• 83Lovika

BF september 2011

Jag får sammandragningar några/någon ggr per dygn. Livmodern blir stenhård i ca ½ minut sen släpper det. De kommer inte regelbundet alls och gör inte ont.. första barnet för mig (och första graviditeten).. räknar det som sammandragning i o med att de inte gör ont.. visst de är ju lite obehagligt men ont gör det inte..

behöver man oroa sig när det är så sällan de inträffar tror ni? Och inte gör ont..

• 83Lovika

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med Hb o fostrets hjärtljud.. men om vårat HB (blodvärde) är lågt då får ju vi en ökad puls för hjärtat måste jobba hårdare, tänkte om det var nåt liknande fast det nu var fostrets hjärtljud som var höga..?

Men o andra sidan är väl inte 98 så värst lågt..? Beror ju såklart på vad man har i utgångsvärde osv

Äh, bara massa spekulationer så här på morgonkvisten.. ;)

BF 13/9-11
  • 83Lovika

är du van att ligga på spikmatta så borde ju det inte vara nån fara att fortsätta.. kanske värre om man helt plötsligt börjar o kroppen får nån endorfinkick och oxytocin kick som startar igång förlossningen ;))

Jag låg på spikmatta varje kväll före grav. Men slutade efter jag varit gravid i nån månad eftersom den inte längre behövdes, somnade som en stock utan spikmattan.. =)

BF 13/9-11
  • 83Lovika

Jag har hört patienter säga att de fått struma under/efter gravditet... Men vi får väl hålla tummarna att det inte är det du har nu Lillywhite!

Vad skönt att de kollar upp dig ordentligt Lillagreizn.

Mymy: Grattis, vad roligt =) Kan tänka mig att ni chockar många.

Själv har jag varit hos BM. Har nu gått upp 9kg vilket verkar vara rätt mycket, jag tycker de flesta av er verkar hålla sig på en lägre nivå.. men jag har ju mått så himla bra hela tiden också, svårt att inte äta då..nu måste jag äta typ var 4h annars blir jag vrååålhungrig (och sur )

Barnmorskorna har dock inte nämnt något om det..

Är nu i vecka 29+0

BF 13/9-11
  • 83Lovika

Skönt att höra att det är fler än jag som gått upp mer än 5kg

Lillagreizn, skönt att de kollade upp allt så noga, får hoppas att bebben har växt på sig tills nästa UL.

Melinda, usch vad tråkigt, men tur att du ska få tabletter, jag hoppas du snart känner dig bättre!

MammaBjörn, Grattis! Härligt, denna gång ska det lyckas bra!!

Jag har fyndat ett par snickarbyxor i jeans för 15 kr på loppis till lilla bebisen idag. Älskar att fynda Vi har köpt skötbord och spjälsäng nu och vagnen är beställd.. vi ska måla om i bebisrummet o sen börja inreda det framöver här.. ska bli så kul och det kommer nog kännas mycket mer verkligt..

BF 13/9-11
  • 83Lovika

SheisMe: Vi har inte pratat om det än. Vi får väl ta taxi in om det skulle starta efter att han tagit någon öl. Tror inte att han själv kommer vilja "festa" när det börja närma sig slutet. Oftast så dricker han bara några få öl men det händer ju såklart att han går ut med sina vänner. Från slutet av augusti kanske han får börja hålla sig på hemmaplan utifall det skulle starta

BF 13/9-11
  • 83Lovika

Här är en till som mer än gärna äter, har aldrig förstått hur vissa kan gå ner i vikt på sommaren för att de inte har matlust då Och nu är det så klart värre än någonsin med tanke på att bebis växer så mkt dessa veckor också..? Börjar dock känna mig fet även i ansiktet o inte bara på magen.. mindre roligt. Tur att det inte är så många veckor kvar nu.

Jag hoppas jag inte går upp 1 kg i veckan dock Jag är ju lixom inte så smal från innan heller!

Amning: Ska bli spännande att se hur det blir med amningen, är inställd på att det kommer göra sjukt ont.. men hur gör man för att stå ut med det..? Finns några tips eller är det bara att uthärda..? Tycker ni man ska köpa en amningspump redan innan bebis har kommit eller invänta o se hur det blir? Vill gärna kunna pumpa ut o mata på flaska också

BF 13/9-11
  • 83Lovika

Tack för alla era svar om amning.. jag är helt inställd på att det kommer göra superont.. har läst om vissa som tom gråter varje amning i början :-/

En kompis till mig har problem med att hennes dotter (6mån) inte tar nappflaska o därför tänkte jag redan ganska tidigt försöka ge nappflaska (pumpa ut) så att även pappa kan mata bebisen så att man på så sätt inte blir "lika bunden" också.

Lillagreizn, läskigt att du kände huvudet, jag tror inte jag vågar känna efter

Melinda, det låter jobbigt, sparkarna för mig gör absolut inte ont och de är inte särskilt ofta som bebis sparkar, men jag känner ju flera ggr per dygn men det är mest buffar o trycka kroppsdelar mot magen. Särskilt på sidorna, har moderkakan i framvägg.

Ang. barnmorskekontrollerna så kollar vi varje möte: Vikt, hjärtljud, blodtryck och SF mått.

Ibland Hb o Blodsocker ( i finger). Blodprov i armen har vi tagit bara en ggn. Likaså urinprov.

BF 13/9-11
  • 83Lovika

oj vad ni har skrivit tjejer, jag har varit borta på kryssning i 2 dagar o ser nu att jag hade massa läsning att ta igen.. men nu så är jag ikapp tror jag

STORT grattis till tjejen MissMarlyn, vad traumatiskt för er. Håller tummarna! Vad var det för hjärtfel bebisen hade? Det var inget de kunde se på ultraljudet..?

---
    Jag har också problem med grav.hormoner nu som jag såg att nån skrev om.. hehe. Kan bli tokig för minsta småsak, och då menar jag verkligen superarg.. för typ ingenting.. Hoppas det försvinner efter förlossningen, det är jobbigt när man helt plötsligt blir ledsen/arg helt utan riktig anledning   

BF 13/9-11
  • 83Lovika

Jag hade magsjuka i veckan o tappade 2liter vätska i kroppen (typ, gick ner 2 kg i vikt).. ingen höjdare kan jag medge.. Fy sjutton. Så hoppas du slipper magsjuka mlic!

BF 13/9-11
Svar på tråden BF september 2011