Inlägg från: trivsamma forandringar |Visa alla inlägg
  • trivsamma forandringar

BF september 2011

She is Me skrev 2011-05-09 13:19:55 följande:
    Vet du vad du hade för värden vid inskrivningen, både HB och Ferretin?  Generellt brukar BM rekommendera att man börjar äta järn i v20  så du skulle ju kunna börja ta en tablett varannan dag, om du inte helt enkelt bokar in en extra tid för att kolla upp dina värden.  Det är inte bra att äta för mycket järn. Du kan annars köpa blutsaft  till en början, det är nog liten risk att du överdoserar järn med det.
    Vid inskrivningen tog hon aldrig några sådana värden. De tog så många rör med blod inför KUB så jag trodde nästan barnmorskan skulle ha något utav dem. För hon pratade om att de ville kolla min blodgrupp osv ifall det skulle ske något  vid förlossningen och man behövde ge mig blod...

Jag kom på förut att jag äter lite järn varje dag i tabletten Kvinna som jag köpte på apotektet när jag letade efter en tablett med Folsyra. Men den dosen kanske är ytterst låg och inte har någon inverkan...

Ja, det kanske är bra att ringa till barnmorskan och höra med henne. Har inte varit i kontakt med henne på över 10 veckor och hon har ingen aning om allt vi varit med om vid KUB och FVP mm så det kanske vore bra att komma till henne snart.
  • trivsamma forandringar
    She is Me skrev 2011-05-09 15:57:03 följande:
    ja men nån form av besked kan ju tyckas att man borde få.  Eller så borde BM säga att om du hör något så är alla prover okej...  själv är jag så nyfiken att jag alltid frågar viket rör som är vilket och när får jag svar osv...  har varit med om allt för många gånger att tester och remisser försvunnint i cyberspace.... 

Ja jag får ringa imorgon o kolla.

Har haft huvudvärk nästan varje dag i ca 2-3 veckor också. Det kanske har något med det att göra också?! Det är huvudvärk som man kan stå ut med, men den ligger där o gnager. Men har läst att det är vanligt med huvudvärk i dessa veckor, så jag har inte oroat mig, men skulle jag få slippa den så skulle jag givetvis vara glad! =)

Har varit ute en timme o gått med vovven nu, är väldigt glad att jag inte har foglossning som jag läst att många utav er har. Är så glad att jag orkar röra mig och kan mortionera vovven. Går runt och funderar på hur det kommer att vara att gå med barnvagn och hur det kommer kännas att ha en bebis med på promenaderna, skum känsla, men om ett halvår vet jag! =) Går mycket i skogen och på små grusvägar. Någon annan som brukar mortionera så och hur har ni isåfall gjort med bebisarna, har ni testat bärsele eller är det lättare och behagligare att ha dem i en vagn?

• trivsamma forandringar
    She is Me skrev 2011-05-09 17:03:09 följande:
    Patapum skulle det vara och manduca, som oxå är ergonomiska. Undvik babybjörn de kan man högst ha 2-3 månader, det är mina råd.
    Okej tack för tipsen! Vi har bara kollat in babybjörn, trodde de kunde ha dem längre. Men då kanske vi ska tänka om.
    Man kanske ska tänka lite på årstid också. Jag kommer ju föda i månadsskiftet sept/okt skulle jag kunna tänka mig och när det senare blir riktigt kallt så kan man kanske inte få på dem så mycket kläder och sedan få det bekvämt för dem i en bärsele, då ligger de kanske bättre nerbäddade i en vagn.
    Sen när våren kommer i mars/april så är de ju redan 6-7 månader gamla.
  • trivsamma forandringar
    betula skrev 2011-05-09 15:22:43 följande:
    Kolla på burken m vitaminer hur mkt järn det är i dem. Brukar ju stå i % av rekommenderat dagligt intag. Jag äter MaxMedica Kvinna och de innehåller 129% av rekommenderat dagligt intag av järn. Jag hae dock superbra järnvärden, så trots att jag stundtals har varit helt sjukt trött (går i omgångar) så har det aldrig berott på järnnivåerna.
    Kollade på Kvinna burken och det stod 129% på järn på den också. Är det räknat för en ikke gravid kvinna och vi behöver mer än vad som rekommenderas där? Eller ska det räcka med den tabletten?
    Folsyra stod det 250% på, det känns ju som det borde räcka...
  • trivsamma forandringar
    Iryelle skrev 2011-05-09 16:36:29 följande:
    Jag hade absolut bett att få ta ett blodprov så att de kan följa upp dina värden senare också. Däremot så tror jag inte det finns någon risk för bebisen om du vill börja ta tabletter redan nu och råkar få höga järnvärden. Det som tar stryk av för höga järnvärden är ens egna organ vad jag vet. Jag har skyhöga(!) järnvärden och har haft hela graviditeten pga av de regelbundna blodtransfusionerna jag får och de har inte nämnt några risker för barnet pga det så jag hoppas ju att det inte finns några :)

