Inlägg från: villsågärna38 |Visa alla inlägg
  • villsågärna38

Varför inte donera lite ägg?!

Irma01 skrev 2010-12-28 21:11:42 följande:
    Anonym, det är ändå faktiskt så att vi som är mitt  i processen vet nog rätt så bra vad själva behandlingen har för påverkan och risker....Allt som skrivs på Internet är ju inte 100% sanning....Men våra läkare och de experter vi får möjlighet att prata med kan nog det mesta angående detta....

Dessutom informeras ju äggdonator om alla möjliga bieffekter eller risker osv...

Att det skulle öka cancerrisken är ju inte sant så du måste äta hormoner (att ta vaggisar ökar inte risken då dosen är för liten och dessutom lokalt) i många år för att ha en förhöjd risk, och det gör absolut inte en donator.

Mvh,
    Instämmer!! Bra skrivet!!
  • villsågärna38
    HannaS86 skrev 2010-12-28 21:20:35 följande:
    Jag har donerat ägg 4 gånger till 8 mottagarpar och det har resulterat i 4 barn. Jag är väldigt stolt över min insats och glad över att jag kunnat uppfylla andras dröm :)
    Du är en ängel - helt fantastisk person Tack för att det finns sådana som du!!! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:24:54 följande:
     Du, jag och alla våra medsystrar skulle väl kunna skriva en bok om ÄD eller hur Skrattande
    Ja det borde vi verkligen göra!
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 21:35:55 följande:
    Kan du ge mig ett exempel på vem har spottat på vem? IGEN, TS ville bara "slå ett slag fär ÄD" och se till att processen får uppmärksamhet, inte tvinga ta på några. kanske dags att LÄSA innan man interpreterar.

Om jag inte missminner mig så är det du som spottar på de barnlösa med att säga att de borde väl adoptera i stället för att hålla på med ÄD....
    Och som jag skrev, vissa av oss får inte adoptera, emn det verkar inte som att du noterade det.

Eftersom du inte har minsta aning om vad vi går igenom behöver du inte sitta och srikvavad DU tycker vi ska göra...
    Håller med! Tänk på att den här tråden finns i känsliga rummet. Du har all rätt att inte donera men du behöver inte se ner på oss som går igenom ÄD eller skriva kommentarer om att föräldralösa barn i andra delar av världen är vårt ansvar. Det är inget motsatsförhållande och att gå igenom barnlöshet och äggdonationsbehandlingar är nog tufft som det är. Vissa av oss vill/kan adoptera, andra inte, men oavsett så är det en oerhört lång process som även är dyr. Vi har väntat i snart två år i kö och har minst ett år till av väntan innan vi kan få ett barn den vägen och då är äggdonation ett alternativ för oss under tiden. Men full respekt för de som inte vill eller kan få barn på det sättet. För många är äggdonation det enda alternativet.
  • villsågärna38
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 21:44:23 följande:

#417: Hm. Sätta in för många embryon? Var har du fått det ifrån? Det är inte tillåtet att sätta in fler än två embryon i Sverige. Och det görs bara i de fall där det inte finns något toppembryo. Har du ett toppembryo så sätts bara det in, har du två embryon som är halvbra kan de sättas in - OM de blivande föräldrarna har godkänt det.

Man informerar om möjligheterna att det kan bli en tvillinggraviditet och vilka risker som finns med det.

Lite OT. Sorry.

Vid äggdonation sätts det aldrig in mer än ett embryo. Det vet jag av egen erfarenhet, stränga riktlinjer ifrån Socialstyrelsen...
  • villsågärna38
    Blygdläppen skrev 2010-12-28 21:51:04 följande:
    Jaha, så om ägget man donerar råkar bli till ett barn, så har detta barn rätt att få veta vem man är, och leta upp en? Då ser jag det bara som ännu en till orsak att inte donera.

Har läst någonstans om ett fall där en spermadonator dessutom blev tvungen att betala underhåll för barnet, när det lesbiska par han donerat till skilde sig, och den ena mamman ansåg sig ha rätt till ekonomisk hjälp från den biologiske fadern som bara av god vilja låtit dem använda hans spermier. Vet inte om detta är sant, men om det stämmer så är det ju alldeles sjukt. Ska man bli ekonomiskt ansvarig för att man velat hjälpa ett par som inte kunde få barn själva? Kan det gå till på det här viset?
    Det kan isf inte vara i Sverige genom lagligt reglerad spermadonation. Som äggdonator i Sverige har man genetiskt delat med sig av ett ägg, man är inte juridiskt mor till barnet och har inga juridiska rättigheter eller skyldigheter. Däremot har ev barn rätt att vid 18 års ålder få veta vem som donerade ägget, om han/hon vill veta vill säga, barnet har ju redan både en mamma och en pappa...
  • villsågärna38
    Mumlan74 skrev 2010-12-28 21:53:05 följande:
    villsågärna: Åh. då är det ännu strängare regler än vid "vanlig" ivf. Tack för infon. :0) men varför är det så? det måste ju hända att det inte blir något toppembryo vid en ÄD också, men ett par som är ok?
    De hävdar att det är ökad risk för komplikationer vid äggdonation. Utomlands kan man dock få tillbaka två eller t o m tre, men som sagt, jättesträngt här i Svedala.
  • villsågärna38
    livet leker skrev 2010-12-28 22:09:05 följande:
    Eller så är det just det dom behöver få höra och kanske inse
    Så det är din kommentar i känsliga rummet till en tjej som pga cancer inte kan få barn?
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2010-12-28 22:13:16 följande:
    Precis som en cancersjuk behöver få veta att han riskerar att dö...snacka om det uppenbara.

Jo visst, för vi mår så mycket bättre av det. Tack sparka på dem som ligger redan...Synd för dig, jag är stark, och du kommer inte åt mig. Jag tycker mest synd om dig som inte verkar kunna visa empati.
    Hel rätt! Bry dig inte om hennes kommentarer, hon är känd för att vara taskig mot de som gör ÄD. Bästa är att bara ignorera...
  • villsågärna38
    WildaMathilda skrev 2010-12-28 22:20:22 följande:
    Stor KRAM till dig och alla andra i ÄD-familjen, donatorer som mottagare! Solig

Och ett stort TACK till trådstartaren vars goda syfte syns överst i den här tråden. Härligt!
    Detsamma Kram
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!