• Thegran

gott med oxfilé?

Efter en jul med massa flängande ska vi fira nyår hemma i lugn och ro.
    Har tänkt äta oxfilé till middag.
    men har lite idétorka, så vill gärna ha era bästa oxfilé recept!

• Svar på tråden gott med oxfilé?
  • Pickeli

En vällagad bit oxfile helt sonika med salt och peppar slår det mesta tycker jag. Satsa på tillbehören!

Jag gillar min oxe med en gratinerad potatismos med parmesan, eller rostade rotsaker och en rejäl bea med rödvinsås! Och såklart en rolig sallad till detta.

Google it!
  • Kjell2

Oxfile i sig är rätt smaklös så mycket hänger på tillbehör i form av sås mm.

Själva filen gör du lämpligtvis i ugn. Bryn run omkring och sen ugn 125 grader till innertemperatur på ca 54 grader. Skiva upp och servera.

Finns massor av alternativ till sen
    Rödvinssky
    Svampsås
    Ostsås
    Nobis

Beroende på hur stadig middag du vill ha väljer du sen ytterligare tillbehör
    Potatisgratäng
    Grönsallad och bröd
    Hasselbackspotatis
    Gratinerad potatismos

• k girl

Om filén inte smakar någonting är det inte en bra bit filé, vi äter ofta mest bara filé och lite tillbehör. Salt och peppar, helstekt, medium-rare - då har man en välsmakande bit filé. Naturbeteskött smakar mer, liksom om det är hängmörat. Vill man kan man göra en beef wellington eller tillaga den provencale men själv föredrar jag den som den är. Jag tycker inte att tillbehören ska ta över smaken på oxfilén. Bearnaisesås, whiskey- eller konjakssås, svampsås, rödvinssås, ört- eller tryffelsmör eller någon sky exempelvis madeira- eller portvinssky tycker jag personligen passar bäst till oxfilé. Jag skulle absolut inte göra någon vitsås eller ostsås till det.

Jag försöker att undvika att göra tillbehören "samma lika", det vill säga: är såsen fet passar det bättre med magrare potatis. Jag gör inte svampsås till potatisgratäng, däremot kan det vara gott med lite stekt svamp som tillbehör. I år har jag tänkt göra en mandelpotatis- och jordärtskocksgratäng med portvinssås till, annars är pommes anna en hit till.

• mosterYster
    k girl skrev 2010-12-28 10:46:18 följande:
    Om filén inte smakar någonting är det inte en bra bit filé, vi äter ofta mest bara filé och lite tillbehör. Salt och peppar, helstekt, medium-rare - då har man en välsmakande bit filé. Naturbeteskött smakar mer, liksom om det är hängmörat. Vill man kan man göra en beef wellington eller tillaga den provencale men själv föredrar jag den som den är. Jag tycker inte att tillbehören ska ta över smaken på oxfilén. Bearnaisesås, whiskey- eller konjakssås, svampsås, rödvinssås, ört- eller tryffelsmör eller någon sky exempelvis madeira- eller portvinssky tycker jag personligen passar bäst till oxfilé. Jag skulle absolut inte göra någon vitsås eller ostsås till det.

Jag försöker att undvika att göra tillbehören "samma lika", det vill säga: är såsen fet passar det bättre med magrare potatis. Jag gör inte svampsås till potatisgratäng, däremot kan det vara gott med lite stekt svamp som tillbehör. I år har jag tänkt göra en mandelpotatis- och jordärtskocksgratäng med portvinssås till, annars är pommes anna en hit till.
    Säger detsamma, en god oxfilé är väldigt långt ifrån smaklös och jag äter den också helst bara lätthalstrad med flingsalt och peppar. OK, lite tillagade grönsaker kan vara gott (wokad paprika, lök, vitlök, haricots verts, aubergine, squash - vad man nu gillar). Såskan jag lika gärna skippa, men bjuder jag andra så blir det någon potatis och någon sås till. Brukar gå efter samma motto som konichiwa girl; om såsen är fet, är potatistillbehöret magrare och tvärtom.
  • JuliaåRonjasmammis

Jag brukar göra tournedos som jag lindar bacon eller pancetta runt. Lite försiktigt kryddad med salt, men ganska mycket nymald svartpeppar. Till det ett mandelpotatismos smaksatt med västerbottenost och tryffelolja. Egentligen behövs ingen sås till, men man kan reda av stekskyn med lite rött vin som får koka ihop. Serveras gärna med smörstekta kantareller, haricots verts och ärtskott.

