Frka11 skrev 2011-03-29 16:31:36 följande:
Jag har en några frågor.
Har ni fått lyssna på hjärtljuden hos eran bm?hur många gånger och i vilken vecka?
Jag känner mej orolig, har en konstig känsla så jag ringde bm och frågade om inte jag kunde få komma och lyssna på hjärtljuden för att lugna mig(förhoppningsvis) då får jag till svar att det gör dom inte förrän i v 20 eller va hon nu sa(talade med brytning) då fick hon till svar av mig att det har jag redan gjort en gång för 3v sen, och så frågade jag om det är meningen att jag ska gå och oroa mej nu i 2,5 v tills rul, så till slut bokade hon in mig på en tid hos min bm imorgon kl 15 så då hoppas jag verkligen att jag får lyssna å att lilla hjärtat slår så jag kan fortsätta njuta igen.
Undra om man någonsin under denna graviditet kommer att känna sig säker?
tror inte jag hade nojat såhär om jag inte haft mitt ma. Läste precis om en tjej som gjorde Ul v 18 och fick veta att fostret dött v 14, gjorde ju inte min oro mindre....
håll tummarna nu imorgon!:)
Jag hade en tid hos BM i v. 16 (i fredags) sen innan, det är standard här att man har första samtalet med henne då. Jag fick själv be om att få lyssna på hjärtljud då, hon sa att de inte erbjöd det själva just för att det inte var säkert att man kunde hitta det så tidigt. Men med min son lyssnade vi utan problem i samma vecka och visst hittade hon det nu utan problem. Det beror lite på hur ens kropp ser ut. Hittar dem inte det, ska man inte räkna med ett uppföljande UL så tidigt.
Men jag förstår din oro, upplevde själv ett MA vis KUB v. 12+0 i min första graviditet, men fostret hade slutat utvcklas i v. 9 redan. Det gjorde att jag var nervös hela andra graviditeten och hade svårt för att koppla av och njuta, men jag har en fin son här hemma på 16 månader nu :)
Jag har inga bra råd egentligen för jag vågade inte hoppas helt förrän han lå på mitt bröst efter förlossningen och andades själv. Däremot njuter jag fullt av denna graviditeten :)
Hoppas det är en bra och snäll BM du får träffa!