Skönt att komma ut på promenader, tur ibland att man har hundarna annars hade det nog inte blivit av så ofta :) Vet inte hur jag kommer lösa promenaderna sen, vi har världens längsta backe upp till elljusspåret så det kanske hade varit enklare med en bärsele...???
    Här är det också rätt kuperat på vissa stäckor som vi går. Håller med dig att det är bra med hund så man kommer ut, också är det så skönt att ha dem så lugna när de fått springa av sig all energi. Min energi försvann dock när han lyckades springa in i skogen och bada i det enda lerdiket som fanns kvar... Han var inte vit någonstans när han väl kom upp därifrån GRRR

Men hur funkar det att ha dem i bärsele/sjal helt påklädda i massa varma vinterkläder när det blir vinter? Kan man använda bärsele även på våren sen när de är 6-7 månader?
  • trivsamma forandringar
    She is Me skrev 2011-05-09 20:37:05 följande:
    I bärsele funkar bra med overall men de blir snabbt kalla om händer och fötter. Alt har man dem innanför sin jacka.
    Babybjörn är verkligen dåliga, de med stödplatta i ryggen fungerar lite längre. Det blir som att bära en ryggsäck på magen, belastar axlarna. Otroligt stor skillnad på ergonomiska selar.
    Känner mig väldigt tacksam över att fått alla tipsen och att babybjörn inte alls är så bra som man tror.

Och jag känner mig mer o mer övertygad om att jag ska försöka få tag i en begagnad vagn den första tiden. Känner att jag inte kommer använda den så himla mycket. Vill lägga pengar på en bärsele eller bärsjal plus en ordentlig smidig sittvagn när det blir dags för det.
  • trivsamma forandringar
    Flisan79 skrev 2011-05-09 20:53:20 följande:
    Tänkte bara uppdatera. Blev ju så inspererad att virka en filt till bebben och så här blev resultatet. jag är helt klart nöjd
    Jättefin filt Flisan! Förstår att du är nöjd! =)

Jag har sytt ett litet lapptäcke som jag tror jag ska göra lite större, så jag får klippa till fler bitar!
    Älskar Tildas tyger från Panduro.

Också ska det vara fleece på baksidan. Tänkte det kunde fungera som en lekfilt såsmåningom.
    Lite snett o vint kanske, men det tror jag inte bebisen bryr sig om hihi
  • trivsamma forandringar
    Flisan79 skrev 2011-05-09 21:28:04 följande:
    Tack, ja jag gillar deras tyger med. Jag har samma rosa med vita prickar på vår babysitter (en gammal baby björn som behövde kläs om). Vi får se om jag byter igen. Känns liiiite väl tjejigt om det blir en pojke .....men å andra sidan, vem bryr sig.

