• NornaB

BF september 2011

nasj skrev 2011-02-01 17:25:55 följande:
    En fråga,har du ätit levaxin tidigare el fick du reda på att du hade fel på sköldkörteln nu? Jag ska själv till läkaren på torsdag och få mina provsvar på sköldklörteln och njurar,är jättenervös,då min mormor och mamma har fel på sköldkörteln,blev lite orolig när jag hörde att levaxin ökar risken för cancer,sa läkaren nått om det till dig?Vet du om det finns alternativ om man inte vill äta levaxin?Sa de nått om det kan påverka fostret?
    Oj, att levaxin kan orsaka cancer hade jag ingen aning om! Det måste jag äta resten av livet ju... Förvånad
    Rasmus 010318 Isac 040224 Max 060106
  • NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-01 21:29:58 följande:
    Levaxin äter ju jag med. Det var Fertilitetsenheten som gav mig det just för att jag lättare skulle bli gravid och få en bra graviditet, så det är klart att det inte skadar fostret! Och alltså, levaxin innehåller ju bara sköldkörtelhormon, dvs. exakt samma sak som kroppen själv producerar om man inte har några fel på sköldkörteln, så i så fall ökar ju risken för cancer även utan levaxin... dvs. av kroppens eget hormon. Och det låter ju ologiskt!
    Att det inte skadar fostret vet jag om. Men om  man har fel dos kan det påverka grav och foster. . Vet ej exakt hur jag är väldigt dåligt insatt i min sjukdom. Jag litar på läkaren som har hand prover och så.  Jag tar prover var fjärde vecka och har gjort det i 2 år. 1 år sen operationen nu Klarar mig utmärkt utan sköldkörtel tack vare levaxin. 
  • NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-02 19:27:54 följande:
    Hmm, usch ja, jag har förstås grubblat över det där med dosen - särskilt som läkarna som haft hand om mig i huddinge inte alltid verkar ha full koll. De följer aldrig upp mig med blodprover, jag fick tjata mig till ett blodprov i december efter att ha gått på samma dos sedan augusti, sedan ringde de och sa "Ja, det ser bra ut, men höj till 50!" "Eh, jag har tagit 50 sedan i augusti..." "Jahaaaa, men okej, ta 75 då".

..och varje gång jag frågar exakt VAD som är felet med mina värden har de svarat lite olika. "Nej, det är INTE TSH:t!" "Jooo, TSH:t är det" osv.

Men, nåväl, jag får väl bara hålla tummarna för att det är okej. Nu ska MVC ta hand om mig och ska ta prover nästa torsdag!
    Åhh, vad jobbigt att dom verkar vara så nonchalanta! Jag har alltid remisser till provtagning hemma.  Man vill ju veta vad som är galet om nåt är galet. Jag äter 150 4 dagar i veckan och 175 3 dagar. Jag har höjt och sänkt många gånger, men det har också varit bra flera månader i sträck och sen får jag ändra dosen igen... har aldrig förståt varför. Jag har verkligen en jättebra läkare som kommer att hålla koll på mig under hela graviditeten. 

Hoppas dina värden ser ok ut jag ska också ta prover nästa torsdag, passar på då jag ändå ska till sjukhuset med min minsting  
  • NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-02 19:44:28 följande:
    Vad skönt! Och det är klart att du tar mycket högre dos som inte har någon sköldkörtel. Säkert ännu viktigare då också att ha koll på dosen. Tja, jag hoppas att MVC är bättre och att allt ser okej ut på torsdag... tänker ju ändå att OM det i mitt fall fanns en jätterisk för att graviditeten skulle påverkas, så borde de ju ha sagt nåt. En läkare sa en gång att värdena är ganska okej, men att det är bra att "ligga lite pressad", vad det nu betyder... well well. Hoppas dina ser bra ut också
    Ja, så tänker jag också. Att om värdena va jättedåliga så skulle det kollas mer noga... Man kan ju inte mer än lita på läkaren, det är ju därför vi har dom!  

• NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-02 20:35:29 följande:
    Fast nu blir jag ändå orolig, när jag läser på sköldkörtelsidan och ser att jag definitivt borde ha blivit kollad för flera veckor sen. Har haft TSH på 3-4 nånting och låg på 1,5 i början av december... men nu, tänk om jag höjts skitmycket?? Hur snabbt kan sånt gå? Står ju att risken för missfall ökar. Och, gulp, läste att högt TPO-ak ökar risken för moderkaksavlossning. Det haqr ju jag, och det hjälper inte levaxin för heller... jag har typ 400% förhöjt. Fan, man ska inte läsa så mkt...
    SannaMac skrev 2011-02-02 20:43:46 följande:
    Nästa torsdag, den 10:e, men jag ringde min BM nu och pratade in på hennes telefonsvarare. Jag vill kolla redan den här veckan, för nu tycker jag det känns otäckt. Står ju att man OFTAST måste höja dosen när man blir gravid, så förstår inte att mina läkare ens inte ville kolla mina värden så fort som möjligt... Usch Men om allt var bra i början av december och omkring tiden för när jag blev gravid... hur illa kan det ha blivit nu, 7 veckor senare??
    Du gör rätt i att få det kollat! Min dos höjdes rätt mycket när jag blev gravid. Men du ska se att allt kommer att gå jättebra!!!  
  • NornaB
    malar87 skrev 2011-02-03 18:18:03 följande:
    ne de har jag inte provat.. Måste jag göra då orkar inte må illa de e de värsta som finns.. Sitter å trycker i mig morötter nu

Är hungrig men fixar inte att äta ngt. å sugen på smörgåstårta haha
    Jag är också sjukt sugen på smörgåstårta!!

Lite gnäll från mig blir det idag då jag är sjuk Vaknade i natt med feber, crap! Har jobbat idag i alla fall, men jag va ju inte så effektiv. Aja, alla kossor och grisar fick sin mat iaf och det är ju det viktigaste! Har en grym hosta och är kissnödig hela tiden!!! 

I morgon blir det inget jobb för mig, har 39 i feber så det är nog bättre att stanna hemma!

• NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-03 18:39:18 följande:
    Alltså - jag blir bara tröttare och tröttare!!! 9+1 idag och den här veckan har den extrema megatröttheten eskalerat och förvandlats till superextrema megadegatrötthet!!! Kom hem från jobbet kl 4, somnade och tog mig inte upp förrän 6. Snarrrrk.

Hur trötta är ni andra nu, som är i vecka 9-10? Trodde det skulle börja lätta lite så småningom jag...
    Jag är i 8+2 idag och är skit trött... Att jag är sjuk gör ju inte det bättre!

Har du pratat med din BM om levaxinet?? 
  • NornaB
    SannaMac skrev 2011-02-03 18:49:35 följande:
    Japp, hon ringde idag och var - som vanligt - hur trevlig som helst. Hon tyckte att självklart ska jag få kolla värdena snarast istället för att oroa mig. Så ska stressa iväg imorn bitti och lämna lite blod innan jobbet. Men provsvaren kommer nog inte förrän måndag...

Har ju såklart börjat fundera på om min eskalerande trötthet har fler orsaker än graviditeten... får sjuk mjölksyra i benen av att gå i trappor, t.ex. Blir skönt att få svar!!
    Va skönt att du får lämna prover Fel levaxin dos kan ge extrem trötthet... 
  • NornaB
    katzon skrev 2011-02-04 22:03:13 följande:
    Alltså, seriöst! Är det någon mer än jag som skulle kunna mörda någon med sina pruttar. Min mage är total kass, luktar INTE okej under täcket när man ska sova. HAHAHA!!!
    Jag med! Mannen är inte så nöjd HaHa
  • NornaB
    Cornellia skrev 2011-02-06 11:14:53 följande:
    Du anmäler hela tråden (röda lilla handen i TS). Då kommer du till en sida där du får förklara varför tråden är opassande, där skriver du bara att du vill få tråden inflyttad i gruppen, och sen en länk till gruppen.

Det var så en av moderatorerna sa att man skulle göra.
    Jag provar flytta BF listan  

Grattis på födelsedagen!!!! {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden BF september 2011