• Irma01

Varför inte donera lite ägg?!

Kicki82 skrev 2010-12-28 11:09:31 följande:
    Jag har donerat ägg och hoppas att graviditeten går bra för mottagaren. Anledningen är att inte kunna få barn är det absolut värsta som skulle kunna hända mig. Så om jag nu har lyckats ge några andra chansen till den stora lyckan att få barn så gör det mig glad.

Själva proceduren var inte alls rolig men det är det ändå värt. Ersättning får man för förlorad arbetsinkomst och personligen tycker jag inte att man ska få alltför mkt mer än detta för att undvika att människor gör det för pengarna. Ngt extra hade iofs vart kul ;)

Angående att ens barn träffar och blir ihop med ett halvsyskon så diskuterade jag detta med läkaren och hon sa att statistiska studier visar attt man kan i en stad i storleken av Göteborg ge upphov till 100barn innan det uppstår ngn betydande risk.
    Tusen tack för din underbara gåva! {#emotions_dlg.flower}
  • Irma01
    MammaMajs skrev 2010-12-28 11:17:44 följande:

Jag uppfyller inte kraven för donation pga kronisk sjukdom. Men jag känner mig tveksam till att jag skulle vilja göra det ändå, det som skall bli mina barn hör hemma hos mig jag tror att jag hade haft svårt att släppa barnet som blev med hjälp av mitt ägg. Jag skulle inte heller vilja vara surrogatmamma eller att min man donerade sperma rent spontant. Jag ser själv att det låter jätteegoistiskt och osolidariskt men så känner jag.

Däremot tycker jag att metoden är jättebra och kanske kan det vara en bra idé att ge donatorerna ersättning för att få lite fart på det hela.

Det låter inte egoistiskt, det är så du känner, och det ska alla respektera.

Själv är jag naturligtvis oerhört tacksam till den person som har donerat de ägg som jag har fått tillbaka via FET. Men jag tycker naturligvis inte att kvinnor som inte vill ge ägg är själviska eller osolidariska! Om det inte känns Ok för en, då ska man inte göra det.
  • Irma01
    Ethi skrev 2010-12-28 11:20:40 följande:
    Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.

Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
    Nej, jag har under hela processen inte sett en enda gång  ordet adopterar. Så, nej jag har inte adopterat någonting. Nu gjorde jag ju ÄD i Spanien denna gång, och deras lagstiftning är kanske annorlunda.

När det gäller din motfråga kan det ju inte besvara eftersom män inte kan bära barn, så kan man inte säga en sådan sak. men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare.

För mig är ju mamma och pappa de som finns där för barnet, som älskar den, stöttar den osv...jag bryr mig inte ett smack om genetik faktiskt.

Mvh,
  • Irma01
    mclo skrev 2010-12-28 11:57:59 följande:
    Här i Sverige kan man få 4000kr för äggdonation.
    Hej,

Korsdonera betyder att du har med dig en egen donator men du får inte den personen ägg utan en annan donators ägg och det paret som hade med sig den donator får din donator ägg. Detta rekommenderar ofta läkarna i stället för att mottagare tar sin systers ägg t.e

Mvh,
  • Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 12:02:59 följande:
    Nä faktiskt inte. Såg en intressant dokumentär för ett tag sen där barn som hade blivit till från spermiedonationer var med. En kille tog upp perspektivet att det ALLTID ses från de barnlösas sida och inte barnens, han tyckte det var mysko att han hade massa syskon ute i världen och ville ha kontakt med dem och hade fått kontakt med dem också...det måste var svårt att inte veta var man kommer ifrån liksom, och hur många syskon man kan ha mm. 

Visst kan det vara så. Men då menar du att ingen borde adoptera barn eftersom det finns risk att de vill söka sina rötter när de är stora?

Mvh,
  • Irma01
    Ethi skrev 2010-12-28 12:07:23 följande:
    Det är märkligt... Jag finner det inte heller nu, men jag är helt säker på att jag för några år sen läste på en finsk sida om äggdonation att en betydande utredning gjordes av föräldrarna, bl a för att se så att de verkligen förstod att det skulle bli mammans adopterade barn. Det är faktiskt rätt märkligt att det inte är så (nu)... Och andra sidan har det väl aldrig varit så att man behövt adoptera donerad sperma, så varför ska man då adoptera ägg? Och andra sidan är det ju att lura omgivningen och säga att man är barnets biologiska förälder, när man faktiskt genetiskt inte alls är det!
    men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare.
    Hahaha, det här är ju helt snurrigt Så en pappa som blivit pappa genom donatorinsemination är biologisk pappa men en pappa som blivit pappa genom adoption är inte biologisk pappa. *duh*Nä, lagarna kan inte ha hunnit med där... Det är ju inte klokt. Tragiskt faktiskt.
    Visst är det snurrigt!Flört Men i slutändan är väl det viktigaste att barnet kommer till en kärleksfull hem eller hur?

