Inlägg från: kantarellkisse |Visa alla inlägg
  • kantarellkisse

BF september 2011

SannaMac skrev 2011-02-02 20:35:29 följande:
    Fast nu blir jag ändå orolig, när jag läser på sköldkörtelsidan och ser att jag definitivt borde ha blivit kollad för flera veckor sen. Har haft TSH på 3-4 nånting och låg på 1,5 i början av december... men nu, tänk om jag höjts skitmycket?? Hur snabbt kan sånt gå? Står ju att risken för missfall ökar. Och, gulp, läste att högt TPO-ak ökar risken för moderkaksavlossning. Det haqr ju jag, och det hjälper inte levaxin för heller... jag har typ 400% förhöjt. Fan, man ska inte läsa så mkt...
    När ska du ta ditt prov? Försök få det gjort så snart som möjligt, svaret borde du ha samma dag och då kunna justera upp dosen (man kan göra det innan iom att just detta att ligga pressad inte är farligt, men det blir så struligt med provvärdet som dr då tror är resultatet av den medicinering du borde ha haft och inte ditt eget mixtrande)
  • kantarellkisse

Ni får sammanlagt 390 dagar med SGI-ersättning, dessutom 90 dagar med lägstanivå (180kr/dag innan skatt). Jag hade nog inte sett det som ett problem att vara hemma 6 månader och låta en partner vara hemma sedan - längre än 6 månader brukar väl inte så många helamma? Nu har jag förstås ingen att dela med så det är ju inte en så stor fråga här.

Könsroller ja... Jag kan nog upplevas som lite rabiat ibland jag också. Men också praktisk. Väninnan, som fick tvillingar för tre månader sedan har redan börjat dumpa barnkläder på mig, det mesta i sin tur ärvt från deras storasyster. Och det är en himla massa rosa. Vilket liksom inte känns så viktigt för mig ändå. Men jag fick helt våldsamma  reaktioner från kollegor vid kaffebordet - tydligen är det känsligt att klä en son i rosa (för mig känns det mer besvärligt att cementera en dotter med allt detta rosa men...) Jag vet inte riktigt vad de tror det ska göra?

• kantarellkisse
    Cornellia skrev 2011-02-02 21:52:33 följande:
    Man har väl 480 dagar per barn?

Jo, det är det där med ammningen så är problemet, men det måste helt enkelt lösa sig, jag vill inte vara hemma heltid ett år, vilket jag isf måste. Vi får helt enkelt lösa det med att pumpa, eller så får maken komma med ungen till mig

Jo jag vet att jag är fånig när det gäller det där rosa, men som det är nu så finns inte ens vagnen vi vill ha i rosa. Det var mer ett exempel på hur styrd man är av konstiga könsroller. Det är som sagt var tur att jag har en man som inte alls har fattat det där med könsroller, jag måste intervjua hans föräldrar, för nått rätt har dom gjort!
    Rent tekninskt har man 390 SGI-dagar per förlossning (man får inte fler såna dagar om man får tvillingar alltså) och 90 lägsta-nivådagar per barn (dvs 180 lågdagar vid tvillingar)
  • kantarellkisse
    Chasingdreams skrev 2011-02-04 07:29:33 följande:
    En bra grej för alla oss som kämpar med illamående (såg det i en iphone-ap):
    Ca 7/10 kvinnor mår illa under graviditeten. Kvinnor som mår illa får i mindre utsträckning missfall.
    Mmm... och för mig som inte har något direkt illamående (bara om jag stressar iväg till spårvagnen när jag vaknat, behöver ta det lite lugnt om jag ska klara resan) tog jag det som ett kvitto på missfall. Det är galet ångestframkallande att vänta och söka tecken... men efter fyra tidiga missfall och fyra års behandlingar finns det liksom ingen annan väg misstänker jag - jag kan bara oroa mig. Men det blev lite bättre efter att jag såg hjärtat slå. Då är det inte ett skämt i alla fall, jag är verkligen gravid
  • kantarellkisse
    M y skrev 2011-02-04 16:07:34 följande:
    Jaha och det säger du nu? Haha
    Jag vet exakt när jag hade ÄL då jag körde med ClearBlues ägglossningsstickor.Får hoppas att min sambos är segare än exmakens Drömmer
    Ärligt talat spelar det ingen roll vad det blir,men jag kan ju inte ljuga om att en flicka hade varit roligare att få efter två pojkar.
    Fast du vet inte exakt... Det är 12-48 timmar till ägglossning efter att LH stegrat. Fast om du testat bara en gång varje dag kan LH ha varit stegrad i 24 timmar redan och ägget släppt när du får positivt...

