Inlägg från: lillagreizn |Visa alla inlägg
  • lillagreizn

BF september 2011

Någon som vet om man kan välja att bli sövd istället för att bara få ryggmärgsbedövning eller vad det nu är man får, när man ska göra planerat snitt?

Imorgon på morgonen fattar dom beslut om vad som ska göras lät det som i torsdags och lördags iaf, är så sjukt nervös. Kanske man får se sitt lilla pyr imorgon Glad Herregud har som inte riktigt fatta att jag ska bli mamma Drömmer
  • lillagreizn
    laref skrev 2011-08-07 21:13:32 följande:
    Vet inte om man får välja, det är alltid en ökad risk att bli sövd så tror inte direkt att det är ett alt.

Sen är det ju att tänka på med att sövs du får du inte se din lilla bebis på ett bra tag..
    83Lovika skrev 2011-08-07 21:18:14 följande:
    Du kan säkert välja att bli sövd men de kommer nog propsa mkt på att du ska vara vaken.
    Några av mina patienter vet jag har velat bli sövda men narkosläkarna har alltid lyckats övertala dem att vara vaken istället. Man kan få en dos att slumra på/ sova utan att för den skullen vara djupt sövd = intuberad. Man blir lixom bara djupt avslappnad o sover till o från men andas själv

Håller tummarna för dig imorgon då.  
    Har inga problem med att jag inte kommer få se bebisen med en gång, det hinner jag göra senare. Jag tror däremot att jag kommer få panik av att inte kunna röra mig! Känner ganska stor ångest inför det, så får väl prata med läkarna.
  • lillagreizn
    Jennypenny83 skrev 2011-08-07 21:41:53 följande:
    Frelin: Stort grattis, hon är ju hur söt som helst!!

Lillageizn: Riskerna är fler och större vid narkos, men tror det handlar lika mycket om att du riskerar att ångra att du inte var med i själva födelsesögonblicket sedan. Det är en stor del i bearbeningen av att bl förälder och ett oerhört stort ögonblick oavsett om man föder vaginalt eller med KS.

Vi lyckades ta magbilder här hemma idag! Ligger i magbildstråden för interesserade :)     
    Man måste juh fråga sig själv oxå vad man mår bäst av. Jag kanske kommer ångra att jag inte såg bebisen vid första ögonblicket, men samtidigt kommer dom nog fara bort med bebisen ganska så fort och börja joxa med den, med tanke på att den är liten. Jag kommer juh veta med mig att jag mår bäst av att bli sövd med tanke på att jag tror jag kommer drabbas av panik om dom bedövar kroppen och jag inte kan röra mig.  Jag får halvt panik bara nån håller fast mig eller min fot somnar och inte vaknar på en gång. Pyskiskt påfrestande det här, vill bara få ett slut på allt.

Har blivit sövd förut så det har jag erfarenhet av, men vet juh att riskerna för bebisen ökar, måste verkligen prata med läkarna om det här.
  • lillagreizn
    Zenobia skrev 2011-08-07 22:28:15 följande:
    Så var det för mig med mitt snitt, ja fick panik när bedövningen började släppa. Det är ingen kul upplevelse, men hör annars om det finns nåt lugnande att ge som dämpar paniken. Kanske funkar det med ist för att bli sövd.
    Ett alternativ om dom ska ha mig vaken är att jag är så jävla drogad att jag ändå inte är där. Kan säga att jag redan nu är skakig och känner ångest över att inte komma känna av min kropp, får se vad man beslutar sig för. Är förvånad över att dessa tankar inte kommit förut.
  • lillagreizn

Fy fan vad jag har sovit dåligt inatt, har inte kunnat slappna av, har legat och vänt mig samt drömt en jävla massa dom gånger jag lyckats somna. Om dom inte fattar beslut idag så tänker jag kräva att dom gör det för min egen skull, jag klarar inte av att leva i den här världen av ovisshet längre! Kommer sluta att jag kommer vara ett sånt jävla nervvrak annars nu får det faktiskt vara nog. Även om det bästa för bebisen är att vara där inne, men om bebisen nu verkar må så bra så borde jag inte behöva fara på kontroller heller. Dom vet juh att den inte växer som den ska dvs att den inte får nog med näring så varför vänta, den kan juh inte ligga hur många procent som helst efter.

