• Ecthalia

Spiralinsättning och ont

Ska sätta in en spiral imorgon och jag måste erkänna att jag är hemskt nervös. Jag antar att jag kommer att ha ont ... annars skulle hon inte vilja att jag skulle ta smärtsstillande tabletter innan. Men, hur länge har man ont efter "ingreppet" Någon som vill dela med sig?

• Svar på tråden Spiralinsättning och ont
  • Anonym (Barnmorska)

Enligt Socialstyrelsens rekommendationer ska man mäta med en sond, ha klotång på livmodertappen mm. Men har man tur kan man träffa på en skicklig och "modig" barnmorska som kan palpera livmodern noga och bedöma storlek och läge. Och som sen sprayar med tex xylocainspray i livmoderhalsen, använder ingen klotång och mäter med själva spiral-insättningsröret. Vilket innebär att det inte gör ont alls vid insättning. En del anser att Ipren inte har nån effekt. Andra att det har det, även på den ev molsmärtan efteråt.

Vissa får nåt som kallas "Vagusreaktion" att de mår illa, svimmar eller har otroligt ont. Men inte om de har en skicklig och van insättare som har gott om tid och kan ta det lugnt. Svenska barnmorskor är de enda barnmorskor i världen som har rätt att sätta in spiral och är förmodligen oftast bättre än många läkare. Om de har en viss vana och skicklighet. 

• camave

jag satte ine en spiral för ett par år sedan.
    gjorde inte alls ont. när jag reste mig upp så hade jag ganska vanlig mensvärk och blödde ytterst lite den dagen
    sen va jag helt återställd

Felicia och Albin, mina underbara små....
  • Anonym (olika)

Tror det där är individuellt. Jag kände bara lite då hon skulle för in ett instrument så hon kunne sätta in en spiral. Själva insättandet kände jag inte ett dugg av. Jag blev förvånad när hon sa att hon var färdig. Efteråt blödde jag i ca 4dagar och hade lite mensvärk. Men efter det så har det varit kanon

• Anonym (E)

Gyn har rekomenderat mig spiral och jag har tänkt tanken, men efter denna läsning..? Förvånad
    Mjaa, jag blev ännu mer tveksam.

Får man fråga hur sexlusten påverkats med sprial?

• Anonym (olika)
    Anonym (E) skrev 2010-12-29 20:45:57 följande:

Gyn har rekomenderat mig spiral och jag har tänkt tanken, men efter denna läsning..? Förvånad

Min har inte förändrats, lika bra som innanSkrattande Men det beror kanske på om du vill ha koppar eller hormonspiral?
  • helene306
    Anonym (E) skrev 2010-12-29 20:45:57 följande:

Tveka inte! Man tar gärna åt sig av det som låter värst men man vet aldrig hur det känns för en själv. Jag har upplevt båda, en gjorde ont, en inte men den som gjorde ont gick över inom 10-15 sekunder.

Med kopparspiral påverkas inte lusten. Med hormonspiral kan den påverkas precis som när man äter p-piller. Hormonet utsöndras lokalt i livmodern men är man känslig kan man drabbas av biverkning.
    (¯`°?.¸ ღ F+H=D&A ღ ¸.?°´¯)
  • Anonym (E)

Hormonspiralen skulle isåfall vara aktuell. Blöder redan väldigt rikligt och av kopparspiralen så är det ju vanligt att blöda mycket. Skulle jag blöda mer än jag redan gör så är det bara en tidsfråga till jag förblöder. Ja, det forsar liksom redan.

Läste precis en annan tråd om spiral (tror inte hormon eller koppar har så stor betydelse) där den vandrat vidare i kroppen. Har på läkemedelssidor läst att den Kan göra det men att det är ovanligt. Foten i munnen

Vill helst vara utan preventivmedel och köra med kondom men eftersom jag blöder så fruktansvärt så har jag fått den informationen om att ett preventivmedel är det enda som hjälper annars får jag "stå ut" med blödningarna, för mig handlar det snarare om att "överleva" blödningarna.

P-piller har varit bra men minskade inte blödningarna. Minipiller har varit bra men sexlusten försvann.
    Det här med preventivmedel är som att välja mellan koskit och hästskit, man vill liksom inte ha något av det. Spiral är nog det sista tänkbara men vet inte om jag vågar utsätta mig för den? Tyst

• helene306
    Anonym (E) skrev 2010-12-29 21:12:03 följande:

Hormonspiralen skulle isåfall vara aktuell. Blöder redan väldigt rikligt och av kopparspiralen så är det ju vanligt att blöda mycket. Skulle jag blöda mer än jag redan gör så är det bara en tidsfråga till jag förblöder. Ja, det forsar liksom redan.

