Inlägg från: vanligmänniska |Visa alla inlägg
  • vanligmänniska

BF september 2011

Vet att många har beskrivit olika smärtor i ljumskar och fogar och nerver och annat. Men jag måste ändå fråga om ni tror detta är samma. Har senaste dagarna haft sjukligt ont i ljumskarna, nertill (alltså inte övre delen av ljumskarna). Det konstiga är att jag inte känner något om jag är still utan det är enbart när jag belastar benen eller vänder mig i sängen. Just nu är det mest höger ljumske vilket resulterar i att jag haltar/stapplar fram.. konstigt, det gör verkligen ONT, men bara precis på en enda liten punkt!
    Säg att det har med fixering att göra eller något annat bra;)

• vanligmänniska
    Pendolino skrev 2011-08-16 15:48:06 följande:
    Låter ruskigt bekant. Har haft sån smärta i över 6 veckor nu. Det sitter liksom i dom nedre ljumskarna.
    Första hade jag det bara på höger sida, men sen 3 dagar tillbaka har jag fått samma symptom i vänster.
    Min BM säger att det troligtvis är ligamentsmärtor. Kan sitta i resten av graviditeten, men kan mildras en aning såfort bebis fixerat sig. Är så sjukt trött på denna smärta nu. Ser ut som om jag skitit på mig när jag är uppe och går, och ju mer jag belastar benet ju värre blir smärtan. Blir ofta soffliggandes resten av eftermiddagen/kvällen om jag ansträngt mig för hårt under dagen.
    Okej. Härligt om det skall hålla i sig ett tag till.. eller inte.. går ju att leva med, men jösses, det gör ont! För mig strålar det varken ut i ben eller rygg, det är verkligen mest en punkt på vardera sidan. Men har idag tagit det väldigt lugnt så knappt besvärats av det alls.. förutom vid alla toalettbesök och kylskåpsbesök :)
    Imon väntar mitt bm-besök. Då skall vi prata förlossning och önskningar. Skall höra med henne med vad de har för riktlinjer om hinnsvepningar, låter som något som jag gärna skulle vilja testa!
  • vanligmänniska
    velvet skrev 2011-08-17 10:22:59 följande:
    Är det någon här som hyr babyskydd? Måste man hyra från sitt eget fförsäkribgsbolaV
  • vanligmänniska
    velvet skrev 2011-08-17 10:22:59 följande:
    Är det någon här som hyr babyskydd? Måste man hyra från sitt eget fförsäkribgsbolag?
    Vi har hyrt det första skyddet. Var och kollade hos Babyproffsen först men blev lite tveksamma då deras stolar kändes så gamla, smutsiga och osäkra. De sa att de var godkända av NTF så det får man ju lite på men kändes sådär.. istället fick vi tipset av en mamma i affären att hyra via ett sjukhus så det gjorde vi! De hade helt nya stolar (brio Primo) som man fick hyra med bas för 500kr. Sjukhuset ligger dock inte i kommunen vi bor utan min hemkommun, så värt att kolla upp alternativ!
    Detta blev ju både billiagre och kändes mycket säkrare och bättre!
  • vanligmänniska

Precis hemkommen från BM v36+5

Sf-mått 36
    Hjärtljud 135
    Blodtryck 100/65

Övriga värden skippade vi då de brukar ligga stabilt.
    Blev förövrigt lovad hinnsvepning nästa besök, v 38+5, känns så skönt! Hon sa att de som ville fick, sen kunde hon inte lova resultat, såklart. Så HOPPAS tappen är lite mogen då så det hela kan hjälpa till lite!!!

• vanligmänniska

Fråga, länken till magbildstråden.. jag hittar varken del eller själva sidan!

