• aifo

PCO Amning

Hej,
    jag har hört från många håll och inklusive mig själv att pco kvinnor har svårt att få mjölk.
    Jag fick inte mer änn 15ml, även om jag pumpade och ammade som en galning. Min syster hade samma problem. Men när man frågar barnorskerna om det har ett sammanhang skakar de oförstående som man är dum i huvet.
    Är det några som har eller haft de problemen?

• Svar på tråden PCO Amning
  • dragonesse

Hej! Vad glad jag blir att du skriver om detta! Det är inget jag har hört förut, men jag har pco och jag hade svårt att få mjölk, jag fick max ut 20 ml när jag pumpade! Jag trodde att det kanske berodde på stress, då både förlossning och första tiden för vår son var väldigt jobbig (han fick ligga på intensiven i en vecka), men då har det kanske andra orsaker.... Har du läst nåt på nätet om detta eller bara hört från andra med pco?

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • mullemuppan

Kanske är jag då undantaget som bekräftar regeln, jag hade hur mycket mjölk som helst och hade lätt kunnat amma tvillingar...

• 1814

PCO eller PCOS? Jag har PCO (inte PCOS) och det var aldrig några problem med amningen.

• aifo
    dragonesse skrev 2010-12-28 08:18:24 följande:

Hej! Vad glad jag blir att du skriver om detta! Det är inget jag har hört förut, men jag har pco och jag hade svårt att få mjölk, jag fick max ut 20 ml när jag pumpade! Jag trodde att det kanske berodde på stress, då både förlossning och första tiden för vår son var väldigt jobbig (han fick ligga på intensiven i en vecka), men då har det kanske andra orsaker.... Har du läst nåt på nätet om detta eller bara hört från andra med pco?

Jag har hört från andra med pco och från nätet. :)
  • aifo
    mullemuppan skrev 2010-12-28 08:25:49 följande:
    Kanske är jag då undantaget som bekräftar regeln, jag hade hur mycket mjölk som helst och hade lätt kunnat amma tvillingar...
    Nej alla pco verkar inte få den bivekningen, både min mor (4 barn jag är tvilling) hade inga problem, även min kusin som fick tvillingar hade inte heller något problem. Men däremot flera andra kvinnor med pco i min närhet har haft svårt. Det verkar vara väldigt inviduellt men det är väll symtomerna för pco också?
  • LiselottePCOS

Det finns texter som tyder på att det kans vara svårare att amma med PCOS. Jag kunde inte amma. Tom barnsköterskor   som jag förläst om PCOS för har hört detta. Dessa barnsköterskor arbeter på BVC. Kunskapsläget hos barnsköterskor är säkert varierande.

Detta skev jag i min blogg oktober 2010

PCOS och problem med amning
    2 oktober kl. 16:43

Förra veckoslutet, 23-26/9, var jag internerad på konferens med mitt arbete och sjukvårdspersonal från en annan vårdcetral som min arbetsgivare  har nära samarbete med.  Det var fler olika yrkesgrupper som deltog. en sjukgymnast hjälpte mig genom att vberätta lite om  PCOS och elektroakupunktur.  Hade bett  sjukgymnasten göra det. Blir roligare för åhörarna  att lyssna om det blir någon mer som medverkar.

Jag höll då en  kortare presenation om  PCOS. Fick frågan, av en barnsköterska barnvårdcetral,  om det vara svårare för kvinnor med PCOS att amma. Svarade ja då jag hade hört det tidgare och själv kom jag aldrig igeång med amningen. Just nu sitter jag  och letar på länkar och namn för att dela med mig av till  BVC sköterskorna  per email till ´veckan som kommer.. Passar på att tipsa här samtidigt.

Jag fick uppskattande komentarer av fler personer efter min presenation. Hoppas de som lyssande  fick aha-upplevelser :Att de,  kan ta med  det jag sa, i sitt dagliga arbete med människor på vårdcentralerna.

PCOS and Breastfeeding (inte länk hittar text nu) pröva att googla på detta engelska begrepp, då  får ni träffar

• Seanna

Hmm, detta  hade jag inte hört tidigare.. Intressant. Min amning fungerade inte heller, men trodde bara att det var stress då jag hade en traumatisk förlossning och fick en förlossnngs depression. Förmodligen en blandning av allt..

• rudbeckia

Ville bara nämna jag har PCO-S och jag har inte haft några som helst problem med att amma, snara tvärt om de har varit förmycket nästan.

• JWN

Jag har PCOS och jag hade förmycket mjölk, kunde pumpa ut 150 - 200 ml EFTER min son ätit klart..
    Han klarade aldrig äta ur merän knappt ett bröst. Så jag fick pumpa för att minska möjlkproduktionen.

Däremot försvann möjlken när jag blev tvungen att ta Blodtrycksmedicin.

• Sommarlöv

Jag her med PCO, och hade ingan som helst problem med att amma. Hade till och med mjölj innan vår son var född...Det var så jag misstänkte att jag var gravid!

• Sommarlöv

däremot så kunde inte min mamma amma mer än en månad och hon har med PCO, så det kanske är större risk att få problem med amningen om man har PCO.

• dreamer78

Jag har PCO-s och kunde tyvärr aldrig amma "fullt ut" utan fick komplettera med ersättning. Slutade amma redan efter 3 veckor, då dottern föredrog flaska och pumpa ur funkade aldrig riktigt för mig.

Svar på tråden PCO Amning