Men som sagt jag tror på att mycket beror på de olika regler i de länder där ÄD är tillåtet för privata aktorer (I sverige är det bara universitetsjukhus som får göra det)

Du kan kolla på AVA s hemsida kanske, men iaf när jag chattar med andra tjejer som gör ÄD så har ordet adoptera aldrig kommit fram...

Mvh,
  • Irma01

Förresten Ehti, en sak till: det är nog därför det finns två ord, biologiska mamman och genetiska mamman.

Den som donerar ägget är ju bara den genetiska mamman om man nu ska använda det ordet. Pappan är både biologiske och genetisk pappa och kvinnan som föder barnet och som bär den i sin kropp är ju biologiska mamman.

Iaf har det varit så när jag har pratat med läkarna.

Allt är väl en definitionsfråga ju...

• Irma01
    Anonym skrev 2010-12-28 12:21:37 följande:
    Jag skulle aldrig donera ägg eller vilja se min man donera sperma, det är befängt när det finns så många barn  i världen som faktiskt behöver en mamma och pappa. Varför inte adoptera? 
    Jag kan svara för mig själv: eftersom jag har haft cancer får jag inte adoptera, även om jag är friskföklarad. Så för min del är ÄD enda vägen.

Och även så: varför adopterar inte barn själv då? Bara för att man kan få egna barn, betyder det inte att alla barnlösas uppgift är att adoptera barn och rädda dem. Det kan fertila par också göra.

En del män vill faktiskt också gärna ha ett genetisk barn till exempel, vissa par orkar bara inte med den enorma processen som adoption är, vissa kommer att ha blivit för gamla när deras tur väl har kommit osv...Det finns massvis av anledningar...

Moget dessutom att kasta ur sig din kommentar som visar på 0 ödmjukhet och inte ens kunna stå för den...
  • Irma01
    Lavish skrev 2010-12-28 12:20:53 följande:
    Du började skriva en massa om att det är synd om män som inte får bli pappor som ett svar på mitt inlägg att JAG PERSONLIGEN inte vill donera ägg men inte bryr mig hur andra gör. Så hur ska jag annars tolka det än att du anser det vara min personliga skyldighet?

Var fick du intrycket ifrån att ÄD "stör mig mest"? Stör mig mest av vad? Jag har väl inte skrivit att ÄD stör mig överhuvudtaget? Jag vill bara inte personligen ta del av det eftersom jag uppfattar det som etiskt tvivelaktigt. Hur  andra gör lägger jag mig inte i.

Jag förstår inte heller hur du fick mitt inlägg till att jag dömer ofrivilligt barnlösa.
    Så här skrev du SJÄLV:

Men framförallt kommer det för nära att leka Gud för mig. Annars är det ett trist argument men själv känner jag att det faktiskt kan finnas en mening med att saker blir som de blir.

Och du får ursäkta visst du har fullständig rätt av ha din åsikt, men att kasta i ansiktet på en barnlös person att det är mening med hennes liv är faktiskt inte trevligt. PUNKT SLUT

Vi kan väl vara rörande överens om att vara oense.Flört

Om du missförstod vad jag sa om män, så ber jag om ursäkt, jag pratade givetgis inte om vad du gör eller inte. Som jag har skrivit flera ggr i tråden respkterar jag fullständigt att alla gör som de vill. Men kom inte och säg till mig att jag leker gud för att jag gör ÄD, det var just DET som stör mig. Och jag har all rätt att känna så.

Mvh,
  • Irma01
    Anonym (NEJ!) skrev 2010-12-28 12:24:10 följande:

Nej jag skulle inte donera för att det inte finns något som garanterar att dessa barn får en bra uppväxtmiljö. Mitt hjärta skulle gå sönder av vetskapen att min genetiska avkomma kan utsättas för sexuella övergrepp eller misshandel. Faktorer som jag inte har någon kontroll över. Alla barn förtjänar en bra uppväxt. Världen är redan överbefolkad som den är. Jag tycker barnlösa kan adoptera. Tycker ej att äggdonation är etiskt riktigt.

För din information kan jag bara säga så här: barn som kommer via ÄD kommer till par som har längtat och längtat efter en liten och kämpat på vägen dit, dvs par som ofta är väldig samsvetsade med tanke på allt man går igenom innnan man ens börjar ÄD processen. Det vill säga att i de allra flesta fall kommer de till otroligt kärleksfulla hem.

Sedan respekterar jag absolut att du inte vill göra det, självklart men jag tror nog att dina rädlsor som du skriver om i tråden är ganska obefogade.
Svar på tråden Varför inte donera lite ägg?!