• knorrig

BF september 2011

Rozensliv, wanted & Kitty 82 >>    Ja, det var en riktig lättnad att det såg bra ut  Solig 

Hoppas också att allas graviditeter fortsätter och slutar lyckligt !
  • knorrig
    Cornellia skrev 2011-01-25 13:33:46 följande:
    Knorrig tror jag hon hette har dock inte sett henne skriva så mycket den sista tiden.

Jo det är juh troligt att man kommer ses. Var bor du någonstans?
    Nej, det stämmer att jag inte varit aktiv och skrivit i tråden på senaste. Det har varit magsjuka och förkylningar här hemma, men nu är det på bättringsvägen :)
    Jättekul att det är fler från Gävle, vad sägs om att ses och fika och hålla kontakt under graviditeten?
    Jag bor på Brynäs.
  • knorrig
    jessii87 skrev 2011-01-26 06:02:48 följande:
    Börjar bli lite småorolig. Har varit illamående o haft jätteont i brösten periodvis. Nu i cirka 3 dagar har jag inte känt nått..Förrutom att jag har väldigt svårt för att äta lagad mat. Kan äta frukt o smörgås men inte nån form av lagad mat, inte ens mina favoriträtter...

Är lite orolig om det har hänt något med pyret i magen... =(( Är i vecka 7+5 så illamåendet borde ju inte avta riktigt än...
    Jag är också i v 7+5 och känner precis likadant. Illamående och andra symtom är som bortblåsta. 
    Försöker att tänka positivt och njuta av grav, för rätt vad det är så dyker nog symtomen upp igen :) 
  • knorrig
    IdaElinLivia040611 skrev 2011-01-26 10:54:35 följande:
    Godmorgon!

Mådde så himla bra igår och trodde att det äntligen hade vänt. Men idag är det lika mycket skit igen. Hatar att må illa. Vill kunna äta som vanligt. Allt kretsar kring mat just nu och vad jag kan tänkas få i mig. Snälla låt detta bli bättre snart....längtar till vecka 12-13 så jag blir galen......
    Vilken vecka är du i nu?
  • knorrig

Blev nyfiken och gjorde precis ringtestet.
    Först blev det tyyydliga cirklar, som övergick till att pendla (?!)
    Men magkänslan säger att det är en liten tös som växer där inne, får se om det stämmer Skrattande

• knorrig

Här hemma poppar vi musik så det står härliga till just nu, grannarnas porslin hoppar nog i skåpen.  Haha!Längtar tills lilla pyret kan höra musiken i magen Skrattande

En sak jag funderat lite över: Vad har alla ni andra här på tråden för syn på genus? Kan vara intressant att höra hur ni ställer er.

• knorrig
    Cornellia skrev 2011-02-02 21:02:14 följande:
    Jag är en såndär som som är lite rabiat när det gäller genus frågor, en såndär som "normala" människor suckar lite åt.

Tex så kommer vi vara föräldralediga halvtid båda två från start, vilket såklart är en del i att få till en jämställd situation här hemma

Jag är dock lite orolig för hur man ska lyckas uppfosta barn utan att trycka på dem könsroller.
    Vi har inte diskuterat föräldraledighet än,  men det kommer såsmåningom och resulterar nog i att det blir väldigt jämnlikt fördelat :)

På tal om att uppfostra för att undvika könsroller och hur man "borde" vara enligt samhället, så är jag också osäker på hur man går tillväga för att vara så neutral som möjligt gentemot barnet.

Våga vägra könsroller !  :)
  • knorrig
    Cornellia skrev 2011-02-02 21:28:44 följande:
    Jag vet inte heller hur man gör, och det gjorde mig lite orolig när vi diskuterade vagn och jag insåg att jag ville ha en rosa vagn, men inte "vågade" köpa det eftersom det kan bli en kille....
    Min man är mer obrydd, han skulle lätt kunna kuta runt med en rosa vagn till vår evetuella lilla son.

Men man inser hur mycket bagage man har, och hur mycket man måste "tänka till".

Hur var det? Visst var din sambo oxå en tjej?
    Jag har fått för mig att det kanske blir lättare för er att dela på föräldraledigheten, alla som jag har berättat för att vi tänker dela lika från början har typ tittat på mig som om jag är galen, och sen frågat typ vad min man ska göra hemma då!
    Den enda som tycker att det verkar vettigt är min mamma, det känns skönt iaf att ha stöd därifrån.
    Vad väntar du på kvinna? Köp en rosa vagn. Vad andra lägger vikt vid är oväsentligt, det är ju ändå ni som ska se vagnen varje dag :)   Själv så är jag en sucker för naturfärger, så det blir nog en väldigt neutral, typ beige vagn eller något i den stilen :)
    Har iofs inte språkat med min sambo (som är precis som du anade, en tjej), men hoppas att få min vilja igenom.

