• Nelia82

BF september 2011

Hur mycket törs man träna magen egentligen? Jag har äntligen börjat kunna träna igen efter mycket illamående och trötthet, har inte tränat sen i januari för sjutton, hjälp! Iaf, jag körde lite djupa magmuskler på corebollen (sitter på den och drar upp ett knä i taget i brösthöjd) samt att jag kör plankan och även den när man står på alla fyra och tar höger armbåge mot vänster knä liksom, förstår ni? I vilket fall, det är typ de magövningarna jag kört, finns det några fler övningar som är bra?

Vi är nyfikna på dig Bulan
  • Nelia82

Men djupa magmuskler har jag hört att man ändå kan underhålla, för att hålla magen stark. Det kan ju inte vara bra att bara sluta upp med magträning?

Men jag kan ha fel.

• Nelia82

Från growingpeople:

" De flesta kan utan problem fortsätta med magövningar under graviditeten men kanske undvika just de raka situpsen. Orsaken till detta är att den raka bukmuskeln delar sig omkring 12: e graviditetsveckan för att ge plats åt barnet. Ett enkelt sätt att känna efter hur långt det är mellan magmusklerna är att lägga dig på rygg och lyfta huvudet mot magen samtidigt som du känner efter med fingrarna hur långt det är mellan magmusklerna. Avståndet ska inte vara mer är två fingrar brett. Om så är fallet ska du kanske undvika att göra raka situps men det går utmärkt att fortsätta träna de sneda magmusklerna, bålens muskler och ryggen."

Jag efterlyser bra övningar för bålens muskler, de "djupare" musklerna alltså.

• Nelia82
    trivsamma forandringar skrev 2011-04-03 12:03:04 följande:
    För mig är det dags för KUB imorgon!
    Jag åkte dit för 3 veckor sedan men var inte längre gången än vecka 9+4 då. Imorgon räknar de med att jag är i vecka 12+4.

Håll gärna en tumme för oss! =)
    Håller tummarna!
  • Nelia82
    givinglife skrev 2011-04-03 14:31:34 följande:
    Finns massor, man ska bara komma ihåg dem, sen beror det ju på vilken nivå man ligger på .
    Egentligen kan du integrera den träningen i all annan träning du gör, ffa styrketräning i början iaf. Genom att hålla kontroll på bålen och gärna göra en knipövning samtidigt.

Ligga på rygg, göra en knipövning, pressa ner ländryggen mot marken är ett bra utgångsläge. Därifrån kan man antingen jobba med långa eller korta hävarmar med armar eller ben. Ex sträcka ett ben och hålla kontrollen på knipet och spänningen i magen, tappar du kontrollen(eller svanken) så börja om, kanske med mindre hävarm (böjt ben).
    Eller börja liggande på rygg med benen böjda och fötterna i luften (90° i höfter och knän), "dippa" en fot i taget i marken medans du håller kontrollen på bålen (och knipet).
    Sittande på boll kan man göra som du gjort, dra upp ett knä med kontrol på bålen, sträcka benet iställer etc.
    Finns som sagt massor mer eller mindre avancerade, kanske inte så bra beksrivning utan bilder, men du kanske fattar?
    Tusen tack för alla träningstips, det hjälper mig jättemycket eftersom jag mest jobbar med boll eller matta hemma eller på gymmet på jobbet.
  • Nelia82

Men fyyy Lillywhite, vad otroligt jobbigt det låter! Visst är jag förstoppad, men inte så det inte kommer hela vägen igenom. Magen är bara lite trögare än vanligt, kan gå 3 dagar emellan osv... Lider verkligen med dig...

• Nelia82

Skönt att allt gick bra nam!!

Snart åker jag till Italien! Flyget lyfter halv fyra och jag är så jäkla flygrädd va, ändå utsätter jag mig för det för att jag älskar att resa och se andra ställen..... Usch... Tur det bara är 2½ timmes flygväg till Milano och direktflyg, men ändå...... Hatar att starta och landa osv.... Jag var inte alls såhär flygrädd innan jag fick min son, fruktansvärt jobbigt att tackla faktiskt.... Det jobbigaste är att dölja det för sonen, vill ju inte att min rädsla ska gå över till honom. Suck....

Men i tankarna har jag varma Milano framför mig, åååh som jag längtar tills vi landar haha. Ska bli underbart med en vecka där nere!

Ha en bra vecka allihop!

• Nelia82
    She is Me skrev 2011-04-21 08:44:27 följande:

ang ferretin: Behovet av järntillskott under graviditet varierar betydligt mellan kvinnor beroende på deras järnstatus. Därför rekommenderarman idag ferritin-screening i samband med första Hb-kontrollen i tidig graviditet. Vid S-ferritin < 20 mikrog/L påbörjas järnterapi redan i tidig graviditet, vid S-ferritin  20–60 mikrog/L påbörjas järnterapi från   mitten av graviditeten och vid S-ferritin  > 60 mikrog/L behövs inget järntillskott.  Lämplig dosering är 30–50 mg järn/dag  (1 tablett varannan dag).

Det måste varit det min bm pratade med mig om efter min inskrivning? Hon sa nämligen att jag förmodligen inte kommer behöva järntillskott under hela min graviditet, och jag undrade faktiskt lite över hur de kunde veta det...?
Svar på tråden BF september 2011