Ethi skrev 2010-12-28 11:20:40 följande:
Kvinnan som tar emot ägget adopterar det, eller hur? Alltså blir mamman formellt sett barnets adoptivmamma och inte dess biologiska mamma. Med biologisk syftar jag då på vad man brukar lägga i ordet "biologisk", dvs genetisk. Sen finns det förstås de som hävdar att alla människor är biologiska varelser så ALLA är biologiska barn och biologiska mammor och biologiska pappor, men än så länge är språkbruket fortfarande så att biologisk förälder/barn syftar på genetisk förälder/barn och inget annat.
Jag har läst en del om epigenetik men har en motfråga: om jag blir gravid med min man och bär vårt barn i magen - är jag mer biologisk förälder än han är eftersom jag påverkar vårt barn dels med mina gener och dels under fosterutvecklingen i min mage? Säg att han försvinner ur våra liv innan födseln. Är han då alls biologisk förälder till vårt barn eftersom han "bara" bidrar med halva arvsmassan?
Nej, jag har under hela processen inte sett en enda gång ordet adopterar. Så, nej jag har inte adopterat någonting. Nu gjorde jag ju ÄD i Spanien denna gång, och deras lagstiftning är kanske annorlunda.
När det gäller din motfråga kan det ju inte besvara eftersom män inte kan bära barn, så kan man inte säga en sådan sak. men om en man pga dåliga spermier får ett barn tack vare sperdonation, så är han den biologiske pappa också men inte dne genetiska. Iaf är det vad jag har läst och hört av experter och läkare.
För mig är ju mamma och pappa de som finns där för barnet, som älskar den, stöttar den osv...jag bryr mig inte ett smack om genetik faktiskt.
Mvh,