• Anonym (spargris)

Köpstopp hela 2011

Har nu i dagarna bestämt att 2011 ska vi snåla och betala skulder. Ska bara köpa det som vi absolut behöver. Har avsatt 500 kr/månad för kläder och skor till mig och tre barn. De ska också räcka till födelsedagspresenter och barnkalaspresenter. Min tanke är att försöka hålla igång tråden och uppdatera den med vad vi köpt och om vi klarar budgeten. Vill gärna ha fler som gör samma och som kan tipsa om billiga grejer eller sajter med bytesmarknader. Vi kan också utbyta recept med billig mat. Hänger du på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 14:31
    Tänkte bara uppdatera med traderabjudningen som jag skrev om. Jag vann auktionen men det blev bara 13 kr och inget porto så det var ju okej men nu blir det inget budande!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-28 20:48
    Nu har jag räknat ihop skulderna och det var inte kul, 47500 kr som jag vill lösa på ett år. Ska verkligen kämpa!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:20
    Tråd skapad av AriGold för oss som vill leva billigt med barn.
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m59832689.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:21
    Här kommer recepttråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-188/m57633182.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-14 23:23
    Hej alla spargrisar!
    För drygt en månad sen omkom min mans 26-årige lillebror i en bilolycka och vi har haft det jobbigt. Därför har jag inte varit aktiv i tråden men självklart jätteglad och lite stolt över att den lever vidare. Ska framöver bli mer delaktig med er alla.
    Kram!!

• Svar på tråden Köpstopp hela 2011
  • Fins Mamma
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 13:16:36 följande:
    Jag är också peppad men räknar inte med att det finns pengar på kontot men gärna blivit av med skulderna!Gråter
    jag msåte ju spara istället för att betala av mina skulder tyvärr. men jag hoppas att om något år när studierna är klara börja arbeta med mina skulder så mycket jag kan... skulle avra skönt att avra skuldfri på 40årsdagen och det borde jag nog fixa...
    ~♥*♥~ Josefin~♥*♥~
  • MissChubby

Jag vill också vara med! :)

Mitt största problem är att jag köper väldigt mycket kläder som jag i princip inte använder. Ni som vet, är det någon idé att sälja "vanliga" tröjor och liknande på Tradera? Det är lite Gina Tricot, lite HM o.s.v men i princip aldrig använt.

• CountryLiving

Årets sista inköp:

Körkortsbilder, 199 kr
    (försökte mej på att ta dom i en automat men den var ju såklart sönder och mitt körkort går ut idag så det är dags att skicka in ansökan för ett nytt...)

Tankade bilen, 499 kr
    (nödvändigt ont)

Scarf/HM, 99 kr
    (behövde faktiskt en enfärgad svart... nu klarar jag mej för lååång tid framöver med kläder, skor mm)

Mat/Willys, 488 kr
    (det vi behövde komplettera med inför nyår mm)

Summa: 1 285 kr

• Anonym (Viljan)
    MissChubby skrev 2010-12-29 15:28:23 följande:

Mitt största problem är att jag köper väldigt mycket kläder som jag i princip inte använder. Ni som vet, är det någon idé att sälja "vanliga" tröjor och liknande på Tradera? Det är lite Gina Tricot, lite HM o.s.v men i princip aldrig använt.
    Klart att det är :)
    Alla kronor räknas, men ofta om man lägger ihop lite tröjor å sånt i klädpaket får man ut mer än och lägga ut dem st =)
  • CountryLiving
    MissChubby skrev 2010-12-29 15:28:23 följande:

Det kostar väl nåt att annonsera/sälja på Tradera?! (jag har själv bara köpt därifrån) Så det kanske inte är nån större idé att sälja plagg styckvis men du kanske kan samla ihop lite "liknande" plagg i samma storlek till ett paket så kanske det är större chans att du blir av med en del? Ta bra bilder och skriv tydliga beskrivningar om plaggen! Lycka till!
  • Anonym (Spara)
    Anonym (spargris) skrev 2010-12-29 06:27:42 följande:
    Tipsa gärna oss andra med billig mat och recept!
    Dagens middag hos oss "nästan gratis"

