• Flisan79

BF september 2011

NornaB skrev 2011-01-16 19:13:19 följande:
    Har ingen molvärk alls! En förbannad huvudvärk dock!
    Åhh...du med! Vad gör du för att lindra den. Jag blir galen snart, orkar inte enns tänka då jag har ont i huvudet HELA tiden. Tänkte höra med BM i morgon.
  • Flisan79
    Skorpion85 skrev 2011-01-16 20:03:14 följande:
    Hej på er!

Jag och min sambo har försökt i 2 år nu. Fick ett MA i v.12 för 1½ år sen, men nu verkar det som om det har tagit igen. Är dock rädd för att testa ifall det skulle vara negativt. Kan knappt sova på mage längre för att brösten ömmar så väldigt... Är jag inte gravid nu så vet jag inte.. Får se när jag samlar mina krafter...
    Skulle testet vara positivt så är jag i v.4...
    Då håller vi tummarna för ett fett plus då
  • Flisan79
    Miniapa skrev 2011-01-16 20:45:47 följande:
    Började precis att blöda...håller tummarna för att det inte fortsätter :(
    Nej, hoppas det är en "normal" blödning och inget mer. Håller tummar och tår!
  • Flisan79
    Grodlår skrev 2011-01-16 21:09:48 följande:
    Idag har jag skottat en massa snö. Efter bara en lite stund var jag tvungen att vila, orkar ingenting längre. Maken har velat tala om för barnen att det finns en bebis i mammas mage hela dagen. Jag tycker att det är förtidigt. Ni andra som har barn sedan innan, har ni talat om det för dem.
    Nej, min äldsta är inte ens 4 år så det är för ovärkligt för henne. Sen så skulle hon gå runt och berätta för alla och vi har inte ens berättat för päronen än så det är för riskabelt. Vi tänkte vänta till magen blir synlig
  • Flisan79
    Renni skrev 2011-01-17 19:32:54 följande:
    Hej hopp!

Här är en som är sååååå underbart glad idag...

Vi var ju på VUL idag och fick titta på vår lilla tuss =)... hjärtat slog så otroligt fint <3<3
    Dock blev jag tillbakaflyttat 2 dgr men det kan ändra sig till nästa ultraljud sa läkarn.
    Nu kan jag äntligen slappna av för nu vet jag att det faktiskt är ett FOSTER denna gången... Wonderful!

Fick även Lergigan Comp utskrivet för illamåendet. Hoppas att dem ska vara bättre än postafen...

Nu sitter den är fin ultaljudsbild på kylskåpet :D
    Åhh, grattis!

Vill oxå
  • Flisan79

Var på första besöket hos BM. Typ hälsosamtal. Fick frågan om KUB, vet inte om riktlinjerna ändrats i stockholm men fick det utan problem. Kommer ta blodprovet 11 feb då det även blir inskrivning.

Hela familjen har halsfluss, kul, kul. Jag som under dessa omständigheter mår bäst just nu fårta hand om alla andra. Sora tjejen är dock så gott som symtomfri nu då hon ätit penicillin ett par dagar. Gubben och yngsta var på VC idag. Båda har runt 40 graders feber. Börjar själv få ont i halsen nu....men det känns oundvikligt . Jag tål dock inte penicillin så jag hoppas att jag inte blir lika sjuk som de andra.

• Flisan79
    miqaw skrev 2011-01-17 20:03:41 följande:
    En liten fråga... Följer/följde era sambos med på hälsosamtalet?
    Vid första barnet var han typ med på alla besök. Vid andra var han med några ggr. Den här gången lär det bli typ vid ul och KUB
  • Flisan79

Har inte skrivit på ett tag men läst ikapp. Har som jag skrev halsfluss (streptokocker) och mår så d-vla dåligt. Har nog tom gått ner något kg så jag oroar mig för bönan.

Hoppas ni andra mår bättre

• Flisan79
    betula skrev 2011-01-20 11:10:02 följande:
    Är du säker på att det är v 9+ som gäller?  Vi fick instruktioner att ta blodprovet v 4 eller 5 (ev v 6 om vi gjorde det i början av veckan) för att resultatet skulle hinna komma till ul-avdelningen när vi skulle göra det i v 7. v 7 är jag i v 12, vilket ju gör att jag är i v 8 eller 9 om jag gör det i v4/5. Vi kan inte v 5 heller så då är frågan vad som är bäst? Hon lät verkligen tveksam till om v 6 skulle funka, så vi har ju liksom tänkt v 4 hela tiden, men nu blev jag osäker. Korkat om resultat blir felaktigt pga det liksom!
    Jag ska ta blodprovet den 11 feb och då är jag i v 11 (eller som BM räknar v 10+) Hon sa att huvudsaken var att man tar blodprovet minst 5 dagar innan UL och att UL går att göra tom v14.
  • Flisan79
    Renni skrev 2011-01-20 11:14:04 följande:
    oh jag tror jag blir tokig... När jag skriver ifrån min mobil så kommer inte hela texten med!!!
    Om ni undrar =) Blir lite konstigt ibland om man inte förstår sammanhänget =)

Iallfall så skrev jag innan att jag mår pyton... Kräkningar & yrselattacker som heter duga...
    Jag käkar lerigian Comp morgon & kväll men det hjälper inte tyvärr..
    Någon som har ett bra tips emot illamåendet?Grattis till plusset =)

KUB är en "riskanalys" kan man säga... man kollar hur stor risken är att barnet har någon kromosomavvikelse tex.
    Man gör först ett blodprov i vecka 9 och sen mellan vecka 11-13 gör man ett ultaljud då man mäter bebisen nackspalt ( som man endast kan se vid den här tidpunkten) sen gör man någon matematisk uträkning med ditt blodprov & sifforna som de mätte på ultaljudet....
    När vi gjorde vårat KUB så fick vi 1/22300 ... Alltså väldigt väldigt liten risk....
    Hoppas du förstår mina kråkor =)

Normalt om gör man sitt första ultaljud (Rutinultaljud) runt vecka 18-20... Där kommer du även få ett bf-datum!
    Måste bara fråga när du gjorde KUB?

Jag gjorde det 2009 och fick då 1/20 000 vilket var det bästa resultat man öht kunde få. Blir nyfiken på din siffra som är över den grensen
Svar på tråden BF september 2011