• jessii87

BF september 2011

samma här. Är i vecka 8+0 o så gott som alla symptom är borta. Man blir ju lite orolig men det kanske man inte behöver vara.. Har börjat fundera på att betala för ett tidigt ultaljud för att få se det lilla livet i magen. Så att det verkligen finns där inne o mår bra.. =)) Men vet inte om det finns några risker eller om det är värt det. Man kan ju inte se några sjukdomar eller eventuella fel med barnet förän längre fram.... Det är ju såååå långt att vänta till v 16-18 som är då rutinultraljudet görs i vår kommun.

• jessii87

Hej! :)) Jag köpte mammaleggins idag. Mina jeans får jag inte på mej o mina vanliga leggins skär in i magen. Hehe magen såg mycket större ut med de på. Mysigt!!!

Nu har jag bokat tid för tidigt ul på Mamamia i Gbg. De gör på magen från v 9 o jag e i v 9+4 då. Nån som har erfarenhet från ul på magen så tidigt? Ser man något? :)) Längtar sååååå mycket efter att få se det lilla underverket. :)))

• jessii87

Åh vad roligt. :)) ser verkligen fram emot mitt ul. Men lite orolig är man trots allt. Tänk om nått är fel? Men äsch tänka positivt ska man göra o njuta. :))

• jessii87

Ja man är väl glad att man slipper känna av alla krämpor men samtidigt hade jag nog kunnat stå ut med något bara för o känna att det verkligen finns något där inne. Det känns nästan lite overkligt nu när alla symptom avtagit i princip. Visst är jag konstig i magen, med gaser o annat. Men det kan ju bero på vad som helst egentligen. På tisdag har jag bokat tid för tidigt UL. Det ska bli underbart att äntligen få se det lilla livet i magen. Hoppas hoppas verkligen det lever.

På mamamia i Gbg där jag ska göra mitt ultaljud gör de på magen från vecka 9 o jag är i 9+4 på tisdag. Hoppas verkligen man ser något... man betalar ju trots allt pengar för att få se.. Någon som har erfarenhet av tidigt ultaljud på magen? =))

Ha det super! O njut av denna underbara resa! Hjärta Skrattande

• jessii87
    sockerslav skrev 2011-02-06 10:07:26 följande:
    Går du på Mamma Mia i vanliga fall eller ska du bara dit på ultraljud?

Jag undrar eftersom jag går på barnmorskemottagningen på min lokala vårdcentral och där får man inte göra VUL om man inte har speciella skäl. Jag är bara så förbaskat nyfken så jag funderar på att göra ett UL privat. Kan verkligen inte vänta två månader till RUL. Så jag undrar om man bara kan boka en tid, betala och göra UL och sen inte ha med Mamma Mia att göra nåt mer......
    Nej går inte hos Mamamia annars utan ringde bara tid för att boka ett tidigt UL. Eftersom jag är ung o detta är första barnet o inte haft några komplikationer får jag heller inget VUL eller UL tidigare än Rul. Jag kände att jag inte vill vänta typ 8 veckor på att få se den lilla och ifall den verkligen lever där inne. Så jag valde faktiskt att betala för ett tidigt UL Skrattande Nu hoppas jag bara att allt ser bra ut där inne.
  • jessii87

Hej Allioppa!

Hoppas ni alla mår bra o njuter av graviditeten! =)) Har en liten fundering kring kläder för nyfödda. Jag är sån som inte kan hålla sej utan kommer väl att köpa lite då o då. Men vilken storlek ska jag satsa på? Tror ni 56 blir lagom den första tiden? Vad behöver man första tiden innan man vill ut o börja shoppa? =))

• jessii87

Någon som vet när man ska anmäla sig till försäkringskassan? Tar det lång tid med alla papper osv? Jag har nog tänkt söka havandeskapspenning från juli, när ska jag skicka in ansökan för det?

• jessii87

Någon som vet vart man kan köpa lite kortare gravid leggings eller liknade? Ska nämligen åka utomlands om 2 veckor o behöver lite sommarkläder...Har bara långa gravid leggings o de kommer bli alldeles för varma..Jag tycker tyvärr utbudet att mammakläder är under all kritik. Finns inte mycket snyggt.... Någon som har bra tips på snygga mammakläder? =))

• jessii87
    She is Me skrev 2011-03-28 21:22:39 följande:
    Ni som ska söka HP eller GP som det heter numera, hur tänker ni med semester och Gp?

