• gamma

Har en extremt lång 6 1/2-åring, som kan tas för en 8-åring, och han får följa med mig in på damernas. Aldrig upplevt att någon tittar snett för detta? Enda gången han utmärkt sig var när han var fyra år och högljutt kommenterade en höggravid kvinnas fina, runda mage. VI brukar gå och bada tillsammans med en något äldre tjejkompis, och de har inga problem att duscha och byta om tillsammans.

Vi går till ett stort gammalt badhus i storstan med många prång att dra in en ouppmärksam liten pojke i, vilket gör att han gärna får följa med mig något år till.

På simskola med förskoleklassen byter killar- och tjejer om tillsammans och duschar sedan tillsammans med kvinnlig fröken inne på damernas. Verkar vara helt accepterat här.

• Starkast

Mina grabbar har gått själva in sen ca 6år.
    Det är då de själva tyckt det varit riktigt pinsamt att gå med mig.
    Aldrig varit några problem. De gör det de ska, går in i simhallen, sätter sig på en stol och väntar tills jag kommer.

Sen är givetvis alla barn olika. Är de inte vana att ta eget ansvar blir det ju svårare.

Svar på tråden Vill simma med min son, hur löser vi omklädning och dusch?