Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

BF september 2011

betula skrev 2011-06-08 17:41:45 följande:
    Stödstrumpor och fot/underbensmassage var vad bm tjatade om på vattengympan idag när det gnälldes om svullna fötter/ben.

Undviker helst stödstrumpor, är ju tillräckligt varm redan innan, men det kan ju bli nödvändigt... Mmm fot/ underbensmassage lät bättre, undrar om jag kan övertala sambon till det :)

Fast nyckelpigestrumpor hade ju varit coolt ;)

• Jennypenny83
    MissMarilyn skrev 2011-06-10 20:47:27 följande:
    Idag, denna regniga dag har jag gift mig! I all hemlighet! Allt blev 100 ggr bättre än vad jag trodde! Nu sitter jag på hotellrummet och väntar på att min man ska komma med vår förrätt!

Åhhh grattis!!!!

Frelin: Hoppas det ger med sig, även om det är ofarligt, kan det ju vara hur jobbigt som helst ändå...

Jag har 16 arbetspass kvar de nästa 4 veckorna, sen är jag FRI! :) 27+0 idag.

Jag har börjat få ont i nedre delen av magen, speciellt när jag använder magmusklerna. Riktigt obehagligt faktiskt, för jag kan inte klura ut varför heller... Känns inte alls som min foglossning, det sitter ju i mitt bäcken. Detta är relaterat till "mjukdelarna"?!

• Jennypenny83
    Jo El skrev 2011-06-11 18:50:19 följande:
    Hej! Är det nån som har superkoll på det här vad man får äta och inte?
    Jag ska till mallorca nästa vecka och frågade min barnmorska vad jag skulle tänka på. Hon sa att jag kunde äta frukt som inte var uppskuren/skalad, såsom apelsin, melon o.s.v.
    Men vad med bigaråer och plommon t.ex.? Så underbart att ligga på stranden och mumsa söta bigaråer! Men kanske inte är bra? Hur har ni andra gjort som varit utomlands?
    Vi var på Mallorca för en månad sedan ca, jag var då i v. 23. Jag åt och drack som vanligt, vi hade all inclusive på hotellet, så de flesta måltiderna åt vi där. Vatten från kranen ska du nog undvika, egentligen är den inte farlig, men innehåller en massa klor. Så länge du håller bra handhygijen och sköljer frukten noga, tror jag inte du behöver oroa dig alls.
  • Jennypenny83

Melinda: Grattis till vigseln, vad kul att dagen blev som du tänkt dig.

Kantarellkisse: Beklagar verkligen... Men det var ändå så fint skrivet av dig att jag får intrycket av att du är på väg vidare nu. Håller tummar och tår för att 2012 blir ditt bebis år! Tror du gjorde klokt i att hitta tillbaka till dig själv, innan nya försök på graviditet. All lycka till till dig!!

Jag var överraskad över hur lite man faktiskt kunde klara sig med i början. Mycket av allt det jag hade köpt blev knappt använt eller så kom behovet fört några månader senare (tex. spjälsäng, vi samsov de första 3-4 månaderna).

Mina måsten: Kläder (jag hade endast från strl. 56, visst för stort i början, men efter 2 veckor satt det bra), skötbord/-bädd, blöjor, skumtvättlappar, amningsBH och inlägg, bindor (stora!), mysiga filtar.

• Jennypenny83
    Flisan79 skrev 2011-06-12 22:04:50 följande:
    Man får prova sig fram tror jag. Jag upplevde det nämligen precis tvärt om. Aldrig några klumpar med pudret men salva blev som korvar och unket. Dessutom väldigt svårt att tvätta bort. (ta mig inte fel för det fungerade säkert bäst för dig )

Man hittar öht väldigt många små knep som passar en själv och man föredrar olika saker.
    Kan bara hålla med om att det är olika. Jag föredrar också salva, men har heller aldrig provat puder. Man får en massa olika "goda" råd i all välmening, men eftersom man är olika som person, bebis och familj kan man alldrig på förhand säga vad som är bäst.
  • Jennypenny83
    jessii87 skrev 2011-06-12 22:19:51 följande:
    Hej hej. Jag har börjat förbereda lite för bebisen och har några frågor som jag tror att någon eller några här kan ge mej svar på! :))

Vi har köpt spjälsäng i helgen o tänkte kolla med er om ni har något bra tips på kudde? Behöver bebisen täcke eller räcker det med filt?