Om vi leker med tanken att ni hade sex samma dag stickan slog om och du faktiskt såg stegringen rätt nära till när den skedde kan det ju ha varit så att ägglossningen inte skedde förrän 2 dygn senare och rent tekniskt blir det fler flickspermier som fått chansen. Om ni haft sex flera gånger inom den tiden bör det vara jämlikt... Då finns flickspermierna från förra gången därinne och väntar redan medan pojkspermierna från denna gången pilar dit och kommer ikapp och då har man ju inget att gå på. Typ...
  • kantarellkisse
    M y skrev 2011-02-04 22:24:53 följande:
    Öööö,förstår vad du menar med allt det där är nästan som kinesiska för mig Skrattande
    Jag vet bara att på söndan gav den inget utslag men det gjorde den på måndan 20/12... så om jag förstår dig rätt är det 50/50 enligt den där teorin?
    Det beror väl på era sexvanor

Men om du tog ett test på söndagen morgon och sedan ett på måndag morgon kan den ju "egentligen" ha slagit om redan två timmar efter att det var negativt på söndagen eller hur?

Men bortsett det, att LH stiger kraftigt (det som ger glad gubbe på stickan), betyder att sista signalen om att äggblåsan ska brista har gått. Från den signalen till att äggblåsan brister kan det vara 12 till 48 timmar. Testet säger inte att det ÄR ägglossning utan att det SKA BLI ägglossning.

Om ni hade sex på måndagen och ägglossningen skedde 24 timmar senare är det bra för flickspermier. Hade ni sex på tisdagen gynnar det pojkspermier. Hade ni sex båda dagarna så är det väl 50/50... Väldigt förenklat typ...
  • kantarellkisse
    SannaMac skrev 2011-02-05 09:18:47 följande:
    Hörnini som kan det här med barnvagnar: Vi fick en begagnad Emmaljunga igår, min gamla au pair-familj som var uppe från Tyskland och passade på att ge oss den i present. Schysst, eller hur? Men, problemet är att den har stått på deras vind sedan barnet (som nu är 3 år) vuxit ur den, och det har blivit fuktränder i själva "liggpåsen" och på sufletten (där det även finns mögelstänk). Hur göra?? Min sambo har letat runt på nätet efter butiker som säljer Emmaljunga (tror detta är en classic av något slag... väldigt rymlig liggdel, praktisk men ganska stor, liksom) men hittar inget. Den här kan max vara 3,5 år gammal vad vi förstår.

Vi ska ju försöka tvätta allt som går att tvätta, men sufletten blir svår och vi vill ju inte riskera att vår lilla bebis ligger bland mögelrester... Hjälp! Den är väldigt fin i övrigt, så vi vill förstås ha den.
    Det brukar väl finnas en del spraytvättgrejer som är bra just för mögel? Bara akta så att det inte är typ klorin i (jag har tvättat tapet med det och tja... det blir i alla fall spännande batikmönster). En del vagnar kan man på nåt vänster också få¨av tyget på sufletten och då går det ju att lägga i maskinen. Det borde fungera utmärkt på liggpåsen för övrigt (om du menar en mjuklift brukar det gå att dra ur bottenskivan så att man kan tvätta i maskin) Även mögel ska försvinna i maskinen även om själva ränderna kan bli kvar.

