• SannaM

BF september 2011

Här har det snicksnackats vill jag lova

Började nya jobbet igår, 8-17.30 var jag där, hemma först efter 19 och SÅÅÅÅÅ slut. Shit alltså. Var jätteillamående hela förmiddagen och gick med uppknäppt knapp i jeansen, tur att inte eleverna kommit än då... berättade för mina två närmaste kollegor hur läget ligger, så att jag har någon att klaga med liksom, oavsett hur det går...

...men idag kommer eleverna, och jag är så sjukt trött alltså. Puh, gick och la mig 21 igår och har väl i alla fall sovit dryga 7 timmar, men vad hjälper det?

Bröst har det talats om.. mina är fylligare liksom, jag fyller bättre ut mina uthängda B-kupor nu Ömma på lite olika ställen varje dag, och vänster är definitivt större än höger! Så kan det va!

• SannaM

Förresten: Skitkonstig grej igår, har någon av er varit med om att ha SVÅRT att kissa? Jag drack väl lite mindre igår än jag brukar, men typ en dryg liter vatten under arbetsdagen, var och kissade 3 ggr kanske men hade skitsvårt att få nåt alls. Små små droppar kom det bara, och så var det hela dagen. Hällde i mig vatten när jag kom hem, men inget vattenfall ville ut ändå. Hade lite omt väldigt långt ner i magen under dagen igår, fastdet kändes inget alls när jag kissade... Hmm? Jag som kissat stup i kvarten hela veckan innan!

• SannaM

Alltså det här med STORLEK på embryot! LitenMy skrev ju att hennes foster är 9 mm långt nu i vecka 5+4 (var det va?) Jag gjorde VUL ikväll eftersom jag var inne på gynakuten med UVI (ja, det var UVI, nu äter jag penicillin)...

Jag är i v 5+5 idag och mitt foster är 3 mm stort. Det sa läkaren var helt normalt (även om han sa att det brukar vara 4 mm man säger att det ska vara). Nu är jag livrädd att det är för litet och att han bara sa att allt såg bra ut för att lugna oss... Han pratade inte alls om nåt hjärta som pickade eller så, sa bara att allt såg bra ut...

Någon som kan göra mig klokare???

• SannaM
    Flisan79 skrev 2011-01-12 00:53:56 följande:
    Jag igen men från telen i sängen. Läste just i " mammapraktika" att i v 6 är emryot ca 2-4 mm. Perfekt med 3 då vill säga

Bra med många gravböcker hemma
    Åh Flisan vad fantastiskt att du har en massa material där hemma På alla sidor jag läst pånätet står det att embryot borde vara 5-8 mm i vecka 6 och då är ju mitt på tok för litet... Jag blir tokig av allt detta! Men ska väl inte oroa mig innan 24 jan då vi ska få den riktiga "domen"!

LitenMy: Jo, han mätte både embryot och gulesäcken igår. Gulesäcken var 4,6 mm och han sa att den bör vara 4-5 mm (så det stämde ju) och så mätte han embryot som alltså var 3 mm (och som enligt honom borde vara 4 mm, men det verkade inte så noga). Han försökte göra ultraljud på magen först, men då såg han bara svagt svagt den där gulesäcken, så det blev att göra vaginalt istället. Kanske svårt att komma åt att mäta dock, det flimrade ju en massa också, så millimetrarna var säkert inte helt på pricken rätt!

Ska väl istället glädja mig åt att jag vet att fröet sitter på rätt plats!! Och att jag har fått en ödesdiger craving på Pressbyråns kanelbullar!!! Har ätit två idag... en igår, en i förrgår... ooops, kommer ju bli riktigt fet om jag fortsätter i det spåret - och samtidigt är sjuk hela tiden så att jag inte kan träna :-S Nåväl, en glad bebis kanske jag får då?
  • SannaM
    rubin skrev 2011-01-12 16:24:16 följande:

Ni som har varit på hälsoråd:
    Sades det något om träning och graviditet?
    Jag har nämligen precis börjat träna igen efter ett långt uppehåll och vill gärna fortsätta med det tills magen säger stopp. Är det någit speciellt man skall tänka på?

