• mamma0810

Hostat i 2,5 år nu

Mannen min har hostat i snart 2,5 år nu. Har varit på flera läkarbesök men dom har inte hittat nåt. Någon som har erfarenhet av det samma och har en tanke om vad det kan vara? Jag har frågat hur det känns och han säger typ att han måste hosta, det är typ rethosta, torrhosta eller vad man skall kalla det. Rätt störande att höra på hostande dygnet runt. Fast det är nog jobbigare för honom.

• Svar på tråden Hostat i 2,5 år nu
  • mamma0810
    Rafael90 skrev 2010-12-30 15:17:52 följande:
    Min kompis hade inhalator vilket jag också hade. Skillnaden mellan oss var att jag gurglade med vatten efter att ha inhalerat (vilket man skulle göra med just den medicinen på morgonen och kvällen) och hon gjorde det inte. Hon gick runt med hosta i flera år som hon inte fattade var den kom ifrån, och fick sen reda på att hon fått svamp i halsen av att inte gurgla efter astmamedicinen. Har han astma och redan har inhalator kanske det kan vara nåt att tänka på.
    Han har inte astma vad vi vet, men kan det uttrycka sig så att man hostar en längre tid?
  • Rafael90
    mamma0810 skrev 2010-12-30 16:42:46 följande:
    Han har inte astma vad vi vet, men kan det uttrycka sig så att man hostar en längre tid?
    Det vet jag faktiskt inte, har inte läst på så mycket om det utan vet bara det läkarna sagt om min egen astma (som i stort sett vuxit bort nu). Men har han tungt att andas kanske han hostar pga det, be att få göra nån astmakontroll på vårdcentralen.
  • Starkast

Jag har ett barn som har hostat lika länge som din man.
    Hans läkare har ännu inte hittat orsaken, men att andas Bricanyl hjälper honom att hosta mindre. Likaså hostmedicin hjälper. Han ska lungröntgas nu för att utesluta något där. Astmatesterna har legat på gränsen - men inte tillräckligt för att förklara hostan.

Därimot kan det ha startat som en vana. Kanske vid en kraftig förkylning? Dr. sa att går man och hostar blir det en irritation i halsen som aldrig får läka. Irritationen underhålls av all hosta så det aldrig får läka. Inget som syns vid en undersökning eller vid provtagningar som jag har förstått det.

• Qarina

Kan det vara någon form av tics?
    Har en kollega som harklar sig/hostar stup i kvarten
    kanske var 5:e minut men tror inte att han är sjuk jämnt.
    Bara en tanke Obestämd

• Tjorvelina

Det kan ju även kanske komma från magen typ halsbränna ex magsaften kan ju pressas upp utan att man märker det.
    Hoppas det ordnar sig för honom!!

Glad att´jag fick Springsteen biljetter!!! 12:e o 13:e gången 5 o 7:e juni 09
  • mamma0810

Han har nu varit hos läkaren. Tagit en massa blodprover men dom hittade inget. Ingen magsyra i halsen som vi trodde innan. Dom visste inte alls vad det kunde vara men läkaren ville ändå gå till botten med det och det känns skönt. Prover på imunförsvaret kommer till veckan. Han frågade hur han mådde ifall han oroade sig och ifall han trivdes på jobbet. Han trivs inte alls på jobbet och det finns fler saker som han inte riktigt är nöjd med annars också, så det kan kanske vara nåt sånt.  Läkaren kallade det för oroliga hostan =)
    Vi får se vad som händer, tänk om det bara är tics, hur botar man det??

• erkiperki
    mamma0810 skrev 2010-12-30 16:42:46 följande:
    Ja det kan det. Äter han någon blodtrycksmedicin. De som slutar på -il (enalapril, ramipril osv) har rethosta som den absolut vanligaste biverkningen. Iof så borde hans läkare ha tänkt på det redan...
  • Starkast

´Vid astma hostar man även nattetid. Finns psykiska orsaker/tics har jag uppfattat det som att det endast är dagtid.

Vad har de gjort utom blodprover TS?

Vad har de uteslutit via dom för något? Eller har de endast tagit rutinprover? 
    Har han inte gjort någon spirometri? Lungröntgen?
    Hosta är ju ett klart astmasymptom så låter konstigt om de inte utreder det tycker jag.
    Min son har gjort ett okej spirometritest - men testar endå astmamedicinet omgång nr 2 utifall de kan underlätta för honom.
    Låter som om din man måste kräva lite mer av sin läkare. Hjälp finns att få och vilken hjälp som behövs måste ju dr. utreda.

• mamma0810

Han har gjort en lungröntgen och blåst i något rör som skulle testa astma. Men båda dom var bra. Men då kanske det krävs ett extra test på astma? Vad var spirometri?

• Starkast
    mamma0810 skrev 2011-01-15 11:24:22 följande:
    Han har gjort en lungröntgen och blåst i något rör som skulle testa astma. Men båda dom var bra. Men då kanske det krävs ett extra test på astma? Vad var spirometri?
    Spirometri är när man blåser.
  • Tjorvelina
    mamma0810 skrev 2011-01-15 11:24:22 följande:
    Vårdcentralerna har ju oftat en pefmätare som man får blåsa i o den är som ett rör.
    Spiometri är kopplad till en dator o man får blåsa flera gånger o på den kan man se mycket om lungfunktionen.
    Om han inte har gjort det så tycker jag han ka be om det!!
  • mamma0810

På tisdag skall han göra en spirometri!

• Tjorvelina
    mamma0810 skrev 2011-01-22 09:09:39 följande:
    På tisdag skall han göra en spirometri!
    Hur gick det?
  • Försök inte
    mamma0810 skrev 2010-12-30 08:58:10 följande:
    Mannen min har hostat i snart 2,5 år nu. Har varit på flera läkarbesök men dom har inte hittat nåt. Någon som har erfarenhet av det samma och har en tanke om vad det kan vara? Jag har frågat hur det känns och han säger typ att han måste hosta, det är typ rethosta, torrhosta eller vad man skall kalla det. Rätt störande att höra på hostande dygnet runt. Fast det är nog jobbigare för honom.
    Mitt ex gick och hostade sådär och han hade ngn slags preastma. Det upptäcktes efter att han gjort spirometri (heter det så?). Han fick cortison att dra ned i lungorna för att han inte skulle utveckla astma.
  • mamma0810

Han var och gjorde spirometri. Han hade mer utandningsluft än inandningsluft viklet dom tyckte var lite konstigt. Han fick ett spray som han skulle ta ett antal ggr per dag, en hittils har det inte blivit bättre.

Svar på tråden Hostat i 2,5 år nu