• vanligmänniska
    Dior skrev 2011-08-23 17:12:30 följande:
    Jag vet faktiskt inte hur det går till, men min Bm sa att hon kunde göra en men jag måste ha gått en vecka över tiden, annars gör hon inget. För jag jag sagt hela tiden att jag INTE vill gå över tiden eftersom att jag gjorde det förra gången. Så jag hoppas att hon har lyssnat på mig.
    haptic skrev 2011-08-23 17:24:04 följande:
    Jag gjorde en hinnsvepning med förra. Jag tror jag hade gått ett par dagar över tiden, men det går att göra i förebyggande syfte med. Jag ska be min BM om det denna gång. Vad BM gör är att känna efter om tappen börjat mjukna något. Om den har det så försöker BM lirka upp den lite med ett finger eller två, bara för att "väcka" kroppen. Plus att man får svar på om tappen börjat "mogna" och göra sig redo, vilket kan vara intressant. Det kan göra lite ont och man kan få sammandragningar efteråt, men det finns inga garantier för att det snabbar på förlossningen (iaf inte om tappen är helt omogen). Det har eg inget med att svepa hinnor att göra.. men jag vet många som det funkat för.
    Jag bad ju min barnmorska att göra en hinnsvepning på mig.. just för att kanske/förhoppningsvis reta igång något! Nu har jag ju inte varit gravid tidigare men är ändå orolig för att behöva gå över tiden och få ett "stort" barn. Har fått klart för mig flera gånger att det inte är någon fara med ett stort barn, men tanken skrämmer mig om något skulle hända.
    hur som haver, v 38+5 kommer jag vara i då hon gör det, sen gör hon det igen om jag vill. Är tappen inte mogen så är den ju inte, men kan vara lite kul att kolla läget.  ........trots att jag är sjukt obekväm och nervös när gynundersökningar nalkas! Får se det som en övning inför förlossningen!
  • vanligmänniska

Var igår ute och skulle köpa amningsbh och toppar. Bh var inga problem att hitta (om än att storlekar kan vara ett mysterium) men toppar och linnen. Köpte hm's amningstoppar med liten ärm, men är på jakt efter ett "spagettilinne" med sån där avtagbar bröstficka.. någon som vet vart man kan hitta sådana eller om det ens finns?

Idag är jag 38+0 och längtar oändligt efter att allt skall starta! Inga känningar alls förutom illamående dygnet om, känns nästan som man vore nygravid igen.

Och GRATTIS alla ni som fått träffa era små, jag gläds med er samtidigt som den egna längtan växer enormt!

• vanligmänniska

Kom precis från barnmorskan, v 38+5

sf-mått 37 (ja säg när det skall stanna av?)
    bl.tr 110/60
    hjärtslag 138
    läge fixerat

Gjordes även en hinnsvepning, och kan säga till er som skall göra en och som kanske är oroliga: i mitt fall kändes det nästan ingenting! Ilade liiite när hon drog i tappen som hon sa men någon smärta var det absolut inte. Tappen var mjuk, men inte utplånad och hon fick in ett finger lätt så hon kunde pilla på huvudet. Hoppas kanske att det skall ge något.. känner ingenting alls nu, men dagen är ung =)

• vanligmänniska
    Zargenta skrev 2011-08-31 11:44:16 följande:
    Min BM på MVC skyller på att "om du skulle börja störtblöda så är det så långt till närmaste sjukhus" och barnmorskorna på förlossningen tycker att det är mest obehag för kvinnan, ingen verkan...
    Konstigt att det skiljer sig såpass. Min barnmorska varnade att det ev kunde blöda något under dagen, men inte mer än så. Hon har ju inte gjort något mer än att se hur tappen ser ut, ser om hon kan få in ett finger eller två samt retat lite på tappen, knappast dragit (även om det är så man säger).
    Och att det skulle vara obehagligt för kvinnan kan väll kvinnan själv få bestämma. Själv kände jag ju nästan ingenting, och inget blod har kommit heller så det är nog väldigt individuellt. Förstår att de inte vill göra det för tidigt.. men konstigt att argumentera emot annars?
Svar på tråden BF september 2011