Skulle tänka mig göra något liknande fast som överkast till döttrarnas sängar.
    Ja jag gjorde varannan rad rosa och blå så att det skulle bli rättvist! =) Men den ser tjejig ut ändå, trots att jag tyckte jag la ner mig... Men jag ska ju göra den större så jag kanske kan komma på något sätt att göra den lite mer neutral.
    Jaja, det är ju bara en filt

Låter snyggt att använda dessa tyger att klä om bärselen.
  • trivsamma forandringar

Åhhh RUL för oss imorgon
    Har inte varit nervös inför det förrän nu ikväll... Gaaahh
    Nu snurrar tankarna, tänk om det är ma efter fostervattensprovet, jag mår ju så bra o känner mig knappt gravid. Inga rörelser eller sparkar än, men jag vet ju att moderkakan ligger i framvägg och jag har inga barn sen innan så jag vet ju inte riktigt vad jag ska "leta" efter...
    Tänk om de hittar några organfel, nackspalten var ju trots allt bredare än normalt vid KUB trots att det inte visade sig vara kromosom-avvikelser. 

Kommer vara världens lyckligaste imorgon om vi går ut därifrån och fått höra att allt de kan se ser normalt ut! =) Ser de vad det är för kön så blir det bonus, men jag är så fokuserad på att det ska vara friskt att jag knappt orkar bry mig om kön...

Förlåt för min gnäll och oro-stund...

• trivsamma forandringar

Idag har jag varit på RUL som gick jättebra. Allt såg jättefint ut och det är en liten tjej i magen. Jag som har varit så bombsäker på att min magkänsla stämde och att det var en kille... Jaja, det spelar ingen som helst roll. Jag vill gärna ha en dotter någon gång i mitt liv, och hon är mer än välkommen att komma till oss i år!  =)
    Blev dock flyttad tillbaka igen, från den 24 september är vi nu på 17 oktober. Men tillväxten ser ok ut och det var inget att oroa sig för... Så jag får väl tro på dem... Hade inte alls koll på ägglossning osv när jag blev gravid.
    Känns dumt att vara med i den här tråden nu, men det var ju här jag började och har läst och skrivit hela tiden.

Ytterligare en UL den 31 maj då en läkare ska utföra det och kolla efter hjärtfel pga den bredare nackspalten vid KUB. Men nu har de ju iallafall sett att de flesta organen ser ut som de ska, och hjärtat hade 4 rum.

Åhhh jag är så lycklig! =)

• trivsamma forandringar
    Renni skrev 2011-05-16 11:45:06 följande:
    Hej hopp!

Jag börjar bli lite uttråkad av att vara hemma & sjukskriven... Idag fick jag ett ryck och rensade byrån med alla sängkläder & gardiner & dukar i.... Sen gav jag mig på mina två klädgarderober. Så nu är det fint där igen..
    Men ack så tråkigt det är att få lägga undan alla kläder man inte kommer kunna använda på ett tag...Men det kommer bli JÄTTE kul att få ta fram dem sen igen när man har hittat formen igen :)
    Nu är jag helt slut....

Förresten,.. Någon mer än jag som har fått halsbränna? Detta är 5 dagen i rad nu.. =(
    Vad tar ni för ngt som lindrar?
    Har också haft ett ryck här hemma idag. Bakat 2 olika sorters bullar, hjälpt sambon med att bygga staket och ska nu göra cup-cakes. Så nu hoppas jag någon vän börjar känna doften av nybakat och kommer o besöker mig någon dag! Jag är förberedd på att bjuda på fika iallafall... Och det är dags för dem att dyka upp snart tror jag, sambon var precis in och tryckte i sig 4 bullar. Tur inte han har problem med vikten...!
  • trivsamma forandringar
    Renni skrev 2011-05-16 17:09:42 följande:
    Men det är kul när man ibland kan få lite energikickar... man får ta vara på det =)
    Ja verkligen! Ibland kan man vara riktigt effektiv!
    Iryelle skrev 2011-05-16 17:31:51 följande:
    Åh, fick ett jättesug efter att baka Glad Eller iaf efter att röra ihop något lätt som jag kan äta efteråt... Varför bjuda på fika när man själv kan äta upp allt hehehe Tungan ute
    Ja risken är nog att man kommer att äta upp det mesta själv. Nu tittade jag på reprisen av Leila bakar, åhhh så mycket smaskigt hon gör!
  • trivsamma forandringar