Läste precis en annan tråd om spiral (tror inte hormon eller koppar har så stor betydelse) där den vandrat vidare i kroppen. Har på läkemedelssidor läst att den Kan göra det men att det är ovanligt. Foten i munnen

Vill helst vara utan preventivmedel och köra med kondom men eftersom jag blöder så fruktansvärt så har jag fått den informationen om att ett preventivmedel är det enda som hjälper annars får jag "stå ut" med blödningarna, för mig handlar det snarare om att "överleva" blödningarna.

P-piller har varit bra men minskade inte blödningarna. Minipiller har varit bra men sexlusten försvann.
    Det här med preventivmedel är som att välja mellan koskit och hästskit, man vill liksom inte ha något av det. Spiral är nog det sista tänkbara men vet inte om jag vågar utsätta mig för den? Tyst

Att spiralen vandrar är väldigt ovanligt. Det är tråkigt för de som drabbas och visst kan det hända men det är som sagt ovanligt.

Blöder du mycket är kopparspiral inget alternativ. Man behöver inte blöda mer men nackdelen med kopparspiral är just ökad blödning och mensvärk. Jag har haft en mens sen jag satte in kopparspiral och (peppar, peppar!) så blödde jag mindre än vad jag gjort innan. Fast det kan ju ändras
    Fördelen med hormonspiral är ju att mensen uteblir vilket skulle vara skönt för din del. Det kan dock ta upp till 6 månader innan den försvinner helt.
    Minipiller tar man oralt och går ut i blodet och påverkas således hela kroppen, hormonspira verkar lokalt i livmodern.

Om jag vore du skulle jag testa. Hormonspiral är lite dyr, kostar runt 1000:- (när jag funderade på hormonspiral 2005 fick man lite av pengarna tillbaka om man inte trivs med den och tar ut den inom 3 månader (eller var det tom 6 månader??)) Vet inte om det finns kvar? Du vet ju inte hur den funkar för just dig om du inte vågar testa. Visst vill man läsa och ha lite pejl på vad som kan hända och hur andra reagerar men i slutänden är det dig det gäller. Alla är vi ju olika
  • sofiasv
    Anonym (E) skrev 2010-12-29 21:12:03 följande:

Jag har testat det mesta, men får precis alla biverkningar man kan få (av allt, inte bara preventivmedel). När det gäller hormoner har jag varit med om tappad sexlust, viktuppgång, extrema smärtor, rikliga blödningar mm.  Hade hormonspiral i fem år och hatade varje sekund. (Ja, jag vet att jag borde tagit ut den tidigare men eftersom jag drabbades av komplikationer när den skulle in vägrade jag ta ut den). 

Nu är jag "fri" sen i oktober. Blöder mindre än innan spiralen, men har mycket starkare menssmärtor än innan, under spiraltiden hade jag väldigt ont. Nu kör vi kondom, vilket inte heller är perfekt, men bästa alternativet för oss just nu.

Håller dock med de som skriver: det är individuellt. För dig kanske spiral är fantastiskt! Och om du inte trivs; se till att ta ut den. :)
  • Ecthalia

Hallå! Nu är den på plats och det verkar fungera alldeles utmärkt. Tyvärr har vi inte testat den fullt ut... pga de tio dagar man måste vänta *harkel* Men det lär väl gå fort... hahaJag måste då säga att jag blev förvånad över att det faktiskt gjorde så ont som det gjorde när hon stabiliserade livmodertappen. Sedan blev jag illamående. Antagligen pga lite blodtrycksfall. Nu vet jag varför jag kan bli illamående ibland när jag har mens.. Så jag fick lära mig både det ena och det andra.

• Ecthalia
    helene306 skrev 2010-12-29 20:57:12 följande:
    Tveka inte! Man tar gärna åt sig av det som låter värst men man vet aldrig hur det känns för en själv. Jag har upplevt båda, en gjorde ont, en inte men den som gjorde ont gick över inom 10-15 sekunder.

Med kopparspiral påverkas inte lusten. Med hormonspiral kan den påverkas precis som när man äter p-piller. Hormonet utsöndras lokalt i livmodern men är man känslig kan man drabbas av biverkning.
    Det är jättestor skillnad i hormonmängd mellan spiral och ppiller. Jag frågade om detta när när jag var där, innan jag satte in den. Och hon sa att det inte finns något som pekar på att man kan få minskad sexlust. Hormonet ska bara påverka miljön och hinnorna i livmodern så att man inte ska kunna bli gravid.
  • helene306
    Ecthalia skrev 2010-12-30 13:46:00 följande:
    Det är jättestor skillnad i hormonmängd mellan spiral och ppiller. Jag frågade om detta när när jag var där, innan jag satte in den. Och hon sa att det inte finns något som pekar på att man kan få minskad sexlust. Hormonet ska bara påverka miljön och hinnorna i livmodern så att man inte ska kunna bli gravid.
    Visst är det skillnad i hormonmängd men är man känslig så är risken att man drabbas även om hormonet bara finns i livmodern. Jag blev avrådd att sätta in hormonspiral pga min PMS. Vi är ju alla olika känsliga och påverkas olika
Svar på tråden Spiralinsättning och ont