Linssoppa:

Gröna linser
    en grönsaksbujongtärning
    olivolja
    vitlök

Koka gröna linser i rikligt med vatten, det kokas bort massor. Stoppa i buljongtärningen. Koka till lagom tuggmotstånd, tror det tar ca 30 min. Riv eller pressa ner vitlöken i oljan. Ringla oljan över portionen. Klart! Man kan ta en smörgås brevid, gott med ost. Annars kan man tärna i lite potatis.

Idag har jag shoppat sytråd för 30 kr. Jag har en del tyg liggande, och nu kan jag sy upp mitt barns pyamaser. Om man betalar 100 per pyamas blir det en del eftersom vi behöva ca 5 till nästa stk. Tyget hade jag ju redan, så det räcker nog med den tråden jag ahr nu Skrattande

Slösa vill ha ett par vantar á 200. Känns sådär. Vi har inte bestämt oss än.....själv har jag vanliga stickade fingervantar från hm......
  • CountryLiving
    Anonym (Spara) skrev 2010-12-29 16:04:33 följande:
    Dagens middag hos oss "nästan gratis"

Linssoppa:

Gröna linser
    en grönsaksbujongtärning
    olivolja
    vitlök

Koka gröna linser i rikligt med vatten, det kokas bort massor. Stoppa i buljongtärningen. Koka till lagom tuggmotstånd, tror det tar ca 30 min. Riv eller pressa ner vitlöken i oljan. Ringla oljan över portionen. Klart! Man kan ta en smörgås brevid, gott med ost. Annars kan man tärna i lite potatis.

Idag har jag shoppat sytråd för 30 kr. Jag har en del tyg liggande, och nu kan jag sy upp mitt barns pyamaser. Om man betalar 100 per pyamas blir det en del eftersom vi behöva ca 5 till nästa stk. Tyget hade jag ju redan, så det räcker nog med den tråden jag ahr nu Skrattande

Slösa vill ha ett par vantar á 200. Känns sådär. Vi har inte bestämt oss än.....själv har jag vanliga stickade fingervantar från hm......
    Käckt att kunna sy själv! Särskilt när man har mindre barn och det går åt en del kläder...
  • Parniara

Måste nog handla lite mat innan 2011, men har å andra sidan bara använt våra VISA1 gång sen 23.e och det var för mjölk och bröd. Vi har i och för sig lite julmat kvar, men det är ju nyår.
    Idag ska jag göra budget för hela 2011 med tydliga sparmål och fickpengssummor för mig och min man.

• Anonym (spargris)
    Fins Mamma skrev 2010-12-29 15:06:00 följande:
    jag msåte ju spara istället för att betala av mina skulder tyvärr. men jag hoppas att om något år när studierna är klara börja arbeta med mina skulder så mycket jag kan... skulle avra skönt att avra skuldfri på 40årsdagen och det borde jag nog fixa...
    jag får väl satsa på 50 årsdagen, det är 5 år ditDrömmer
  • Anonym (spargris)

Vi ska ha billig middag idag. Hemgjord rotmos med överbliven kasslerrökt kycklingfilé (vår julskinka) och ett paket billiga kalkonkorvar. En del pengar har det gått idag eftersom vi var och badade på vårt badhus. Jag har badkort men fick betala 40 kr för två barn (gratis för den yngsta) och 50 kr till glass, Åkte buss ena hållet så det blev en barnbiljett  för 11 kr. jag själv har månadskort. Så 101 kr har vi spenderat pch haft jättekul och det kan inte mätas i pengar!!TomteVi har ju trots allt jullov!

Hur har det gått för er andra?

Svar på tråden Köpstopp hela 2011