• Anonym

Varför inte donera lite ägg?!

Jag har inget emot att det föds barn med mina gener. Har egna barn, men dock inga egenfödda.

Orsak till att jag inte har donerat ägg är att det inte är en helt enkel process. Om det hade varit llika enkelt som att donera sperma, hade jag inte tvekat en sekund.

Dessvärre har det också med åren visat sig att jag har en sjukdom som är ärftlig så även om jag kommer över min  äggdonerarsmärtfobi, så är jag troligen ingen drömdonator längre.

• Anonym

Fy sjutton, aldrg! KAn inte fatta att det ens är tillåtet att kontraktera bort sina barn.

• Anonym
    maruttan skrev 2010-12-27 23:43:00 följande:
    Så du menar att du tycker att du ger bort ett barn när du donerar ett ägg?? Hur ställer du dig till spermiedonation då?
    Lika hemskt det. Tycker det är så ego av kvinnor att åka till danmark istället för att hitta en far till sitt barn.
  • Anonym
    Selfish Geene skrev 2010-12-27 23:44:40 följande:
    hoppsan! Det var en ny vinkel!

Du vill alltså inte bara välja för din egen del, du vill dessutom förbjuda alla andra att göra andra val? 

Vågar man fråga varför du vill förbjuda äggdonation? 
    Det är oetiskt, mixtrande med naturen. nån måtta får det vara på hur mkt man ska göra för att få barn.
  • Anonym
    NKmamma skrev 2010-12-28 00:11:39 följande:

Eh så om kvinnan inte funnit den rätta och har en stor barnlängtan så ska dom alltså låta bli?

jaa, hur gjorde man förr?
  • Anonym

Jag har fött tre friska barn, och haft kanonlätt för att bli gravid, blivit gravid första försöket alla tre gångerna. Skulle kunna tänka mig donera om jag vet till 100% att det är riskfritt för min egen del. Vill gärna hjälpa andra, men vill inte riskera min egen hälsa... Någon som vet om det finns några risker för donatorn?

• Anonym

Jag är själv på väg att göra det, men jag tycker inte man ska se så lättvindigt på det.

I mitt fall donerar jag inte för mitt goda hjärtas skull, utan för egoistiska skäl. Min syster är barnlös och behöver ÄD och det går fortare om man har en egen donator (vi ska göra något som kallas korsdonation) Det är inte världens enklaste beslut, även om det var min syster så funderade jag lääääänge innan jag bestämde mig för att göra det.

Man måste ta med i beräkningen att en dag om typ 20 år kan det ringa på dörren och där står en främmande människa....och vill veta vem man är. Eller bara en sån sak som att gå på stan och undra om man ser något barn som liknar en själv som barn.... såna saker måste man fundera på om man klarar av....

sen är hormonbehandling alltid en framtida risk för cancer etc. men jag valde att ta den risken men man måste ändå fundera över det.

• Anonym
    Irma01 skrev 2010-12-28 10:08:13 följande:
    Ja, för Gud gör ett sånt himla bra jobb eller hur? Det finns inte alls barn som råkar för alla möjliga elände i världen, inget krig, allt är frid och fröjd...

Blir så trött på sådana kommentarer. Vadå en mening??? NEJ Lavish, det finns ingen mening med att jag fick cancer och blev steril. Absolut INGEN MENING överhuvudtaget!!! OTUR och SLUMPEN inget annat! (Och nej det bar inte ens något jag gjorde...)

Om ditt barn var döende men kunde rädda tack vare stamceller, skulle du då svara på samma sätt "Nej, det är lite att leka med Gud, låt honom dö i stället??????"""

Ursäkta men jag blir så upprörd över denna typ av argumentation....

Tack ändå för att du önskar oss som tror att vi leker gud lycka till.

Om inte Robert Edwards hade forskat och gjort de upptäckte han gjorde så skulle 4 miljoner människor inte finnas idag....
    Jag ska korsdonera ägg för att hjälpa min syster. Jag har även donerat blod och är anmäld i donationsregistret. Jag måste verkligen säga att det är milsmid skillnad. ÄD funderade jag i över ett år på innan jag ställde upp, blod donerar jag utan en enda eftertanke.

Man kan inte ställa de kraven på folk eller säga att de är själviska bara för att de inte donerar ägg. Det är en så pass genetiskt nedärvd instinkt att själv sprida sina gener och uppfostra sin avkomma, man vill inte "dela med sig" av den (även om det är som du säger att man inte är biologisk mamma så har ägget hälften av ens genuppsättning får ens ögon etc etc) Valet är mycket mycket svårare och det är inte egoistiskt att välja att avstå. Donera stamceller är en helt anna sak, det är inte lika privata celler man delar med sig av eller vad man ska säga.
  • Anonym
    Ethi skrev 2010-12-28 11:20:40 följande:
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
    Jag tror faktiskt Irma har rätt där. Jag ska ju själv donera men vi har även läst på om surrogatmödraskap för eventuellt förök den vägen om inte ÄD fungerar.

Och vid surrogat så räknas tro det eller ej den födande kvinnan (surrogatet) som biologisk mamma även om det är en annans ägg som satts in. Detta är dock enbart i Sverige. Kan tänka mig det är samma som med ÄD då att den födande kvinnan den som ligger på sjukhuset och faktist krystar ut bebisen som biologisk mamma eftersom man icke gör gentest på nyfödda. Lagarna har inte hunnit med tekniken på detta område är min teroi på att det är så....
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!