Vad har ni för tankar kring babysitter? När börjar den användas o finns det någon speciell ni kan rekommendera? :))

Tack så mycket!! :)))

Om ni ska ha kudde, så ska den vara helt platt. Vi hade det, men tror först jag började använde den efter en månad eller så. Täcke hade vi också, men jag hade då BF i december. Denna gången kommer jag nog använda filt i början. Viktigast är att risken för att bebisen får något över huvudet är så låg som möjligt.

Jag upptäckte ganska fort att min son sov bättre ju mjukare han var nerbäddad och han älskade en snuttefilt, samt att sova på sidan. Men ingen garanti för att lillebror kommer tycka likadant när han tittar ut i september...

Babysitter... Hmm... Vår är i nylon, dvs. ganska hal. Jag var dessutom ganska korkad och lärde mig mig sent att ställa in den rätt, så jag använde den inte så ofta. Men en som kan ställas in i både liggande och sittande läge och som har en lätt gungfunktion. Är dock ingen expert :)

Som sagt innan: Tycke/ smak är så olika från person till person.

• Jennypenny83

Tvåbarnsmamma: Vilken jobbig sits... Hur gamla är dina andra barn, förstår de att du behöver vila ibland/ mycket? Finns det inga undantagsregler hos migrationsverket? Håller tummarna för att bricanylen hjälper fort.

Jag var hos BM på 28-veckorskoll idag. Första gången i gruppkonsultationen också, det var ett trevligt gäng, så det känns ju extra skönt. En av tjejerna har jag studerat med under ssk-utbildningen :)

BM mätte mitt SF-mått till 28cm, för 2 veckor sedan mätte min läkare det till 23cm! Det måste ju ha något att göra med tekniken, så mycket har min mage alltså inte exploderat... Annars var allt normalt. Lyckades dock omedvetet skrämma en stackars tjej med min förlossningsberättelse, hon väntar tvillingar och vill föda vaginalt. Fick lite dåligt samvete, för jag tyckte verkligen inte jag hade fokus på det negativa...

• Jennypenny83

Mymy: Upplever precis samma sak, det är verkligen underbart! Bara det att kunna jobba fortfarande betyder mycket för mig. Jag hade förväntat att det skulle bli värre än sist eftersom det kom tidigare och gjorde duktigt ont redan då.

Iryelle: Hoppas din man också hörde det :) Min sambo är en av dem som tyckte såååå synd om sig själv och menade att jag inte älskade honom längre. En av hans tidiga kommentarer när jag sagt att jag inte ville "mysa" för att sonen höll på att vakna, var att "ja men när ska jag få din uppmärsamhet då, du är ju med honom 24 timmar i dygnet...". Ehh ja liksom, vi har fått ett barn, inte en ny dator/ husdjur eller leksak.

Mycket kommunikation, han fick pappaledighet och rutiner hjälpte oss mycket. Men han trodde han var den enda i världen som hade en flickvän som var så avvisande och gick så mycket upp i sitt barn... Ibland tror han det än ;D

Ang. ränder så hade jag varken förra gången (pojke) eller denna (pojke).

• Jennypenny83

Ahh vad underbart med helg :) Vi ska på IKEA imorgon och köpa lite barnmöbler till sonen, så jag kan börja boa när ledigheten börjar om 3 veckor, sen ska jag träffas med mödragruppen på söndag. Hoppas jag får en lika bra grupp med lillebror, verkligen helkul att se alla småttisar växa upp och bli stora barn!

Nu när foglossningen bättrats så betydligt njuter jag verkligen av graviditeten igen, magen börjar bli så där perfekt lagom stor, utan att vara allt för tung om jag anpassar mig.

Två barns mamma: Har du fortfarande onda sd?

• Jennypenny83

Jag är en av dem som har gått upp i vikt mycket redan, caa 10-12 kg (28+1 idag). Gick upp mycket sist också, men hade tack och lov inga problem med att gå tillbaka till normalstorlek sedan.

Vi hade en kanondag på IKEA idag, hittade jättemycket för billiga pengar, så sonen får en helt ny lekhörna och det ändrar hela intrycket av vardagsrummet :) Så kul att se honom tindra med ögonen över allt nytt och spännande! Och snart får vi en till lika underbar son <3

Svar på tråden BF september 2011