• Jennie med ie

Varför inte donera lite ägg?!

Lavish skrev 2010-12-28 15:03:08 följande:
    Fast jag tror ju faktiskt att det kan vara så att det finns en mening med att man är barnlös. Det är min religiösa övertygelse att det finns en mening med att våra liv ser ut som de gör. DÄRFÖR upplever jag personligen att det vore att leka Gud. Det är tråkigt att du tycker det är klumpigt och provocerande av mig att ha den åsikten. Men jag har den i alla fall. Och jag tyckte den var relevant i frågan om ÄD eller inte ÄD för min del. Däremot skulle jag inte gå in i en random tråd i "svårt att få barn" och börja läxa upp folk om att det inte är meningen att de ska ha barn. DET vore klumpigt och provocerande, tycker jag.
    Precis. Att gå in i en "Kämpar och kämpar men får aldrig mitt barn, är så ledsen.."-tråd och skriva "Det finns en mening med att du inte kan få barn!" är ju en sak.... att nämna "jag har personligen övertygelsen att det finns en mening med att det är som det är" när man svarar nej på en direkt frågeställning om donera eller ej är en helt annan.
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2010-12-28 15:07:53 följande:
    Låt oss vända på frågan till er barnlösa då:

Säg hypotetiskt sett att det var lag på att varje fertil kvinna tvingas donera ägg till en barnlös. Om ni fått välja vilkens ägg hade ni tagit: Den som inte ville men tvingades donera, eller den som frivilligt var godhjärtad att lämna av egen vilja?
    Eftersom det är så hypotetiskt kan jag svara ett tredje alternativ: inte ta emot nåt alls.
  • Jennie med ie
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:14:12 följande:
    Du kan väl ändå inte bestämma över mig på HUR jag tar den kommentar som lavish skriver??? Du är väl inte i mina skor, så säg inte till mig vad som är provocerande eller inte för mig!
    Var skrev jag om dig ö h t? *ser mig omkring*
  • Jennie med ie
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:17:36 följande:
    Eftersom det är ju jag som ha reagerat på et Lavish skrev som du själv citerade sedan...HUU????
    HUU???
    Jag höll med Lavish om att det är olika saker beroende på sammanhang. Ingenstanns skrev jag om hur du ska känna eller "ta det", ingenstanns. Get over yourself.
  • Jennie med ie
    Anonym skrev 2010-12-28 15:17:37 följande:
    Jag skulle kunna tänka mig att donera ägg, men det måste det väl ändå vara bättre att adoptera? Det finns ju jättemånga barn i Sverige och världen som far illa. Är det inte bättre att satsa på adoption istället för att på "konstgjord" väg skaffa barn?
    Det finns betydligt färre barn tillgängliga för adoption än det finns de som vill adoptera...
    Dessutom är det, som redan sagts, många som inte skulle bli godkända för adoption.
  • Jennie med ie
    Pimpinellan skrev 2010-12-28 15:26:37 följande:
    Reglerna för att få adoptera är alldeles för hårda så få godkänns. Många,många fler skulle bli ypperliga föräldrar,men de får inte bli det,bl.a vi. Och jag vet att du Jennie inte håller med så vi behöver inte ta den diskussionen här och nu.
    Nähä.
  • Jennie med ie
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:26:56 följande:
    Igen, man behöver inte ha en sådan otroligt otrevlig ton eller? Get over yourself? Moget verkligen....Att jag skrev HUU var för att jag blev så förvånad over din kommentar.Är det så svårt att argumentera utan att bli otrevlig?

Men du har ju barn, så du kommer ALDRIG oavsett vad du tror kunna förstå hur det känns, och varför det kan kännas som en oerhörd provokation och ett slag i ansiktet att det finns de som tycker att det är meningen med att bli barnlös.

Läs vad Pimpinellan skriver så ser du att det är ganska naturligt för någon som är ofrivilligt barnlös att ta detta som en provokation....
    Ja jag har barn, men levde med ofrivillig barnlöshet i många år. Jag höll inte heller då med de som hade den övertygelsen Lavish ger uttryck för, men tog det heller inte som en personlig kränkning mot mig.

Återigen: Jag skrev inte ett dyft om vad DU ska tycka och hur du ska "ta det", DU hade ö h t inget med mitt inlägg att göra.
    Ang otrevlighet bör du nog ta en titt på ditt eget sätt att uttrycka dig.
  • Jennie med ie
    Irma01 skrev 2010-12-28 15:39:19 följande:
    Det har jag gjort och förutom att skriva att det kalla ÄD för det dummaste man kan sriva ser jag nog verkligen inte vart jag har varit otrevlig....Att få fram sin åsikt och debattera och använda !! och ?? är väl i min värld ingen definition på otrevligt.

Men vi kan väl vara överens om att ha olika åsikter...
    Jag har inget problem med olika åsikter, däremot när jag med aggressiva ordalag ställs till svars för saker jag ö h t inte skrivit eller varit i närheten av.
    principessan skrev 2010-12-28 15:39:43 följande:
    Nu har inte jag läst hela tråden. Men nån kanske kan svara på min fråga. Är det inte så att om jag donerar ägg så kan det barnet som då förhoppningsvis blir till söka upp mig!?
    Om vi håller oss till Sverige så: ja. I Sverige värnas det om barns rätt till sitt ursprung så om barnet vid myndig ålder vill få reda på din identitet så har h*n rätt till det.
  • Jennie med ie
    Lavish skrev 2010-12-28 15:57:31 följande:
    .

Det har verkligen aldrig varit min avsikt att såra någon. Däremot tyckte jag faktiskt att min ståndpunkt hade viss relevans för TS frågeställning. Kanske var det ändå onödigt av mig att skriva i tråden överhuvudtaget eftersom flera personer verkar ha blivit ledsna. Jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det, ska man undvika att ta upp sina motiv när någon frågar, för att bara att man beskriver dem kan göra någon ledsen? Tråden handlar ju om ÄD eller inte ÄD.
     .
    Hur man än vänder sig har man ändan bak. Hade du bara skrivit att du inte vill så hade du fått följdfrågor om varför inte, och hade du då inget velat berätta varför hade det mötts med stor skepsism och folk hade dragit sina egna slutsatser om dig och dina åsikter...
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!