Men av rent praktiska skäl om jag helammar, så kanske det är enklare om jag är hemma längre? Eller hur många dagar är det man har per förälder?
  • knorrig
    Nonkan82 skrev 2011-02-02 21:55:32 följande:
    Jag kommer ha gulliga klänningar och rosa mm om jag får en tös, men även mer neutrala kläder ibland också såklart. Skäms inte det minsta över att jag tycker det är gulligt med flickor som har rosetter i håret och söta klänningar ibland.  Själv gillade jag det som barn.
    Alla har vi våra egna åsikter och värderingar, hur vore det om alla tyckte lika? :)   Jag kan också tycka att sockersöta töser som har rosetter i håret är gulligt, vad jag dock inte tycker är lika sockersött är att många gånger så är det inte barnets eget val.
    Själv så  a-v-s-k-y-d-d-e  jag allt vad klänningar och rosa var, när jag var liten. Kastade in klänningarna i garderoben och drog på mig hängselbyxor istället Flört
    kantarellkisse skrev 2011-02-02 21:59:45 följande:
    Ni får sammanlagt 390 dagar med SGI-ersättning, dessutom 90 dagar med lägstanivå (180kr/dag innan skatt). Jag hade nog inte sett det som ett problem att vara hemma 6 månader och låta en partner vara hemma sedan - längre än 6 månader brukar väl inte så många helamma? Nu har jag förstås ingen att dela med så det är ju inte en så stor fråga här.

Könsroller ja... Jag kan nog upplevas som lite rabiat ibland jag också. Men också praktisk. Väninnan, som fick tvillingar för tre månader sedan har redan börjat dumpa barnkläder på mig, det mesta i sin tur ärvt från deras storasyster. Och det är en himla massa rosa. Vilket liksom inte känns så viktigt för mig ändå. Men jag fick helt våldsamma  reaktioner från kollegor vid kaffebordet - tydligen är det känsligt att klä en son i rosa (för mig känns det mer besvärligt att cementera en dotter med allt detta rosa men...) Jag vet inte riktigt vad de tror det ska göra?
    Intressant det där med hur många dagar som är ersättningsberättigade.  Jag är ju en riktigt gröngöling på det här, första grav å allt :) 

På något sätt så är det mer accepterat av samhället om flickor springer runt i tuffa kläder, för då tar dom tydligen för sig och det ska ju vara bra? Men om en pojke svassar runt i klänning, då blir det ett sjujäkla ramaskri, för då är det något fel?   Huh?

Jag blir mörkrädd varje gång jag tänker på vad som förväntas av respektive kön, hur man borde klä sig, prata, agera m.m. Huahua!
  • knorrig
    skomakarfrun skrev 2011-02-02 23:05:11 följande:
    vad är det som förväntas av en tjej? i den värld jag lever i har jag aldrig känt att något någonsin förväntas av mig bara för att jag är tjej...
    vad förväntas av en kille?

tjejer tar ju idag för sig bättre än killar, det studerar fler kvinnor på högre utbildningar runt om på universiteten än män, iaf på uppsala uni där jag går. Min största utmaning med en son är att få honom att ta för sig och visa framfötterna, det känns så självklart med en dotter.

jag måste ha missat könsrollerna helt, för jag blir inte det minsta mörkrädd, jag förstår inte vari paniken ligger...
    Det skrevs tidigare, om att kläderna egentligen inte spelar någon roll och jag håller med. Cornellia skrev: "För mig är oxå kläderna helt ointressanta, det som är intressant är vad vi har för förväntningar på ett barn som har rosa klänning på sig."
    Det är där en av tyngdpunkterna ligger, vad som förväntas av respektive kön och det är just det genus handlar om - ett socialt konstruerat kön.

Det verkar som att en helt ny tråd skulle kunna startas om just genus, här fanns det mycket att lufta märker jag :)   Måste även tillägga att det här var riktigt intressant att se hur ni andra tänker angående genus - men tillbaka till varför vi är här - vi är ju gravida, med tillhörande längtan, funderingar och oro Skrattande   Hur mår alla? Mycket symtom?
Svar på tråden BF september 2011