• mamma0810

Hostat i 2,5 år nu

Mannen min har hostat i snart 2,5 år nu. Har varit på flera läkarbesök men dom har inte hittat nåt. Någon som har erfarenhet av det samma och har en tanke om vad det kan vara? Jag har frågat hur det känns och han säger typ att han måste hosta, det är typ rethosta, torrhosta eller vad man skall kalla det. Rätt störande att höra på hostande dygnet runt. Fast det är nog jobbigare för honom.

• Svar på tråden Hostat i 2,5 år nu
  • Jezamine

Ligger det något psykiskt bakom?

Jag är INTE avstängd
  • mamma0810

Jag har funderat på det med. Tex om han kollar på fotboll och dom är nära att göra mål så hostar han 100 värre, precis som det blir värre när han e nervös. Och ibland när han konsentrerar sig på något så hostar han inte alls. Konstigt e det. Han avfärdar dock min tanke om att det är något sånt. Han har också ont i ryggen, huvudvärk från och till och tinnitus vilket bara styrker den misstanken. Att  allt hänger ihop.

• Jezamine

Har ni nämt deta för läkare?

Jag är INTE avstängd
  • Majmamma1984

Hur länge har han haft tinnitus? Är den jobbig för honom?
    Jag har själv tinnitus och jag gör också små saker i bland för att slippa höra min tinnitus. Tex. så låter jag alltid när jag gäspar för att dölja min tinnitus som blir värre när jag spänner käkarna.

• mamma0810

Han har nog haft tinnitus i ca 1 år så inte så länge som hostandet. Nämner han att han har tinnitus och ont i ryggen så säger dom att han får söka en annan tid för det. Alls ska tas separat, dom kan inte se helheten verkar det som =(

• Tow2Mater

Hosta kan vara allergi eller (forkylnings)astma. Det kan komma i vuxen ålder också. Prova en astma inhalator och se om det hjälper, speciellt om det är jobbigt att somna med hostan.

• mamma0810

Kom på nu att han hostar inte när han sover, men det blir värre om han går ut i kallt och fuktigt väder.

• Rafael90
    Tow2Mater skrev 2010-12-30 14:07:42 följande:
    Hosta kan vara allergi eller (forkylnings)astma. Det kan komma i vuxen ålder också. Prova en astma inhalator och se om det hjälper, speciellt om det är jobbigt att somna med hostan.
    Min kompis hade inhalator vilket jag också hade. Skillnaden mellan oss var att jag gurglade med vatten efter att ha inhalerat (vilket man skulle göra med just den medicinen på morgonen och kvällen) och hon gjorde det inte. Hon gick runt med hosta i flera år som hon inte fattade var den kom ifrån, och fick sen reda på att hon fått svamp i halsen av att inte gurgla efter astmamedicinen. Har han astma och redan har inhalator kanske det kan vara nåt att tänka på.
  • mamma0810
    Qarina skrev 2010-12-30 14:17:43 följande:
    Rökare?
    Nä, snusare!
Svar på tråden Hostat i 2,5 år nu