• sandras sötisar

vad anser ni om skamvråer?

Använder ni det till era barn?och andra metoder från nannyprogram?
    Själv skulle jag aldrig komma på tanken att ställa mina barn i något jäkla hörn,snacka om nedvärderande.då skickar jag hellre in dom på rummet,där dom får vara själva och tänka över än låta dom stå i något hörn.Där ska dom alltså stå på en plats och skämmas över det dom gjort.Tänk om en annan skulle få stå i ett litet hörn det skulle ju vara jobbigt och nedvärderande...

• Svar på tråden vad anser ni om skamvråer?
  • Torparen10

Hemskt. En dagmamma använde det med min systers barn. Hon tog bort sonen direkt och han fick börja annanstans.

Nä jag tror på att behandla barn som man själv vill bli behandlad. 

• sandras sötisar

exakt,och vilken vuxen skulle vilja bli behandlad så.barn ska absolut lära sig när dom gör jättefel men det får finnas gränser.

• Bottis

Tror inte på skamvrå, förlegat och ovärdigt. Varför lägga energi på det negativa. Lyft det som är positivt, mycket bättre!

• MammaG

Tycker samtliga metoder som visas i de där vidriga nanny-programmen är helt förkastliga

• sandras sötisar

ja,varför inte lära barnen istället vad som är rätt och fel,för gör barnet fel så är det inte rätt av föräldern att göra något sånt.Lika med dom där programmen där nannyn kan hänga över ena föräldern när han/hon ska tillrättavisa barnet,och tala om för föräldern över barnets huvud att han/hon ska göra si och så.

man är väl inget dumhuvud bara för man är liten,klart man fattar vad som sägs.

• 7 små apor

Ser ingen som helst skillnad mellan en vrå där man ska tänka över sina hyss eller sitt eget rum där man ska tänka över sina hyss. Syftet är densamma att bryta ett oönskat beteende och att barnet ska komma till insikt.
    Möjligen borde rummet vara ett sämre alternativ eftersom det i barnets ögon används som ett led i en bestraffning.

Ja, det har hänt att även jag skickar in ungarna på rummet för att jag just då inte orkar ta itu med alla psykbrytande, hysteriska barn på ett lugnt, sansat och pedagogiskt sätt.

• sandras sötisar

men skicka in dom på rummet gör att dom faktiskt har möjlighet att röra sig,börja leka och lugna ner sig så man sen kan prata med barnet,

nu säger jag inte att jag är jättepedagogisk,men en skamvrå borde inte få finnas i något hem.

• 7 små apor
    sandras sötisar skrev 2010-12-29 23:07:36 följande:
    men skicka in dom på rummet gör att dom faktiskt har möjlighet att röra sig,börja leka och lugna ner sig så man sen kan prata med barnet,

nu säger jag inte att jag är jättepedagogisk,men en skamvrå borde inte få finnas i något hem.
    Tror vi tycker lika samma eg fast med lite olika synsätt om du fattar vad jag menar?
    (inser att jag börjar bli trött)

Jag tror att det kan vara tvärtom, att en utvisning till ett rum kan upplevas som en utvisning och ett förskjutande från gemenskapen på ett helt annat sätt än en vrå kan göra.

Innan någon annan tror någonting: jag försvarar inget av det utan bollar tankar och funderingar.
  • lövet2

Jag ser skamvrå som ett misslyckande. När familjen trasats sönder för att föräldrarna totalt misslyckats med att hantera sina barn på ett vettigt sätt - då ser de inget annat alternativ än att införa skamvrån ...

Svar på tråden vad anser ni om skamvråer?