Ska också trimma och ställa hundar i sommar. Har bara en själv men brukar ofta hoppa in och hjälpa andra med deras hundar. Jag tycker det är riktigt skoj att ställa och hjälper mer än gärna till. Nu förväntar dem sig hjälp även i sommar, men jag har sagt att jag inte vet om jag klarar av att springa som jag brukar. Ingen verkar riktigt vilja höra på det
    Jag hoppas kunna få hjälp med trimningen, kommer inte fixa det på egen hand *suck*
    Men jag hoppas givetivs på en riktigt trevlig utställnings-sommar! Sista året för min vovve i championklass innan han blir veteran nästa sommar.

• trivsamma forandringar
    skomakarfrun skrev 2011-05-23 08:02:59 följande:
    Det är ju svårt att veta hur mycket man kommer orka i sommar och ska man anmäla till utställningar ska man göra det nu för att få det billigaste priset. Men några varv i ringen borde jag klara, även om jag får foglossning...
    Frågan är om man kommer klara av utställningen i Eskilstuna i slutet av augusti när man har BF 16 september. Risky... Den kan man dock vänta ett tag med att anmäla till ;-P
    Ja det är jättesvårt att veta hur rörlig man kommer vara.
    Har du tänkt åka till 3-dagars i Ransäter?
  • trivsamma forandringar

Till er som ska fylla i och skicka in ansökan om GP till FK tänkte jag bara komma med ett råd. Det kanske många av er redan har förstått, men det är väldigt viktigt att fylla i sitt eget papper likadant som er arbetsgivare gjort så att det inte ser ut som att någon av er tar i mer än nödvändigt utan att ni upplever jobbet på samma sätt.

Lycka till allihop!

• trivsamma forandringar
    83Lovika skrev 2011-05-28 11:01:14 följande:

Är det någon av er som skriver blogg så får ni gärna dela med er av adressen, letar lite nya bloggar att följa

Jag ska på svärmors födelsedagskalas i kväll, blir nog en hel del god mat!

Hoppas ni alla får en trevlig helg!

Flisan: Känner igen det där med humöret, jag har inte heller världens bästa humör nu..!

trivsammaforandringar.blogspot.com
  • trivsamma forandringar
    Spants skrev 2011-05-29 17:00:06 följande:
    Vi bor också i hus på landet, fast utanför Örebro :) Älskar närheten till naturen!
    Ja jag håller med dig!
    Kan inte alls förstå hur man kan vilja bo i en trång lägenhet i en storstad. Uppskattar att besöka en större stad ibland, men för mig duger det att bo en halvtimme från Karlstad =) Tur man är olika!
  • trivsamma forandringar

Vi tog också reda på kön. Det känns mer verkligt att vara gravid och kunna föreställa sig hur framtiden med ett barn kommer bli när man vet vilket kön det blir. Det spelade ingen som helst roll, men dagdrömmarna blir mer realistiska på nåt sätt...

Däremot så vägrar min mamma få reda på vad det är... Alla andra vet, så jag undrar hur länge det dröjer innan någon försäger sig, eller att hon märker om jag köpt någon pryl som visar tydligt vem den är till för...
    Min fjantiga lilla mamma =)

• trivsamma forandringar

Var med i den här tråden från början då vi hade BF 24 september. Men när vi blev flyttade flera gånger och tillslut hamnade på den 17 oktober som BF gick jag med i den tråden istället.

Jag mår riktigt bra fortfarande, har ju inte haft några krämpor alls hittills. Vecka 33 nu.

Tänkte mest kika in och önska er lycka till, många av er som närmar sig nu när september snart är här! Hoppas ni mår bra allihop! KRAM

Svar på tråden BF september 2011