• Renni

BF september 2011

Nelia82 skrev 2011-07-13 12:37:00 följande:
    Var hos läkaren idag. Blev sjukskriven 50%, pga sammandragningarna. Strängt ordinerad vila i 3 veckor för att sedan följa upp hur det blivit. Det var ju på ett sätt tur att jag bokade en läkartid samt lämnade urinodling förra veckan för idag fick jag även veta att jag har GBS och UVI så nu är det antibiotika som gäller. Lite läskigt med GBS, jag är inte särskilt påläst kring det faktiskt. Ska prata med min bm om det när hon är tillbaka från semestern, har tid där om 1-2 veckor nånting. Känns lite otäckt det där med att man måste ha penicillin under FL så inte bebis smittas av det...

Någon mer här som har GBS?
    Jag hade GBS i min förra graviditet då jag även hade problem med sammandragningar ifrån halva graviditeten. Men denna gången har dem ej hittat några bakterier men jag ska lämna ett u-prov imorgon för att kolla om det kan hitta något eftersom jag nu har fått problem med sammandragningar igen.

Jag var jätte orolig för denna bakterier förra gången & jag var rädd för att jag inte skulle hinna få droppet i tid.
    Och det fick jag inte utan endast 1 timma innan hon föddes & samtidigt som de tog vattnet på mig.
    Men vår dotter var frisk som en lärka som tur var...Eftersom jag inte fick det i tid så kollade BB personalen Alvas andning & puls var 4.e timma i 48 timmar. Du får gärna inboxa mig om du vill prata mer om det eller undrar något =)
  • Renni

Jag håller med om att man känner sig som en gammal tant =)...
    Jag flåsar och stånkar när jag ska klä mig & att duscha är ju en riktigt kondispass nu för tiden... haha... Att raka benen är maraton =)

Jag är dålig på att skriva här på tråden nu känner jag... Men jag följer & läser via telefonen. Men när jag ska skriva ifrån den så kommer inte hela stycket med vilket är jätte irretereande så nu skriver jag inte alls ifrån den. Blir bara någon gång ibland när jag sitter vid datan ( vilket är jätte sällan )..

• Renni

Missmarlyn: Åh gud vilken söt liten flicka =) Otroligt vad stort och fin och ser ut.... All lycka till er!

Melinda: Stackars dig! Hoppas att du har nära & kära som är med och stöttar dig i denna sitsen. Hoppas verkligen att det ordnar sig & att slutet blir gott! Styrkekramar till dig!

Idag har vi varit inne på förlossningen för jag har inte kännt av grabben sedan igår kväll & vanligtvis så är han en riktig cirkusstolle :)... men direkt när de kopplade på ctg-kurvan så började han studsa och härja som vanligt.. så himla typiskt!
    Men det kändes ändå bra att ha åkt in och kollat... Allting såg bra ut & vi fick åka hem efter 45 minuter. Men jag måste säga att jag fick lite kalla kårar när jag hörde hur en kvinna skrek för livet,.... :S

• Renni

Jag har gått upp 11 kilo sedan inskrivningen... Det känns som om det är mycket men o andra sidan är det ju inte säkert att man går upp sådär överdrivet mycket mer. Kan ju hoppas på det iallafall... Med tanke på att jag inte kunnat vara ute och gå på promenader eller träna pga av svår foglossning så kunde det ju varit mycket värre. Känns som om man inte kunnat styra så mkt över det =(

Usch... Idag har det varit en sån där "säger du minsta lilla fel så dör jag".,... Jag har gått runt med gråten i halsen hela dagen lång. Sen har vi en dotter som är i trotsåldern och jag har varit ensam med henne idag och det sätter verkligen tålamodet på prov och det är verkligen en utmaning att hålla hormonerna i schak.
    Fy bubblan för dessa otäcka monsterhormoner!!
    Halsbränna så in i bäng har jag också =(.... Får se om vi får en hårig bebis denna gången också.
    För det sa min barnmorska sist när jag var gravid med dottern att eftersom jag hade mkt halsbränna så skulle hon få mkt hår.
    Och det stämde verkligen, hon föddes med en stor kalufs och nu 21 månader gammal så går håret ner till blöjkanten :)
    Ska bli intressant att om det är slump eller om det stämmer :D

• Renni

34+0 idag & jag har varit hos barnmorskan för en kontroll.

