• Nelia82

BF september 2011

She is Me skrev 2011-04-28 14:11:51 följande:
    mitt tips är denna   är ju teutoniafantast.... www.teutonia.com/sv/produkter/prestige.html  om du vill köpa en begagnad så finns mistral med fasta stora hjul.
    GIllar också Teutonia. Har en -07 som användes till sonen och kommer använda den igen.
  • Nelia82

RUL idag, allt såg bra ut! Vilka maskiner de har idag, man såg mycket bättre än när vi var och tittade på när sonen låg i magen. Jag är helt lyrisk nu!

Vi är nyfikna på dig Bulan
  • Nelia82
    Flisan79 skrev 2011-04-29 23:48:34 följande:
    Japp, tre streck är flicka. Eller att man säger att det ser ut som en hamburgare från sidan. Två bröd med med hamburgare i mellan (blir ju som tre streck). Om man inte ser själva formen på pojke kan det se ut som tre prickar. DVS pungkulorna och snoppen.

När min BM kolla skrevet såg jag inte strecken. Ingen snopp heller för den delen men med tanke på ställningen borde flicka varit lättare att se...hmm...fast vad vet jag (bebben låg och knep ihop bena i kors, samt drog upp knäna)
    Jag tyckte mig se tre streck på UL igår och tänkte genast på att jag läst det här, att det kan vara en liten tjejja, men sen när bm kollade igenom bebis "underifrån" ilksom så såg det ut som värsta pungen som stod ut från rumpan, men det kan ju lika gärna ha varit navelsträngen? Det var ju svårt att se "var" på bebisen hon var, först såg man fötter, ben, rumpa och sen liksom något som stod rätt ut. Jag är lika clueless nu som innan iaf, men sambon är störtsäker på tjej.
  • Nelia82
    jessii87 skrev 2011-04-30 17:11:31 följande:

Vi har börjat fundera lite över föräldrapenning och hur vi ska göra med antalet dagar vi tar osv osv... Är det någon som vill dela med sej av sina idéer, tips eller erfarenheter? Det mottages med stor glädje =))
    Hur ska man tänka när det gäller att ta ut de 90 dagar man har med lägsta nivå?

Tacksam för svar Skrattande

Om ni klarar det ekonomiskt så är ett tips att bara ta 3-4 dagar/vecka när du är hemma. Det är rätt skönt att ha dagar att ta av när barnen är äldre. Jag tog 3 dagar/vecka med min son och vi har idag över 150 dagar kvar (ca 120 fp och ca 40-50 låggaranti), sonen är 3 ½ år snart. Då var vi hemma tills han var 1 år och 9 månader.

Den här gången kommer jag ta 4 dagar/vecka, dels för att vi har högre levnadskostnader med bo-lån samt att jag märker att vi inte hade behövt spara riktigt så många dagar som vi gjorde för sonen. Det blir snarare svårt att göra av med dem innan han fyller 8 år. Flört Men nästa sommar åker vi utomlands 3 månader och då går ju några dagar för sambon samt att jag kommer jobba 70-80% när jag är tillbaka på jobbet så jag har mer ledig tid med två barn. Kommer bli skönt.
  • Nelia82
    Två Barns Mamma skrev 2011-05-04 09:23:04 följande:
    Skulle flyga 30 maj i så fall då är jag i 24+5 skulle återvända ca 12 juni, vecka 26+4 såå där om kring kanske de inte e farligt..
    Jag ska också flyga i sommar, ner till Portugal. Åker när jag är i vecka 24 och kommer hem i vecka 28. Man kan flyga längre än så, men man bör tänka på att man inte är försäkrad efter vecka 28. Nu gäller ju inte det dig, men om någon annan funderar på att flyga senare i graviditeten så ska man nog teckna en privat försäkring, bl.a. har Europeiska en när vi kollade. Nu valde vi att ta tidig semester (i juni) istället, men ville egentligen åkt ner i juli.
  • Nelia82
    betula skrev 2011-05-05 21:37:35 följande:
    Är det någon som har nån bra sida (länk?) där man kan se hur olika babyskydd har klarat sig i krocktest? Insett att det är dax att seriöst börja fundera på vilket babyskydd vi vill ha.
    Ring och hör med NTF, de om några kan mycket om babyskydd och bilbarnstolar. De är dessutom oberoende när det gäller alla märken att välja på.
  • Nelia82
    betula skrev 2011-05-05 22:16:19 följande:
    Jag lider a telefonfobi, så ringer gör jag inte :( Kollade på deras sida och hittade detta www.ntf.se/konsument/bilbarnstolar.asp?babysk... men det är snart 2 år gammalt och säger ju inte så mkt om babyskydden just :(
    She is Me skrev 2011-05-06 08:17:52 följande:
    www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec...

här är bra fakta tycker jag. De vanliga märkena som säljs idag är godkända och säkra, det är bara fråga om tycke och smak, hur den får plats i bilen och om den passar på vagnen, eller hur den är att bära.... 
    Det är just därför det är så bra om man pratar med NTF. De har även vissa infoträffar ibland på olika Öppna Förskolor osv, jag har varit på en sådan. För visst kan man hitta info om hur bra olika babyskydd är och hur de klarat krocktester osv, men mycket handlar om hur de passar i bilen också. Olika bilar har olika förutsättningar ihop med olika bilbarnstolar. NTF vet oftast vilka babyskydd och bilbarnstolar som passar bäst i vilken bil.

betula: Du kanske kan be någon annan ringa om du själv inte vill? Om du inte hittar någon annan information som kan hjälpa dig menar jag.
  • Nelia82

(Det är alltså jag som fetmarkerat "hur den får plats i bilen" i inlägget från She Is Me) så det inte blir några missförstånd

• Nelia82
    She is Me skrev 2011-05-06 09:17:17 följande:
    för det gjorde jag, jag trodde du skrev det är inte jag som markerat i min text! HAHHA
    Hahahaha
Svar på tråden BF september 2011