BF september 2011
Just ja, glömt att skriva vad jag hade för värden på 25-veckorskontrollen i måndags. 25+5.
Blodtryck: 80/50 (yrsel!!) :)
Blodsocker: 6,0 (!)
SF-mått: 24 cm
HB: 122
Vikt: 65 (56 vid inskr. + 9 kg)
Hjärtljud: 146
Just ja, glömt att skriva vad jag hade för värden på 25-veckorskontrollen i måndags. 25+5.
Blodtryck: 80/50 (yrsel!!) :)
Blodsocker: 6,0 (!)
SF-mått: 24 cm
HB: 122
Vikt: 65 (56 vid inskr. + 9 kg)
Hjärtljud: 146
Nån mer än jag som har rejäla magknip efter måltid ? =/
Varje frukost får jag världens magknip och måste mer eller mindre rusa på toaletten 5-10 min efter frukost (eller mitt i frukosten...) Lunch, middag och mellanmål fungerar bättre men kan även dom orsaka rejäl magknip och toalettbesök.
Ser hellre att jag har dessa bekymmer än att jag är tokförstoppad som jag var i mitten av graviditeten iofs... :)
Hur har ni gått upp i vikt hittills?
Börjar klia mig lite i huvudet när jag ställer mig på vågen nu för tiden... Vägde 56 vid invägningen sen redan i vecka 20 hade jag gått upp 7 kg och gick upp ytterligare 2 kg vid 22 fulla veckor.. Nu i vecka 29 väger jag 64,5 kg- alltså ett halvt kg ner senaste 5 veckorna. :S
Har ju hört att man kan gå upp i perioder men tycker att man borde märkt NÅGONTING på vågen iom att jag ökade så oerhört i mitten av graviditeten då jag inte ändrat kost någonting. Sen har jag själv inte upplevt att magen växt någonting sedan vecka 25 när jag var hos BM senast. Ska till BM nästa måndag så det är inte alltför långt kvar vilket känns skönt. :)
Nu behöver jag skriva av mig lite!
Var på kontroll hos BM idag..
HB 98 (högt i depåer och behöver då inte äta järn enligt henne)
Blodtryck 105/65 (högt för dagen- väldigt lågt just nu)
Hjärtljud 180-185 (!!!) (tidigare mätningar mellan 140-146)
SF-mått 27
Eftersom hjärtljudet var så högt fick jag lägga mig på sidan och vila en stund (15 min) innan vi mätte igen- 185 slag/min... hm!
BM ringde förlossningen och ca 30 min senare satt jag med CTGmaskinen för att se kurvan. Satt med den i 45 minuter och hjärtfrekvensen pendlade mellan 145-205 slag- mestadels runt 180-200 endast ett par ggr neråt 145.
ALL personal som tittade in i mitt rum under den här tiden sa ungefär samma sak "oj, detta var lite väl högt!"
Fick ta blodprover som enligt en bm visade på dåliga värden på mina blodplättar och berättade att jag skulle få träffa en läkare... TVÅ timmars oro och väntan senare kommer läkaren in och säger att allt ser bra ut och att jag kan åka hem efter ett UL (som såg bra ut)
!?!?!
Förstår inte hur sjukvårdens personals uttlåtanden kan vara SÅ olika! Trodde uppriktigt att det var läge för akut snitt ända tills läkaren kom in... alla verkade eniga om att allt inte stod rätt till.
Enligt läkaren är det snarare ett "sundhetstecken" när pulsen är så hög. (trots att jag inflikade att hon alltid haft en puls kring 140-145 även när hon varit rejält aktiv därinne.)
Enligt läkaren måste jag börja med järn omgående också- förvirrat värre!
Mitt hb har sjunkit från 122 till 98 på en månad- så uppenbarligen klarar inte depåerna av att bibehålla värdet men tycker det är märkligt att bm säger "du ska inte ta" o läkaren " du måste börja omgående"
Jo, blodplättarna har kanske ett samband med det låga hbvärdet men det var inget dom nämnde.
Nu ska jag iaf ner till min bm igen om 20 min och lyssna på hjärtat en gång till- hon ansåg fortf att jag borde blivit "utredd" mer. Håll tummarna på att flickans puls inte ligger runt 200, för då blir det förlossning idag igen.
Miniapa: va skönt med ett lugnande besked! Hoppas den förblir så tills du vill att det ska vara dags! :)
Jag var åter hos barnmorskan igår för att höra om barnet fortfarande hade hög puls eller om hon lugnat ner sig- mätte 145-148 hela tiden precis som det varit förut trots full fart därinne! Barnmorskan tyckte inte vi skulle släppa att hon haft 200 i puls så jag kommer att få täta besök för att lyssna på hennes hjärta nu- vilket känns skönt.
Imorgon är det dags att bege sig t läkaren då jag haft mkt blodtrycksfall, trötthet, illamående, yrsel, och för ev ultraljud.
Kom precis på en sak som jag TOTALT glömt bort! Jag har känt en enorm svullnad i strupen sedan ngr månader! Trodde d hängde ihop m att man svullnar o min nästäppa men det kan ju vara ett tecken pä
Struma...
Nån mer som känner sig trång i halsen? Känslan är rätt obehaglig och först trodde jag att det var en allergisk reaktion men då är den ihållande isf! ;)
NornaB:
Jag har idag lämnat in prover för sköldkörteln så nu stundar en jobbig väntan till mån/tis när proverna kommit till barnmorskan.
Förlossningen ja... den ska man ju börja fundera på kanske :P Börjar ju dra ihop sig. :)
Håller med alla om värmen! Fruktansvärt!
Har suttit i skuggan m en fläkt hela dagen o inte haft ork för någonting! Sen däckade jag i sängen två timmar på eftermiddagen och känner mig HELT matt o orkeslös nu. :( Lilltjejen har hållt igång i magen trots att jag mått som jag gjort vilket är väldigt skönt iaf...
Kylklamp i sängen ska jag prova redan inatt! Tack för tipset :)
Har inte kunnat sova alls inatt! Nog har jag förstått att jag har en aktiv dam därinne i magen men inatt har hon inte sovit en endaste liten stund känns det som! Jag har fått smällar och tryck, hon har rullat runt o vänt sig därinne...
Fortsatt här på morgonen och nu börjar jag bli riktigt, riktigt öm :(
Undra vad det är för en liten krabat man kommer få lära känna om ngr veckor :)
Går in i vecka 32 på onsdag! :D Tror hon lär vänta med att fixera sig som det känns just nu, hon verkar ha gott om plats därinne.
Idag fick jag svar på mina Sköldkörtelprover som visade normal funktion- såå skönt!
MEN, jag bad också om nytt ferritinvärde då jag känt mig så matt o mitt järnvärde sjunkit så snabbt (122-98 på tre veckor) och det visade på att ha sjunkit från 68 i början av graviditeten till 5 (!!!). Nu ska jag akut börja äta 200 mg järntabletter och om kroppen inte tar emot dosen så ska jag in till sjukhuset och få injektioner istället- inte så konstigt att man känt sig yrslig o totalt orkeslös sista tiden!
Nån som vet påverkan på barnet när man inte har ngt järn...? :/