Sf: 32 cm
    B/t: 116/70
    Vikt: + 14 kilo

Idag pratade vi om förlossningen. Måste säga att jag fick lite kalla kårar.
    Min första förlossningen gick jätte fort, ifrån att jag var öppen 4 cm & tills hon var ute så tog det 60 minuter.
    Och min barnmorska sa att jag skulle räkna med att föda snabbt även denna gången, så inget gå hemma och vara envis utan jag måste åka in fort som attan till förlossningen för att undvika föda hemma. Hon skrev in detta så att personalen på förlossningen vet hur det gick sist så att inte dem kommer med "stanna hemma och ta en alvedon" utan att jag får komma direkt.
    Men därimot så tog det väldigt lång till att öppna sig till 4 cm, så den biten var mkt långdragen.

Nu känns det så verkligt på något vis när vi har pratat om förlossningen & jag känner mig faktiskt lite rädd att inte hinna till sjukhuset. Men jag får försöka att inte tänka på det utan ta det som det kommer..
    Någon mer som har erfarenhet utav snabba förlossningar?

• Renni

Lillagreizn:  Vad skönt att dem är så nogranna och kollar upp dig & bebbi så bra. Blir det snitt så kommer det gå jätte bra =) Får se det positivt att slippa gå de sista jobbiga veckorna och slippa oroa sig för att bebisen inte mår bra.

Läser att ni pratar om husremoveringar, vi (läs sambon) håller också på att fixa ordning hemma... Denna veckan har han gjort vår dotters rum & även målat alla bruna snickerier och även trappen ner till gillestugan. Blir verkligen jätte fint.
    Vi flyttade in i huset november förra året och sedan dess har vi lagt nya golv i hallen, köket och vardagsrummet. Även målat & tapeterat alla de rummen också. Nu är det vårat & den kommande bebisens sovrum som står på tur men vi har bestämt oss för att lägga all renovering på is tills nästa år. Dels för att vi kommer inte ha den tiden eller orken att bo i renovering & även pengamässigt så måste vi spara ihop lite. ( Det är ju inte flottigt att vara hemma med fp precis )...
    Kul att läsa att det finns andra som bor i renoveringar =)
    Och vad ni gör vi för något :D

• Renni

Man kan få såna sammandragningar när magen kör igång :) så det är säkert ingen fara om det ej fortsätter såklart!

• Renni

Här är en till som fick åka in på förlossningen igår... men åkte hem utan bebbe!

Det började på natten att jag kände av lite normala sammandragningar. På morgonen hade jag lite värk i nedre delen av magen men tänkte att det blir nog bättre, så vi åkte till Ikea som planerat. Men väl där 8 mil hemifrån så känner jag hur värken tilltar och att sammandragningar kommer tätare & kraftigare så jag ringer in till förlossningen och vi åker dit.
    Fick sitta med en ctg-kurva som visade att jag hade små värkar ( eller kraftiga förvärkar som barnmorskan kallade det )....
    Jag trodde inte mina ögon när jag såg den där toca-mätarn för jag tyckte inte att jag hade så pass ont ändå utan mer som lite molande värk.
    Barnmorskan kände på tappen och den var typ bara -0,5-1 cm lång och jag var öppen så hon fick in "fingerblomman" som hon så fint sa =)..
    Jag fick två panodil innan vi åkte hem igen men det hjälpte inte ett skvatt & på kvällen sen kände hur det värkana satte sig i ryggen också och det tänkte jag att nu sätter det igång ordentigt men jag somnade och vaknde idag på morgonen.
    Dock har jag förvärkar mest hela tiden tycker jag...

Det var ändå rätt skönt att det inte satte igång igår för jag hade inte packat NÅNTING så jag kände mig lite oroad för det när vi satt på förlossningen. Så idag har jag gått igenom allting så nu det är det fördigt för avfärd ifall ifall =)

• Renni

Mymy: jag är i vecka 36+3 idag så det är ju ingen fara om han skulle komma :) det är skönt att veta!

Svar på tråden BF september 2011