• Ecthalia

Spiralinsättning och ont

Ska sätta in en spiral imorgon och jag måste erkänna att jag är hemskt nervös. Jag antar att jag kommer att ha ont ... annars skulle hon inte vilja att jag skulle ta smärtsstillande tabletter innan. Men, hur länge har man ont efter "ingreppet" Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Spiralinsättning och ont
  • principessan

Jag tog en ipren innan. Det kändes lite när de satt in den och hade lite som mensvärk efteråt. Det går ju snabbt så det fixar du!

• Ecthalia

inte mer än så.. hur länge vill de att mabn ska vänta med att ha sex .. eller är det bara att köra på som vanligt när det känns bättre?

• Pickeli

Det gör ont i ett par timmar efteråt till och från, det liksom ömmar. Som väldigt väldigt väldigt mild mensvärk. Inget jag skulle ta smärtstillande mot om det var vanlig värk.

Att mäta livmodern är det som gör ondast tycker jag. Smärtan tycker jag påminner om mensvärk den också, lite molande huggande sådär, men den smärtan släpper ju direkt.

Google it!
  • fönster mot vägen

Första gången jag satte in gjorde det väldigt ont när hon knipsade om livmodertappen. Fick den gången ta 2 alvedon innan jag skulle dit. Hade sen ont i någon vecka av molvärk.

Denna gången så skulle jag egentligen bara dit för efterkontroll men väl där så undrade hon om hon ville att ha min spiral på direkten. Blev lite nervös då jag minns smärtan. Fick 2 ipren 10 minuter innan. När jag väl satt där undrade jag om hon inte skulle sätta igång o knipsa. Visade sig då att hon redan hade gjort det . Hon hade tydligen använt sig av ett bedövningsgel som funkade super snabbt. Så denna gång var det verkligen ingen fara.  

• Ecthalia

Knipsa? Hmmm.. min bm sa inget om något sådant... vad är det?

• principessan
    Ecthalia skrev 2010-12-28 15:25:08 följande:
    inte mer än så.. hur länge vill de att mabn ska vänta med att ha sex .. eller är det bara att köra på som vanligt när det känns bättre?
    Har för mig att man skulle vänta en vecka med att ha sex för att det inte var säkert innan. Men det berodde på när i menscykeln man satte in den. Så fråga i morgon! 
  • Pickeli
    fönster mot vägen skrev 2010-12-28 15:27:22 följande:
    Första gången jag satte in gjorde det väldigt ont när hon knipsade om livmodertappen. Fick den gången ta 2 alvedon innan jag skulle dit. Hade sen ont i någon vecka av molvärk.

Denna gången så skulle jag egentligen bara dit för efterkontroll men väl där så undrade hon om hon ville att ha min spiral på direkten. Blev lite nervös då jag minns smärtan. Fick 2 ipren 10 minuter innan. När jag väl satt där undrade jag om hon inte skulle sätta igång o knipsa. Visade sig då att hon redan hade gjort det . Hon hade tydligen använt sig av ett bedövningsgel som funkade super snabbt. Så denna gång var det verkligen ingen fara.  
    Vad för gynekolog har du varit till som för det första ger dig 2 IPREN!? Finns ingen utbildad människa som skulle göra det. Och för det andra "knipsar" något och använder bedövningsgel för att sätta in en spiral!?

Är du säker på att du var riktigt nykter vid besöket för det där låter skitkonstigt.
    Google it!
  • So far away

Jag svimmade och sen låg jag och kräktes på vårdcentralen. Inte kul alls :(

• fönster mot vägen
    Pickeli skrev 2010-12-28 15:31:33 följande:
    Vad för gynekolog har du varit till som för det första ger dig 2 IPREN!? Finns ingen utbildad människa som skulle göra det. Och för det andra "knipsar" något och använder bedövningsgel för att sätta in en spiral!?

Är du säker på att du var riktigt nykter vid besöket för det där låter skitkonstigt.
    De hade ingen alvedon kvar därför blev det ipren.
    De sätter den där tången om livmodertappen det kallar de lite enkelt för att knipsa. Tydligen var det något nytt att de kunde använda bedövningsgel...troligen gjorde hon det för att iprenen inte skulle hinna hjälpa mer än mot det onda efteråt.

Och det låter inte trevligt påstå att jag skulle vara onykter. 
  • fönster mot vägen
    Ecthalia skrev 2010-12-28 15:25:08 följande:
    Antingen var det 14 eller 16 dagar man skulle vänta vid insättning av hormonspiral.
Svar på tråden Spiralinsättning och ont