Dior skrev 2011-08-23 17:12:30 följande:
Jag vet faktiskt inte hur det går till, men min Bm sa att hon kunde göra en men jag måste ha gått en vecka över tiden, annars gör hon inget. För jag jag sagt hela tiden att jag INTE vill gå över tiden eftersom att jag gjorde det förra gången. Så jag hoppas att hon har lyssnat på mig.
haptic skrev 2011-08-23 17:24:04 följande:
Jag gjorde en hinnsvepning med förra. Jag tror jag hade gått ett par dagar över tiden, men det går att göra i förebyggande syfte med. Jag ska be min BM om det denna gång. Vad BM gör är att känna efter om tappen börjat mjukna något. Om den har det så försöker BM lirka upp den lite med ett finger eller två, bara för att "väcka" kroppen. Plus att man får svar på om tappen börjat "mogna" och göra sig redo, vilket kan vara intressant. Det kan göra lite ont och man kan få sammandragningar efteråt, men det finns inga garantier för att det snabbar på förlossningen (iaf inte om tappen är helt omogen). Det har eg inget med att svepa hinnor att göra.. men jag vet många som det funkat för.
Jag bad ju min barnmorska att göra en hinnsvepning på mig.. just för att kanske/förhoppningsvis reta igång något! Nu har jag ju inte varit gravid tidigare men är ändå orolig för att behöva gå över tiden och få ett "stort" barn. Har fått klart för mig flera gånger att det inte är någon fara med ett stort barn, men tanken skrämmer mig om något skulle hända.
hur som haver, v 38+5 kommer jag vara i då hon gör det, sen gör hon det igen om jag vill. Är tappen inte mogen så är den ju inte, men kan vara lite kul att kolla läget. ........trots att jag är sjukt obekväm och nervös när gynundersökningar nalkas! Får se det som en övning inför förlossningen!