Don't mess with my integrity!
  • miqaw

Säger som de övriga, peppra och salta bara filén så är det himmelskt att äta. Ugnsbaka är också kanon och gör oftast att oxfilén smälter i munnen. Om man vill göra en enkel egen sås är mitt tips lite matlagningsgrädde eller ja, lite och lite, men tillräckligt så det räcker till alla gäster, och smula ner ädelost i grädden. Servera till ris/potatis/potatismos, ja, det är verkligen valfritt. Känner att jag kan göra mer med oxfilé än med övrigt kött, det är bara fantasin som egentligen sätter stop.

Lycka till! Skål

• Kjell2

Uttryckte mig nog lite slarvig, smaklöst är nog inte riktigt vad jag tänkte mig utan snarare lätt i smaken med mycket finess. Alltså måste hanteras försiktgt för att inte den ska försvinna i en kraftigt smaksatt sås.

Det finns lite andra varianter på oxfile också
    Dubbelmarinerad, sök och du hittar recept. Fördel är att den kan förberedas långt i förväg.
    Sen finns det ett otal varianter på 80-talsklassikern inbakad oxfile. Linda in i smördeg tillsammans med någon gott.

• Thegran

Tack för tipsen!

Får se vad det blir för gott..men att tillaga den i ugnen och ha bl.a wokade grönsaker till lät lockande!
    Har kantareller i frysen, så kanske blir nån sås med det...eller en gorgonzola sås kanske?
    (sås är ett måste - jag älskar sås!)

sambon brukar göra goda potatisar, som han först kokar och sen steker hela. Vore kanske gott till..

• kallasskoj

Tycker man inte ska överkrydda sjävla köttet, då förstör man den lilla men härliga smak oxfilé har.

Olivolja och muskotnöt blir väldigt gott., och sen torr steker man oxfilén.
    Men steka den med bara peppar, lökpulver och salt blir grymt gott också.
    Och avsluta med en rejäl klick smör i stekpannan, som du sedan öser över oxfilén.

Sen när man lägger upp oxfilén så tar man öser ytterligare 1-2 skedar smör, detta ger en lite nötigsmak som passar så utmärkt.

• soli

Hej

Jag ska fixa en 3 reätters nyårs middag till min familj...
    Och till förätt blir det

Klassikern toast skagen men på lite annat vis!!!

Jag hackar räkor kräftstjärtar fint tilsätter fint hackad rödlök, sen hård kokta ägg som hackas ner i röran.Tillsätter dill och blandar..(ev salt)
    Rostar runda bitar bröd..
    Sen gör jag en cream fraiche sås med majonäs liten uns vitlök salt peppar..
    Sen lägger jag litet sallads blad och sen röran på varje bröd ..små cocktailtomater l+ dill på toppen liten citron sen häller jag såsen runt brödet på tallriken!!!

Varmrätten  : Smördegs inbakad oxfileknyten med bacon och stekt rösti och portvinsås + harrikonvertes grillade små tomater.

Delar oxfilen i bitar smörsterker varje bit med salt å peppar låter dom kallna.
    Kavlar ut smör degen delar den i bitar så det går att täck oxfilen , penslar degen med ägg så det fäster....
    Lägg filen på degen ta sen bacon mjukost och kanperstekt bacon strö på varje, och vira sen ihop till knyten.

grov riv potatis ,lägg rivet på papper en stund så dom torkar lite badda dom funkar med...hacka lök och blanda med rivet ...salta peppra...smält smör och stek sen i små portions plättar.

Såsen söker ni på nätet den kan man göra på olika sätt...fast vi köper alltid en exlusivare bea sås färdig!!!

Efterätt pannacotta vitchoklad med jorgubbar och digistive
    Pannacotta:
    3 st gelatinblad
    2,5 dl grädde
    2,5 dl crème fraiche
    50 g vitchoklad
    3 msk socker
    1 vaniljstång

Jordgubbssallad med digistivekex

1 ask jordgubbar
    Saft från ½ citron
    2 msk socker
    1 knippe färska myntablad
    digistivekex krossade

//
    Pannacottan:
    lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
    Dela vaniljstången på längden.
    Häll grädde, socker och vaniljstångshalvorna i en kastrull och låt små puttra under omrörning i ca 5 min.
    Ta vaniljstångshalvorna och gröp ur alla frön, lägg sedan tillbaka fröna i kastrullen igen och rör ner crème fraiche.

Krama vattnet ur gelatinbladen lägg dem i den varma gräddblandningen och rör om ricktigt ordentligt.
    Häll sedan upp i portionsglas eller skålar och låt stå i kylen ca 3 timmar.

Salladen: skölj jordgubbarna, skär dem i mindre bitar och lägg i en skål. Ha i socker och citronsaft och blanda,krossa digistive kexen och varva i glasen eller stör på toppen med frukten :D hoppas detta ska smaka nu !!  
Svar på tråden gott med oxfilé?