Cornellia skrev 2011-02-02 22:19:51 följande:
Men är det inte ett stort ansvar för din sambo att lämna barnet till dig?? Och är det inte lättare/roligare för dig att ha barnet när dom börjar bli lite medvetna?
Inget påhopp mot just dig, ni gör ju givetvis som ni vill, och jag ska inte på något sätt lägga mig i det.
Det är mer allmänt denna tankegång jag reflekterar över. den är så vanlig, men samtidigt så konstig (i mitt tycke)
Givetvis vill min man oxå vara hemma med sitt nyfödda barn och kunna sjunka in i föräldrarollen, och givetvis vill jag oxå vara hemma när barnet börja "leka" osv.
Det beror nog lite på hur man är som person. För i princip är jag absolut enig, rättigheterna ska vara lika. Men helt praktiskt hade jag haft svårt för att helamma och jobba samtidigt. Jo, jag kunde pumpat, men iså fall kunde jag lika gärna gett ersättning. Det var jag inte inställd på mentalt. Jag menar bara på att den aktuella parrelationen måsta vara avgörande, inte principer. Så länge man kommer överens, så kan inte jag se att det inte är jämnställdhet.
man kan fortfarande få en jämnställd föräldraroll och förebygga en primär förälder. Det kräver bara att när den som jobbar kommer hem, tar över ansvaret för barnet. Vi har aldrig haft problem med att bara en kan trösta etc.