Kanske det snart slutar med att dom väntar förlänge så att man har en jävligt slö bebis som inte klarar av saker på egen hand, utan kommer behöva en massa extra resurser, för det är väl dit det är på väg. Läkaren jag träffade i lördags var förvånad över att jag fortfarande hade kvar min bebis i magen för det var han inte beredd på! Så nu jävlar får det hända nått eller så får dom släppa mig helt, för snart går jag in i väggen mår så psykiskt dåligt av allt det här Obestämd

• lillagreizn

Är nu mera inlagd på förlossningen med ett blodtryck på 150/100. Bebisen är planerad att tas ut med snitt i morgon om inte mitt blodtryck eller något annat förvärras under dagen. skönt att detta får ett slut men då börjar istället en annan resa i morgon med lång sjukhus vistelse, men det ska jag klara av :) läkarna lyssnade inte direkt på mig angående sövning vid snitt men ska prata med dom senare idag. Sa att alternativet är att dom drogar mig så mycket så jag är borta men ändå vaken, men det kunde dom inte, så får se hur det blir kommer drabbas av panik på operationsbordet annars.

• lillagreizn

Igår klockan 8.30 föddes världens finaste kille genom kejsarsnitt, han skrek redan innan dom hade fått ut han helt och hållet Glad Jag var dock sövd som jag ville så jag fick veta det senare. Han vägde 1856 och var 44 cm lång. Verkar vara en riktig kämpe, han ligger i öppen kuvös, med sond och nån blodsocker apparat. Fick hålla han redan igår när jag orkade vara uppe på benen och sambon hade hållit i han redan innan dess Skrattande Han har inte direkt nå prematur drag och är född v.35+4, han var fin i färgen direkt han kom ut och har rätt så mycket hår. Han har inte behövt någon andningshjälp eller någonting annat från första stund, så det känns tryggt.

Orkar inte riktigt skriva mer än så men jag återkommer när jag återfått orken, jag var uppe på benen första gången 2 timmar efter operationen och kollade på vårat knyte och idag känner jag mig nästan helt återställd har duschat och har mina vanliga kläder, ser verkligen fram i mot den här dagen Skrattande

• lillagreizn
    Helt sjukt att våra lilla guldprins är hela en vecka gammal idag! Vars fan tog tiden vägen jag har inte ens hunnit blinka Tungan ute
    Han firade det iaf med att ha gått upp hela 35 gram sen igår, så nu har han uppnått födelsevikten igen + lite till Glad
    Sedan fick vi även ha han inne på rummet inatt för första gången och han har sovit rätt så bra faktiskt jag är imponerad,
    han är så duktigt våran lill kille i allt han tar sig för så t.o.m, läkarna undrar vad det är för underbarn vi fått Skrattande med tanke på att han är för tidigt född och väldigt liten så hade dom inte förvänta sig framsteg i denna takt, så tror inte vi blir här lika länge som planerat Glad

• lillagreizn

Jag vet att jag i början verkligen inte ville bli snittad att jag trodde att jag skulle ha mycket svårare att ta mig till han och att jag skulle känna mig snuvad på en förlossning. Men det gör jag inte idag utan jag ser ett snitt som det andra alternativet att födas på. Jag känner mig inte ett dugg misslyckad och inte heller mindre kvinnlig för att jag inte fått chansen att föda vaginalt. Bebisarna måste ut och det finns två sätt att föda på, man måste juh se till barnets bästa. Visst vill man kanske gå igenom processen tillsammans med barnet, förlossningsarbetet osv, men som i mitt fall där det blev planerat snitt så kunde jag bestämma om jag ville vara vaken eller sövd, samt prata om känslorna kring det osv.

Jag tror att allt för många ställer in sig på att föda vaginalt och inte ens ser snitt som ett alternativ men jag tror att det är lika viktigt att se det alternativet som en förlossning process i sig, för det är just det, det är, chansen finns för alla, det kan faktiskt var just du som blir snittad.

• lillagreizn
    Hur länge brukar man blöda efter förlossning/snitt? Jag har redan slutat blöda sen typ 3 dagar tillbaka, ska man inte blöda i flera veckor, eller är det någon som vet om blödningarna bara kan ta en paus för att sedan fortsätta???

Känner mig lite konstig när det redan slutat Obestämd
  • lillagreizn
    Frelin skrev 2011-08-23 13:44:05 följande:
    Kallevallevanna: STORT grattis!
    En riktig liten tjockis. Min Jessie är 48 cm nu men vägar 2760 gr. Så snacka om skillnad.
    Nu vill vi se bilder på underverket!
    Stort grattis igen! :D
    hehe tänk min lilla som bara väger 1981gram nu och är 44 cm Tungan ute
  • lillagreizn
    AngelandDevil skrev 2011-09-16 17:59:26 följande:
    Nu har vi vår son hos oss, han föddes den 13 september, vägde 3340g och var 49cm lång. En riktig liten sötnos, hehe! Flört Han föddes med andra ord 7 dagar innan BF och förlossningen startade med vattenavgång. Inte det vanligaste kanske!
    Grattis till sonen :)) Verkar vara många pojkar som tittar ut
Svar på tråden BF september 2011