• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Anonym (kredit)

Hej
    Jag vill också haka på. Kan helt klart behöva stöttning.
    Är ensamstående med 2 barn och har dessvärre inga större summor att hushålla med.

Mitt mål:
    * Att få igång ett sparande till mig och barnen (har varit obefintligt i många år)
    * betala av mina krediter
    Ica 10000 kr
    Ikea 8000 kr
    H&M och annan diverse nätshopping 5000 kr
    Tandläkarräkning 4000 kr

Långsiktigt mål:
    Få ihop pengar till resa för mig och barnen till barnens pappas hemland i minst 3 månader.

• romlen

Åhhh vilken bra tråd!!

Jag hänger på här! Jag har som mål att betala första hälften av vårt SBAB-lån på sommarhuset så jag ska inte alls köpa en massa onödiga saker utan skall lägga allt jag kan på att amortera av detta lån!

Vi har dock en resa som vi har prioriterat att göra till Canarieöarna nästa december!

Som sagt, en SUPERBRA och ROLIG tråd som genast kommer att läggas till mina favoriter! :)

• Parniara

Som sagt är vårt mål att bygga en buffert för framtiden.
    Vi får barn i mars och ska vara föräldralediga som medför inkomstbortfall, så vi måste börjag leva billigare för att kunna behålla den standarden vi har idag och kunna spara samtidigt. Det klarar vi om vi bara lägger pengar på fasta räkningar, mat och sparande. Dvs minimalt med spenderarpengar.

• Anonym (spargris)

Välkomna alla nya! Vi har också semesterresor som kortsiktiga mål. Vi ska tex till Stockholm på påsklovet!

• Anonym (ekonomidags)

Hej,
    Bra tråd! Jag har också en förhoppning att dra ner under 2011.  Det kommer inte vara köpstopp, då jag vet att jag kommer behöva köpa en hel del arbetskläder etc. Men planen är att mina privata klädinköp ska vara noll, alternativt köp från tradera/myrorna. Delvis pga pengarna men en stor del även miljömässigt. Det bli så mycket slit och släng på allting. Sonens kläder kommer handlas så billigt/begagnat som det går, med undantag för skor, är planen. 

Jag har inga kreditkorstsskulder men då vi bor i bostadsrätt i stockholm och under de senaste 2 åren haft bara en inkomst + föräldrapenning/akassa är det nu dags för en ny stastning på amorteringar och koll på läget. Mitt mål är att få igång en rejäl amortering, samtidigt se til att mina sparpengar är på konton med bra ränta (dvs ine lönekontot som fan i mig nästan är nollränta på) och att vi ska kunna tapetsera/måla om hemma i två rum. Långsiktingt är målet att vid vid 40 (dvs om 8 år) inte känna som nu, att jag fortfarande inte har tillräckligt med pengarm utan faktiskt ha ett ekonomiskt läge som tillåter en bra semester per år, bra boende och en buffert för att kunna gå ner i arbetstid om jag vill, eller liknande. Jag vill helt enkelt att min ekonomi ska sköta sig själv då, aoch att jag inte behöver känna att jag inte gjort rätt val ekonomiskt och oroa mig. 

• Anonym (spargris)
    Anonym (ekonomidags) skrev 2010-12-28 14:22:33 följande:
    Hej,
    Bra tråd! Jag har också en förhoppning att dra ner under 2011.  Det kommer inte vara köpstopp, då jag vet att jag kommer behöva köpa en hel del arbetskläder etc. Men planen är att mina privata klädinköp ska vara noll, alternativt köp från tradera/myrorna. Delvis pga pengarna men en stor del även miljömässigt. Det bli så mycket slit och släng på allting. Sonens kläder kommer handlas så billigt/begagnat som det går, med undantag för skor, är planen. 

Jag har inga kreditkorstsskulder men då vi bor i bostadsrätt i stockholm och under de senaste 2 åren haft bara en inkomst + föräldrapenning/akassa är det nu dags för en ny stastning på amorteringar och koll på läget. Mitt mål är att få igång en rejäl amortering, samtidigt se til att mina sparpengar är på konton med bra ränta (dvs ine lönekontot som fan i mig nästan är nollränta på) och att vi ska kunna tapetsera/måla om hemma i två rum. Långsiktingt är målet att vid vid 40 (dvs om 8 år) inte känna som nu, att jag fortfarande inte har tillräckligt med pengarm utan faktiskt ha ett ekonomiskt läge som tillåter en bra semester per år, bra boende och en buffert för att kunna gå ner i arbetstid om jag vill, eller liknande. Jag vill helt enkelt att min ekonomi ska sköta sig själv då, aoch att jag inte behöver känna att jag inte gjort rätt val ekonomiskt och oroa mig. 

Välkommen i tråden! Tråkigt att du måste betala arbetskläder själv, låter dyrt! Låter som om du har bra mål för framtiden!!
  • Anonym (nya sparfia)

Kan vi inte presentera oss lite lagom så att det blir lättare att bygga relationer?

Jag kan börja. Jag är en tilltufsad men nyrest 40 årig ungdomliga tjej som bor i svindyr nybyggd bostadsrätt i storstad. Jag är nygift och hade med min 14 åriga son i boet. Jag har ett kul och rätt välbetalt jobb. Mit öskemål är att sänka mina kostnader så att jag kan med gott samvete jobba mindre och ägna mig mer åt familjen och mina två hästar. maken och jag har det otroligt bra tillsammans men jag vill bygga upp en egen buffert så jag kan klara mig bra om något händer. Vi har helt skilda ekonomier och det tycker jag är bra. Jag kan inte se att jag behöver någonting jag har skåpen fulla och de möbler etc som jag vill ha. Ändå handlar jag mycket och känner att jag måste jobba mer och mer. Vill bryta det.

Jag kan kalla mig sparfia så ni vet vem det är. Vill krama er alla!

• Anonym (nya sparfia)

Jag har nu rensat och inventerar kylen!! Det var miljoner burkar en nu kan jag se att jag inte behöver köpa pesto tacosås fisksås soja etc som bara hänger med när jag handlar för jag inte vet vad de innehåller! Kan tipsa om det! Det var underbar att slänga masssor av halväckligt som bara stod där!

• Anonym (nytt liv)

Toppentråd!

Hänger gärna på här men har dock inte tid just nu, återkommer!

• Anonym (Slösa)

Hej,

Jag sällar mig till den här tråden. Jag och min sambo har nyss renoverat och möblerat vår lägenhet och nu är det dags att börja spara ihop till en buffert samt betala av lån så nu är det numera köpstopp på allt onödigt.

Mina lån är:

30 000 till en släkting

10 000 på ett kreditkort

Inte så mycket kanske men jag ska bli skuldfri relativt snabbt är det tänkt för att sedan spara till våra drömmars resa som kommer att gå på minst 30 000. Målet är att vi ska komma iväg våren 2012.

jag ska börja sälja av lite grejer nu så nu hoppas jag att jag blir av med allt!

Svar på tråden Köpstopp hela 2011