Inlägg från: Lattelower |Visa alla inlägg
  • Lattelower

BF september 2011

lillagreizn skrev 2011-02-25 13:57:38 följande:
    Hade tid hos läkaren idag för att se över mina allergi mediciner, tur som tusan. Nämnde mina besvär från inatt och han ville att jag skulle lämna ett urinprov. Visade sig tydligen att jag hade någon form av blås infektion, men eftersom jag inte kunde kissa ordentligt så ska jag återkomma på måndag så jag kan lämna in en odling.

Jag fick ingen behandling men läser nu på nätet att man alltid ger gravida kvinnor en antibiotika kur i misstanke av urinvägsinfektion/blåskatarr
    Nä man får inte alltid det, jag har sökt ett par gånger redan och har fått lämna prov först för odling och sen fått antibiotika eller sulfa. Men om det inte visar sig nåt så får man inget även om misstanken är stor. det är nog väldigt olika på olika doktorer skulle jag tro. Men dom vill ju inte skriva ut i onödan. Jag har annars ett par av gångerna bara haft urinrörskatarr och det svider och bränner när man kissar men utan bakterier, då kan dom inte mkt göra. trist för det är ett h.vete.
  • Lattelower

är det någon som vet vart jag kan gå på vattengympa för gravida dagtid här i stockholmstrakten ?

• Lattelower

jo visst har du kännt din första sammandragning. Jag har Många / dag vissa gör ont och andra inte. Men varje gång blir magen hård som bara den. nästan alltid bara höger sida. Livmodern är lite högervriden på de flesta fick jag höra av min BM. så det är som det ska. Om man ska se nåt possitivt med det så kan du ju passa på att mäta hur stor den är då så kan du på så vis se hur mkt det växer :) Är ju lite enklare att känna kanterna när den är så spännd.
    Sälv är jag sjukskriven några veckor nu för att se om dom onda sammandragningarna / prematura verkar går över.
    för mig hjälper värme om det känns alltför jobbigt.
    Skickar med en länk där det står med om dessa sammandragningar.
    se.babycenter.com/pregnancy/antenatalhealth/physicalhealth/braxtonhicks/

• Lattelower

Kom just hem från BM. Vi pratade lite allmänt sen fick jag väga mig, drygt 5 kilos vilktuppgång. Sen mätte hon livmodern, fundusmåttet och fick det till 21 nästan 22 cm. Och sen lyssnade vi på hjärtljuden. Härligt att höra. dom slog 145 slag/min.
    Allt bra förutom mina kraftiga sammandragningar, tråkigt att bara gå hemma och ta det lugnt när det finns så mycket man skulle vilja göra och självklart så vill jag ju jobba. Dagarna blir långa här hemma.

• Lattelower

Jag hade inte heller väntat mig en sjukskrivning redan ( v 24). Men som sagt det är tydligt att det inte bara handlar om mig längre och det i sig är ju mysigt. Men långtråkigt blir det.

• Lattelower
    velvet skrev 2011-05-16 14:40:08 följande:
    Någon som vet hur det funkar om jag vill ta ut alla dagar i månaden när jag är hemma med bebis, så att mina dagar räcker i ett år ungefär. Sen vill jag fortsätta vara hemma med henne i ett halvår och då plugga på distans... Går det?

Visst har jag rätt att vara hemma 1,5 år från mitt arbete?
    om du tänker plugga istället för att jobba så att säga så måste du söka tjänstledigt för det även om det är på distans. super krångliga regler men ring arbetsförmedling eller försäkringskassan så får du ett helt korrekt svar.
  • Lattelower
    She is Me skrev 2011-05-17 08:35:57 följande:

sitter å googlar på stödstrumpor.... mina fötter har börjat svullna redan Gråter  ser inte fram emot en sommar i stödstrumpor, men vad tusan ska man göra... nån som har tips på sidor med fina strumpor, som kan fungera till sommar klädsel?!

har hittat dessa hittentills:

cocoz.se/

www.pahnemedic.com/product.php?iProductId=566

Jag har köpt från cocoz och dom fungerar bra. dom är dock små i storlekarna så du vet. Det finns ju massor med roliga strumpor men om det är fint till sommarklänning och så det vet jag inte. APoteket har dock stödstrumpor i nylon, .ite diskretare och inte lika varmt skulle jag tro.
  • Lattelower
    lillagreizn skrev 2011-05-17 12:16:07 följande:
    Kände något så sjukt obehagligt igår hade behövt lite råd från er.   När jag kom hem från jobbet igår så gick jag på toa,
    pissade och då känner jag av en sjukt obehaglig smärta, samt ett tryck neråt i buken, kändes precis som att jag pressade nått neråt när jag pissade?  Hade svin ont eferåt och smärtan höll i sig även 5 timmar efteråt då jag skulle gå och lägga mig, någon  som vet vad det är eller varit med om nått liknande??

Vet inte om det spelar någon roll men jag har iaf låg moderkaka.
    Så får jag ibland när jag kissar, allra helst om jag varit kissnödig länge. det är som om blåsan får kramp efter att man kissat. det gör rent ut sagt jävligt ont. och är obehagligt. Vad jag förstått så kan man få kramp i den om den varit uttänjd ett tag och den plattas ihop av livmodern.
    Men kolla för säkerhetsskull så du inte har UVI då blir ju urinblåsan öm. Lycka till det är säkert ingen fara.
  • Lattelower
    Flisan79 skrev 2011-05-17 14:17:29 följande:
    Ja för mig blev det faktist bättre bara "vardagstressen" försvann (blev helt sjukskriven) och jag tog det coollugnt . Bebis stannade ju kvar till BF+5.
    här har ni en till med sammandragningar som gör ont och jävlas. värst är em och kväll. Jag är nu sjukskriven och går på extrakoller. som tur är så har inte livmodertappen ändrats något. Men jobbigt är det. hehe det är faktiskt jobbigt att bara varahemma och ta det lugnt också. Men men härligt att se och känna sparkarna så man vet att det är bra med lilla pyret där inne.
  • Lattelower
    Knitting Angel skrev 2011-05-18 13:21:14 följande:
    Min är aktiv som sutan emellanåt. Dock når hon inte revbenen än och än gör det inte ont men det är lite jobbigt emellanåt när hon är jätteaktiv. Någon gång har hon hållt mig vaken på natten men inte ofta det händer. Annars är hon väldigt aktiv på eftermiddagar och kvällar. Enligt BM som gjorde ul så gör hon en massa kullerbytter och diverse akrobatiska konster i magen och vill inte ligga stilla. Får hoppas det lugnar ner sig. =)

Är bara i vecka 21(20+5) än så länge. Kan säga att jag ibland funderar på när det kommer göra ont då hon sparkar rätt bra.
    Jo jag har också börjat fundera på hur det ska kännas framöver. Nu sparkas det hårt och vilt och magen spänns ju ut rejält i bland som om han försöker ta sig ut genom naveln ;) så tja det blir spännande att se hur det blir. är 24+6 nu.
Svar på tråden BF september 2011