Vilken vecka var ni i när ni gick på "samtal" hos BM?

Kolla in tråden Träning och gravid under Hälsa&kost. Där har bl.a. jag skrivit en hel del, och där finns massa folk som tränar och som kan det här med träning och graviditet Så länge du lyssnar på kroppen och inte utmanar dig själv till nya nivåer är det bara att träna på. Satsa på de träningsformer och den nivå som du är van vid, du ska liksom inte maxa under graviditeten eller bli starkare osv, bara bibehålla styrka och kondis!

Nu i början kan du träna det mesta som du är van vid, men sen när du blir tyngre så ska du ju undvika t.ex. hopp, att arbeta med benen brett isär osv. Finns massa bra sidor att läsa också, t.ex. sparkimagen.se (eller .com?!)
  • SannaM
    Honey Boo skrev 2011-01-12 19:31:28 följande:
    Med sonen gjorde jag VUL i 7+4, då var han 9 mm stor. Läkaren trodde att jag bara var 6+5 då.

Sedan blev jag flyttad fyra dagar bakåt på RUL i vecka 18, så med facit i hand så var jag väl runt 7+0 när han var 9 mm.

Så om du är i vecka 6 (5+ någor eller 6+) så är det väl inte alls konstigt med 3 mm

Tack för lugnande svar Läste nånstans nu ikväll att precis som bebisar utanför magen växer olika fort så gör de det inuti magen - och det är ju ganska logiskt!

Jag vet ju visserligen exakt när jag hade ÄL och när insemination skedde, men beroende på när ägget fäste i livmodern så kan ju datumet säkert flyttas hit och dit.

Vecka 6+0 imorn - ännu ett steg på vägen...

• SannaM

Jag är glad att jag inte mår jätteilla eller kräks - för jag hatar att kräkas och har inte (med undantag för ett par ungdomsfyllor) inte gjort det sedan jag var typ 7.

Det räcker med den taskiga matsmältning jag fått som gör att maten liksom aldrig försvinner ur kroppen utan liksom fastnar i tarmarna överallt och leder till att magen blir stor som en ballong och alldeles öm när man tar på den. Och snuvan som aldrig tycks försvinna, och det alldeles förlamande tröttheten som gör att jag allra helst skulle sova för natten NU och går omkring bland eleverna i skolan och gäspar...

Men allt det jag beskrivit är jag väldigt glad för att jag känner

...och jag ringde vår barnmorska idag. Vi ska inte på infosamtal förrän 27:e, men det känns så länge så jag ringde för att ställa alla frågor om träning och magvärk och UVI och förkylning och allt jag kunde tänka mig. Det var väldigt skönt

• SannaM

Jättetråkigt för er Jokkan! Men fint att du verkar ta det bra! Håller alla tummar för bebisverkstaden!

• SannaM
    LitenMy skrev 2011-01-13 18:27:46 följande:
    Ingen ringer Gråter
    Åh din stackare! Hoppas de ringer imorn, annars får du jaga dem!! 
  • SannaM
    She is Me skrev 2011-01-14 09:25:32 följande:
    Det är jag med,( 6+1) men har BF 7/9 hur funkar det ? Du har BF 8/9 va?
    Också på 6+1 idag, men har BF 6/9 enligt FL. Det har ju att göra med hur lång menscykel man har, min är på 26-27 dagar. Men vid VUL blir jag kanske fram- eller bakflyttad, det återstår att se!

Det är så läskigt, 10 dagar kvar till den grundliga undersökningen på fertilitetsenheten, då måste fröet ha växt och blivit en cashewnöt, och det känns så oändligt mycket. Alltså, den lilla var ju bara 3-4 mm i tisdags, och på två veckor ska den alltså växa över 1 cm!!! Vecka 7 ska ju vara växa-veckan nr 1, men det gör mig pirrig alltså...
Svar på tråden BF september 2011