Jag har tänkt söka att få GP 2 mån innan BF vilket jag förstått är då man kan få det som tidigast. Jag har BF 9 sept så får jag det beviljat går jag på GP från 9 juli och har då tänkt att inte ta ut nån semester utan sparar den. Det är ju bara en liten del av föräldraledigheten som är semestergrundande så det är väl bra att försöka spara så mycket man kan.....

• jessii87

Jag börjar bli lite nervös o spänd inför mitt RUL på fredag. Är i vecka 18+4 med första barnet o känner ingenting. Dock har magen börjat ta form o folk i min närhet frågar om jag är gravid... Jag är orolig för att den inte lever eller att det är nått fel på bebisen.. Jag gjorde ett tidigt UL i vecka 9 o då såg allt bra ut.... Usch vill bara ha fredag nuuuu!!!

• jessii87

Nån som vet om det är normalt att inte känna bebisen röra på sej i vecka 18+5. Det är mitt första barn har nog inte känt bebisen en ända gång.. Är så jäkla rädd att nått är fel =((

• jessii87

Hej!
    Jag tycker det hade var roligt och trevligt att få kontakt med andra blivande mammor och eventuellt träffas över en fika eller liknande.. finns det någon som känner likadant och bor i gbg trakten så hör gärna av er! =))

Jag känner ingen som är gravid o tycker det hade varit kul att få prata av sej...

Ha det bra!! //Jessica

• jessii87

Vi har börjat fundera lite över föräldrapenning och hur vi ska göra med antalet dagar vi tar osv osv... Är det någon som vill dela med sej av sina idéer, tips eller erfarenheter? Det mottages med stor glädje =))
    Hur ska man tänka när det gäller att ta ut de 90 dagar man har med lägsta nivå?

Tacksam för svar Skrattande

• jessii87

Hej hej. Jag har börjat förbereda lite för bebisen och har några frågor som jag tror att någon eller några här kan ge mej svar på! :))

Vi har köpt spjälsäng i helgen o tänkte kolla med er om ni har något bra tips på kudde? Behöver bebisen täcke eller räcker det med filt?

Vad har ni för tankar kring babysitter? När börjar den användas o finns det någon speciell ni kan rekommendera? :))

Tack så mycket!! :)))

• jessii87

hej hej!

Jag skulle vilja ha lite tips från er kunninga om hur jag bäddar barnvagnen som bäst i vinter. Jag har köpt en bugaboo camelon..funderar på att antingen köpa en åkpåse till att ha i vinter eller så kör jag med tjock overall o täcke o filtar. Bebisen kommer ju ligga i liggdelen hela vintern och där blir det ju varmare med locket o så. Sen nästa vinter är bebisen över året. Vet inte om det är "onödigt" att köpa en dyr åkpåse eller om det kommer att behövas.. Vad tror ni? Jag bor i Gbg, så vintrarna är väl förhållandevis milda.

Tack på förhand!

• jessii87

Hej hej!!

Jag börjar bli färdig med inköpen för det kommande pyret. Nu börjar dock funderingar kring nappar, nappflaskor, ersättning, blöjor, oljor, tvål, salvor osv osv..

När det gäller nappar, vad ska man tänka på då? Förstår att det är olika storlekar men det finns ju massa märken o sen silikon eller latex...Vad ska man välja?

Om amningen inte fungerar kanske det kan vara skönt att ha iallafall en nappflaska som är bra för nyfödda. Finns det nån som kan rekommendera nån särskild? Och bör man köpa ersättning och ha hemma ifall amningen inte fungerar? Isåfall vad ska man tänka på när man väljer ersättning?

När det gäller olja, tvål, salvor och liknande finns det något speciellt att tänka på? Vad behöver jag? Vilka märken är bra? Febertermometer, alvedon, nässug osv är det nödvändigt o skaffa innan pyret kommer?

Mycket tacksam för alla som orkar svara o dela med sej av sina erfarenheter o tankar.. =))

Svar på tråden BF september 2011