Jag har fått en vagn där själva topplocket (öh... förstagångsgravidas vokabulär är ljuvligt eller hur?) saknas till liften så jag har faktiskt gjort mitt första inköp som gravid och traderat till mig en hårdlift och en skötväska för den höga summan av 141kr Får bara hoppas lillsudd har ett hjärta som slår även om 1,5 vecka. Jag är grymt orolig för det faktiskt... Men blir det inga magbarn får jag väl ge bort grejerna.
  • kantarellkisse
    BonBon skrev 2011-02-05 19:39:54 följande:

...
    Hej, hoppar in lite här. Vad säger du? Har man försvagat immunförsvar när man är gravid?

Hjälp, det har jag inte hört förr. Men det kanske är så.

Ja och nej... oftast lär man inte märka det. Men det sjunker litegrann i samband med infästningen för att tillåta att främmande DNA existerar utan att stötas bort. Men det ska egentligen inte påverka hela kroppen jättemycket, livmodern är gjord för att ha lägre immunförsvar och vara en mer tillåtande miljö för främmande DNA.

Jag har ätit kortison fram till v 7 eftersom den här mekanismen inte fungerar så bra för mig och mitt embryo inte alls delar gener med mig - det blir lite samma effekt men betydligt större eftersom man rätt effektivt slår ut mitt immunförsvar så att inte så mycket återstår (det är därför man får kortison vill allergi - för att det är immunförsvaret som fått kortslutning - men det är ett sidospår). Hursomhelst är min slutsats efter att ha varit på kortison större delen av förra året att jag inte blir sjuk lättare, men att jag har svårare att fajta sjukdomar. Det tar längre tid att bli frisk helt enkelt. Eftersom mekanismen är densamma vid graviditet, skulle jag tro att det är ungefär så. Man blir ingen virusmagnet men det kan ta längre tid innan man blir frisk. För egen del betraktar jag nog det som ett uppköp dock, med kortisonet borta hoppas jag att jag ska vara lite mer motståndskraftig än jag varit. Graviditeten till trots...
  • kantarellkisse
    Flisan79 skrev 2011-02-06 13:57:25 följande:
    Kan ju säga att jag både badat badkar (utan att tänka på temp, visste bara att man inte ska hjärtat under ytan) och med 2 an i magen var jag på äventyrsbad i v 27 och badade då även i bubbelpoolen. Att undvika allmänna pooler låter ju lite att ta i med tanke på att det finns vattengympa för gravida!?

När jag var på Hasseludden på min födelsedag var det dessutom massa höggravida där...hmm....inget bubbel men 40 gradit vatten....själv hoppas jag på samma lyxiga present i år igen.
    Jag misstänker att svaret syftar på allmänna bubbelpooler, inte pooler i allmänhet. Och ska man undvika att bada i 12 veckor. Ooops... Jag badade inte de tre veckor som kliniken sagt att jag skulle låta bli för infektionsrisken (man hade ju gått in med en kateter genom livmodertappen) men sedan har jag både badat hemma i något som nog kan ha varit lite varmt då (jag menar 37 grader - då kan det lika gärna vara liksom... fesljummet vatten är ju skitkallt) och simmat som vanligt på mornarna innan jobbet.
  • kantarellkisse

Igår började mardrömmen med blod.Mycket och färskt. Och även om det är borta nu får jag ont när jag rör mig längre stunder. Så läkarna i Polen har beordrat ökat progesteron (graviditetsbevarande hormon som jag får extra av och nu då extraextra) och sängläge i tre dagar. I och med att blödningen stannat av och tappen är stängd betraktar de det som hotande missfall och inte som missfall. Gynakuten vill däremot inte träffa mig eftersom de ändå inget kan göra, så jag vet inte om lillsudden har ett hjärta som slår fortfarande eller om jag ligger i sängen alldeles i onödan. Jag ska höra av mig om jag blöder supermycket eller får jätteont. Har ett inbokat VUL nästa vecka så jag får väl vänta på det... ska ringa min egen gyn imorgon och fråga om det är möjligt att få komma in och titta. För oron är värst, och den blir inte bättre av att ligga still och bara vara uppe i 15-minutersintervaller för kattmatning, toabesök och mat till mig.

Svar på tråden BF september 2011