Inlägg från: Sofiafia82 |Visa alla inlägg
  • Sofiafia82

BF september 2011

betula skrev 2011-04-19 22:41:27 följande:
    Jag vill beställa vagnen "tidigt" för att hinna vänja både hundar och katter vid vagnen innan bebis kommer, men redan nu känns så sjukt tidigt på nåt vis. Fast idag har vi gjort över hälften, så m lite vår o sommar kommer väl tiden bara rusa iväg i läskig fart!
    Om det är en Emmaljunga du vill ha så kanske du ska beställa den innan juni iaf... Tror att alla andra vagnmärken har kortare lev.tid, så då kan du ju avvakta lite längre.Jag vill hinna läsa i bruksanvisningen (antar att det medförljer en sådan) och lära mig alla finesser på vagnen innan bebisen kommer
  • Sofiafia82

Nu har jag varit på kontroll hos barnmorskan. Ska gå var tredje vecka fr.o.m nu. Låter ofta tycker jag.
    Iallafall så mätte hon magen (fundusmåttet) och den var 22 cm enligt henne. Hon tyckte det var lite mer än vad hon hade trott då jag enligt rul är i vecka 19+4 idag och skulle ha ett  mått på 20. En annan kvinna där (som jobbar på förlossningen mest i vanliga fall) fick också mäta och hon mätte till 21-22.
    Jag berättade då att mätningarna som gjordes på kub-testet i Kph gav bf 5/9 (hon mätte 3 ggr och fick samma). Även mätningarna på lasarettet i v 12 gav bf 5/9 (hon mätte också 2-3 ggr). Så det tyckte min barnmorska stämde bättre överens än det från rul (bf 9/9) så nu går vi efter 5/9 istället. Står iof sig 9/9 i journalen.
    På rul tyckte hon som mätte att det var svårt att mäta lårbenet då barnet låt i en lite skev vinkel. Hon gjorde bara en mätning. Sen visade huvudmåttet (som hon fick en bra vinkel på) att det måttet var för ett foster som var 1-2 veckor äldre.

Så nu kommer jag tänka att jag har bf 5/9 igen!

• Sofiafia82
    mymy skrev 2011-04-21 06:05:36 följande:
    Igår kväll sparkade den lille killen en hel del när jag skulle lägga mig... satte då handen på magen och tryckte  lite mer med fingrarna för att "känna" bättre. Och tror ni inte det lilla trollet sparkade rätt på mina fingrar... TVÅ gånger....:) vilken härlig känsla... det var svagt svagt men ändå så tydligt så det inte gick att missta sig..Glad
    Precis så var det för mig igår kväll med! Det var första gången jag känt sparkar mot handen och det var en underbar känsla Skrattande Det var ganska tydliga sparkar vid sidan av magen (har moderkakan där fram) och varade under ca 5 min. Fick kanske känna på 6-7 slag eller så sen flyttade den nog på sig.
  • Sofiafia82

Jag har lite konstiga blodvärden tycker jag (och en del läkare) för jag har alltid lågt HB. Det brukar ligga runt 106 bara när jag inte är gravid trots att jag äter järntabletter nästan dagligen sen 5 år tillbaka. Hade 109 i HB igår hos BM. S-ferritin ligger på 131!!! Jättehögt ju och trots det har jag lågt HB. Tar även B12 ibland för att kunna ta upp järnet bättre.

Nån som har liknande värden? Alltså bra järndepåer men lågt HB.

• Sofiafia82
    She is Me skrev 2011-04-21 13:36:32 följande:
    DU har inte någon tarm eller leversjukdom, för vad jag har läst så kan det vara en orsak. eller så har du bara lågt HB helt enkelt
    Nej inte vad de hittat genom blodanalyser iaf. Är inte allergisk mot nåt eller har problem med magen eller så. Har hört att det kan vara genetiskt... alla i släkten på pappas sida har lågt HB och ingen av oss får bli blodgivare pga det. Men man undrar ju ändå vad som är fel för nåt är det ju Flört
  • Sofiafia82
    Längtan81 skrev 2011-04-21 15:26:58 följande:
    Har inte skrivit på jättelänge - ska också på RUL nästa vecka - längtar...=)

Undrar om ngn är insatt i detta med graviditetsförsäkring?

Ferritin speglar järnförråden men kan stiga av andra orsaker såsom akuta infektioner och akuta/kroniska inflammationer - det skulle kunna vara en förklaring till lågt Hb med samtidigt högt ferritin....
    Nej vad hemskt... har ju alltid varit orolig för att jag har nån infektion/inflammation som ligger och gnager. Ingenting har ju upptäckts förutom att jag alltid har vita blodkroppar i urinen.
  • Sofiafia82
    Längtan81 skrev 2011-04-21 18:31:15 följande:
    Inget att oroa sig för tror jag - även en vanlig förkylning kan ge stegring och dessutom är vi ju alla olika =) BM håller ju koll och pratar med MVC-doktorn om det skulle vara ngt avvikande!
    Ja men det konstiga är ju att jag ALLTID har såna värden mer eller mindre.. Ska nog ringa VC och träffa en doktor angående detta.
  • Sofiafia82

Vägde mig imorse och har gått upp ett kilo på en vecka, hm... så himla mkt mer godis har jag inte ätit nu under påsktider så det känns lite konstigt. Totalt är det 6 kg jag gått upp nu!

• Sofiafia82
    Lillywhite skrev 2011-04-26 07:57:22 följande:
    Jag går in i vecka 22 imorgon och gått upp 6-7 kilo redan! Vägde in mig på 56/168 cm, nu väger jag 62kg...!
    Vet att jag börjat dricka läsk som jag inte gjort innan graviditeten men annars tycker jag inte att jag ändrat min kost alls. Blir till att ha nolltolerans på socker o salt nu o bara satsa på mat :P
    Men tycker inte att kilona syns mer än kulan på magen iaf- vilket känns lite skönt. :)
    Exakt samma som jag typ! Jag vägde 56,5 kg (iof sig var det typ i samma veva som jag blev gravid) och är 168 cm. På inskrivningen i v 14 vägde jag 58 kg och nu väger jag 62,5!!! Herregud... ett kilo plus på bara en vecka... Fattar inte heller att det är så mycket för på mig sitter det också bara på magen än så länge.
Svar på tråden BF september 2011